شناسهٔ خبر: 21355824 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جشن بزرگ مباهله در حرم عبدالعظیم(ع) برگزار شد

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تولیت آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم(ع) عصر چهارشنبه در این مراسم باشکوه که همزمان با سالروز نزول آیه تطهیر برگزار شد با بیان اینکه مساله مباهله یکی از مسائل مهم و قابل توجه در جهان اسلام است افزود: این جریان از یک سو به واقعه غدیر خم و آیه اکمال دین و از طرفی به جریان نزول آیه تطهیر و حدیث کسا مرتبط است.
آیت الله محمد محمدی ری شهری با تاکید بر اینکه فرهنگ مباهله باید به فرهنگ حاکم در جامعه اسلامی تبدیل شود افزود: این حدیث از نظر کلامی، حدیثی و روایی از معتبرترین احادیث بوده و در واقع از معدود احادیث متواتر بین جمیع فرق اسلامی است.
وی گفت: واقعه مباهله دلیل محکم بر حقانیت دین مبین اسلام و مذهب حقه شیعه بوده و سندی محکم بر خلافت بلافصل امیرالمومنین(ع) در جامعه اسلامی است.
ری شهری گفت: واقعه مباهله حقانیت دین اسلام را بر سایر ادیان از جمله مسیحیت برای همیشه تاریخ ثابت کرد.
دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر نیز در این جشن با بیان اینکه پیام مباهله تاکید بر استفاده از معنویت و دعا برای اثبات حقانیت است افزود: همه باید تلاش کنیم تا علاوه بر تقویت باورهای اعتقادی و دینی به اهمیت دعا برای رشد و کمال توجه ویژه کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی ادامه داد: واقعه مباهله جایگاه واقعی اهل بیت(ع) را در نزد خدا و پیامبر(ص) تبیین کرد و نشان داد که امیرالمومنین(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و امام حسن و حسین(ع) چه عظمت و جایگاهی دارند.
وی گفت: واقعه مباهله در دوران عظمت دین اسلام به وقوع پیوست و امروز نیز نظام اسلامی در دوران عظمت و عزت تشیع این واقعه را برای جامعه اسلامی و جهان اسلام تبیین کرده و آن را به فرهنگ تبدیل می کند.
صدیقی گفت: باید به هر طریقی از جمله زبان هنر این واقعه مهم تاریخی برای نسل جوان بیان شود.
روز مباهله مصادف است با نزول آیه تطهیردر سال 10 هجری قمری، روزی است، که سوره (هل اتی) در حق اهل بیت(ع) نازل شد.
مباهله، تقاضای لعن الهی از سوی دو نفر یا دو دسته برای طرف مقابل خویش که هر یک خود را بر حق می‌دانند.
این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند؛ ولی در روز موعود از این کار خودداری کردند.
6139
انتشاردهنده: محمد بیدارمنش

انتهای پیام /*

نظر شما