شناسهٔ خبر: 21355561 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

"افغانستان" برای اتصال راه آهن ازبکستان به ایران همکاری می کند

خبرگزاری میزان- سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به دیدار اخیر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور با همتای ازبک خود گفت: افغانستان برای اتصال راه آهن آسیای میانه به ایران به منظور دسترسی به خلیج فارس همکاری می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، شاه حسین مرتضوی روز سه شنبه در نشستی مطبوعاتی در کابل افزود : در دیدار دوجانبه روسای جمهوری ازبکستان و افغانستان که در حاشیه نشست آستانه انجام شد ؛ دو کشور متعهد شدند در بخش تجارت و ترانزیت، راه آهن و اتصال آن به ایران برای رسیدن کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس همکاری کنند.

وی به دیدار اشرف غنی با رئیس جمهوری ترکیه هم اشاره کرد و گفت : رئیس جمهوری افغانستان از پیشنهاد ترکیه برای میانجیگری بین کابل و اسلام آباد استقبال کرده است .

به گفته وی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه دیدار خود با غنی در نشست اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی در «آستانه» پایتخت قزاقستان این پیشنهاد را ارایه و از راهبرد جدید آمریکا برای افغانستان حمایت کرد.

مرتضوی گفت که رئیس جمهوری افغانستان در اجلاس «آستانه» اعلام کرد این کشور در حال ایجاد بزرگترین شبکه فیبر نوری در منطقه است تا بتواند آسیای مرکزی را به جنوب و جنوب غرب آسیا وصل کند.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اضافه کرد آمادگی داریم نقطه اتصال ترانزیت برق و فیبر نوری در منطقه باشیم و می توانیم 15 هزار مگاوات برق آسیای مرکزی را به جنوب آسیا انتقال دهیم .

مرتضوی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره راهبرد جدید آمریکا برای افغانستان، آن را فرصت مهم برای این کشور دانست که دیگر کشورها از آن بهره مند نیستند و آن را نتیجه 8 ماه مذاکره و تبادل نظر بین کابل و واشینگتن برشمرد.
وی تاکید کرد که اگر افغانستان نتواند از این راهبرد به صورت مناسب برای نجات کشور استفاده کند ، سال ها مردم افغانستان در رنج و مصیبت خواهند بود .

به گفته مرتضوی افغانستان در قبال این راهبرد به آمریکا تعهد داده است که اصلاحات جدی در بخش اقتصادی، روند مبارزه با فساد و اداره دولت به عمل آورد .

رئیس جمهوری افغانستان اوایل هفته جاری برای شرکت در نخستین اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی درباره علم وفناوری به آستانه پایتخت قزاقستان سفر کرده بود که دیروز به کابل برگشت.
افغانستان در حال حاضر پس از گذشت 16 سال از حضور نیروهای ناتو هنوز از نا امنی رنج می برد.

انتهای پیام/

نظر شما