شناسهٔ خبر: 21356221 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: هیچ مانعی برای سرمایه گذاری تجارافغان در سیستان و بلوچستان وجودندارد

زاهدان - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت ارتباطات و مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه نه تنها هیچ مانعی برای سرمایه گذاری تجار افغانستانی در این استان وجود ندارد بلکه آماده سرمایه گذاری های مشترک در ساخت کارخانجات هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی چهارشنبه شب در نشست کمیسیون مشترک مسئولان استان سیستان و بلوچستان با والی و مسئولان ولایت قندهار افغانستان در زاهدان روان سازی ارتباطات را زمینه ساز توسعه همه جانبه در بخش های مختلف دانست و افزود: مردم ایران و افغانستان با درهم آمیختگی فرهنگی دارای مشترکات زیادی هستند که می توان از آن به بهترین نحو برای افزایش مبادلات اقتصادی و اجتماعی بهره گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به تاکید دولت دوازدهم بر توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و ایجاد معاونت اقتصادی در وزرات خارجه و توسعه نقش اقتصادی در کشورهای همسایه، استان سیستان و بلوچستان نیز آمادگی لازم را برای به اشتراک گذاشتن داشته های خود با کشورهای دوست و همسایه از جمله افغانستان دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه آماده تامین انرژی از جمله برق و گاز مورد نیاز کشور افغانستان در آینده نزدیک از این استان هستیم، گفت: تا زمان اجرای طرح لوله کشی گاز به زابل و انتقال آن به داخل افغانستان نیز می توان گاز را به صورت فشرده هر اندازه که مورد نیاز این کشور باشد در اختیار تجار و بازرگانان قرار داد.
وی تصرح کرد: سیستان و بلوچستان آمادگی راه اندازی یک کنسرسیوم مشترک با افغانستان برای تامین نیازهای این کشور در زمینه های مختلف نیروگاه، زیرساختی، واحدهای صنعتی و غیره را دارد.
هاشمی تاکید کرد: مشکلات تجار و بازرگانان افغانستانی نظیر اقامت، ویزا و غیره برای افزایش ارتباطات بزودی مرتفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه بندر اقیانویسی چابهار فرصت ارزشمند بازار بیش از 2 میلیارد نفری اقیانوس هند را برای کشور افغانستان فراهم کرده است گفت: برای تسهیل در سرمایه گذاری بیشتر تجار افغان ما حاضریم سود بازرگانی را در این بندر مهم تا 25 درصد تخفیف دهیم.
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: می توان از هامون درشمالی ترین نقطه سیستان و بلوچستان تا مکران در جنوبی ترین نقطه فرصت های فراوان سرمایه گذاری مشترک بین 2 کشور ایران و افغانستان را فراهم کرد و این استان آماده سرمایه گذاری های مشترک در ساخت کارخانجات مختلف در رامشار، خط کشتیرانی در چابهار و غیره است.
وی از راه اندازی فرودگاه بین المللی چابهار در آینده نزدیک خبر داد و افزود: ضمن افزایش خطوط هوایی باید خط کشتیرانی نیز ایجاد شود.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران افزون بر 940 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده است، گفت: فعالان اقتصادی افغانستان می توانند از فرصت های سرمایه گذاری در دست اقدام در بندر چابهار نظیر بندر، پتروشیمی، شیلات و غیره بهترین استفاده را ببرند.
هاشمی با بیان اینکه باید روابط اقتصادی ایران و افغانستان به بلندای تاریخ و تمدن منطقه گسترش یابد گفت: با توجه به برنامه توسعه سواحل مکران که هر کیلومتر آن فرصت طلایی برای امور اقتصادی فراهم می کند باید به تجارت آزاد اندیشید.
وی بر محوری شدن بخش خصوصی در تعاملات اقتصادی بین 2 کشور ایران و افغانستان تاکید کرد.
استاندار با توجه به قابلیت های حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان گفت: این استان با برخورداری از سه دانشگاه علوم پزشکی و پزشکانی توانمند و حاذق ضمن درمان بیماران کشور افغانستان توانایی امضای تفاهمنامه برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان این کشور را دارد.
وی از آمادگی برای راه اندازی کارخانه های مشترک در زمینه فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی و دیگر زمینه ها در استان برای تجار افغانستانی خبر داد.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین آمادگی ایران برای راه اندازی کنسولگری در زرنج مرکز ولایت نیمروز افغانستان در صورت تاسیس کنسولگری افغانستان در چابهار را اعلام کرد.
هاشمی بر راه اندازی پل دوم در میلک بین مرز ایران و افغانستان برای افزایش تبادلات مرزی تاکید کرد.
وی بر برگزاری نشست مشترک بین سفرای سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان، برگزاری سالانه حداقل 2 نشست مسئولان 2 کشور در سیستان و بلوچستان و قندهار، رفع ابهامات بانکی تجار افغانستانی در ایران، تسریع در امضای تفاهمنامه برای راه اندازی پل دوم درمرز ایران و افغانستان تاکید کرد.
علی خانقاهی مدیر کل حمل و نقل و پایانه های سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: با توسعه بندر چابهار تعداد کامیون هایی که در امر صادرات از افغانستان به ایران فعالیت دارند از سه هزار و 200 دستگاه کنونی افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد که این نوید ایجادفرصت های شغلی فراوان را برای مردم این کشور می دهد.
وی چابهار را بهترین فرصت برای مبادلات اقتصادی کشور افغانستان معرفی کرد.
به گزارش ایرنا، والی قندهار افغانستان به اتفاق هیات تجاری ولایت قندهار از روز یکشنبه سفر خود به سیستان و بلوچستان را با ورود به چابهار آغاز کرد.
زلمی ویسا و هیات همراه روز گذشته از 2 کارخانه بسته بندی خرما و نوشابه ایرانشهر و امروز نیز با حضور در زاهدان از کارخانه های آرد این شهرستان دیدن کردند.
استان سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان (ولایت نیمروز) 300 کیلومتر مرز مشترک و 2 بازارچه مرزی در میلک و گمشاد منطقه مرزی سیستان دارد.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام /*

نظر شما