شناسهٔ خبر: 21356109 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

درمان طب سنتى براى زردى و سرطان كودكان وجود ندارد/ شايع ترين سرطان ها در كودكان

رئيس انجمن خون و سرطان گفت: مردم فریب تبليغات فضاى مجازى را نخورند، درمان طب سنتى براى زردى و سرطان كودكان وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

درمان طب سنتى براى زردى و سرطان كودكان وجود ندارد/ شايع ترين سرطان ها در كودكانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالقاسمى رئيس انجمن خون و سرطان كودكان در حاشيه افتتاح دهمين كنگره سراسرى خون و سرطان كودكان "هماتولووى نوزادان كه امروز در كانون برورش فكرى كودكان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به مهم ترين علل مرگ و مير كودكان و نوزادان گفت: كاهش وزن نوزاد، تولد نوزاد با وزن زير يك كيلوگرم، خونريزى جنين ، ناسازگارى خونى بين جنين و مادر از مهم ترين علل مرگ و مير نوزادان محسوب مى شود كه براى پيشگيرى از آن نياز به كار مشترك متخصصان نوزادان و خون است.

وى ادامه داد: لخته هاى خونى نوزادان بسترى در بيمارستان، بيمارى هاى مادرزادى، برخى بيمارهاى نادر خونى، كم خونى ناشى از فقرآهن و كمبود اسيد فوليك از شايع ترين بيمارى هاى خونى نوزادان است كه درمان آنها نياز به كار تيمى و تبادل نظر با متخصصان خون دارد.

ابوالقاسمى با اشاره به برخى تبليغات سوء طب سنتى و نادرست در فضاى مجازى براى درمان برخى بيمارى هاى نوزادان گفت: متاسفانه شاهد آن هستيم كه تبليغات نادرست درمان بيمارى هاى نوزادان با طب سنتى به خصوص زردى در فضاى مجازى ديده مى شود اما مردم بايد بدانند كه اين روش ها موثر نيست و حتى جان نوزاد با اين روش ها به خطر مى افتد.

رئيس انجمن خون و سرطان كودكان گفت: در دنيا ٨٥ درصد سرطان هاى كودكان درمان پذير است اما تشخيص و مراجعه به موقع بسيار حائز اهميت است متاسفانه بسيارى از والدين  فریب برخى تبليغات درمان سرطان با طب سنتى را مى خورند و با مراجعه نكردن به موقع جان فرزندان خود را به خطر مى اندازند.

وى ادامه داد: سالانه سه هزار مورد جديد در سرطان كودكان داريم و بيشتر به علت اختلالات ژنتيك است.

نبود آزمايشگاه براى تشخيص باقى مانده سرطان در كشور

در ادامه محمد فرانوش دبير انجمن خون و سرطان ايران با بيان اينكه در زمينه درمان سرطان كودكان در سطح كشورهاى پيشرفته هستيم، گفت: افزون بر درمان در زمينه تشخيص هاى بالينى و آزمايشگاهى در جايگاهى خوبى قرار داريم .

وى افزود: در زمينه تشخيص نشانگر هاى بيولوژيكى و تشخيص باقى مانده بيمارى سرطان در كودكان پس از درمان دچار مشكل هستيم و تنها يك آزمايشگاه در تهران اين آزمايش ها را انجام مى دهد.

فرانوش عنوان كرد: اميدواريم در تمام كشور آزمايشگاه ژنتيك تشخيصى براى تشخيص سرطان خون و باقى مانده آن براى درمان راه اندازى شود تا بيماران مجبور به سفر مداوم به تهران نشوند.

دبير انجمن خون و سرطان ايران با بيان اينكه درمان سرطان در دنيا ٨٥ درصد موفقيت آميز است، گفت: در كشور ما ٧٥ درصد كودكان مبتلا به سرطان خون درمان مى شوند.

وى با اشاره به شايع ترين سرطان ها در كودكان گفت: يك درصد از آمار سرطان در كشور مربوط به سرطان هاى كودكان بوده و سرطان خون، مغز و غدد لنفاوى شايعترين سرطان ها در كودكان است.

وى افزود: از نظر داروهاى سرطان در كشور مشكلى نداريم و به روزترين داروها در دسترس است.

انتهای پیام/

نظر شما