شناسهٔ خبر: 21355357 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مزایا و معایب نیم بها شدن بلیت سینماها/ نباید از جیب تهیه‌کننده و سینمادار هزینه کرد

برخی از سینماگران درباره طرح نیم بها شدن بلیت سینماها نظرات و پیشنهادات خود را بیان کردند.

صاحب‌خبر -

بد و خوب نیم بها شدن بلیت‌های سینمابه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته شورای صنفی نمایش به مناسبت روز ملی سینما (21 شهریور) و همچنین هفته دفاع مقدس طرح نیم بها بودن بلیت سینماها را برای علاقمندان سینما به مدت  20 روز از تاریخ 19 شهریور تا 6 مهر به تصویب رساند.

البته این طرح به مذاق برخی ها خوش نیامد و عده ای نیز معتقد بودند این طرح در مجموع به نفع سینماست.

به همین مناسبت طی گفتگویی با سه تن از سینماگران، آنها نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند که در ادامه می خوانید.

 

مهدی صباغ‌زاده طرحی برای نیم بها شدن بلیت سینما ارائه کرد

مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده، کارگردان و پخش‌کننده سینما درباره نیم بها شدن بلیت سینماها طی چند هفته اخیر به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نظر من این است که در طول هفته به جز روزهای پنج‌شنبه و جمعه بلیت سینماها نیم بها باشد تا مردم بتوانند در کل ایام هفته به دیدن فیلم‌ها بروند و سالن‌ها خالی نماند.

این پخش‌کننده اضافه کرد: اگر این پیشنهاد را نمی توان اجرایی کرد، حداقل می‌توان روزهای شنبه تا چهارشنبه از صبح تا قبل از ساعت 17، با نصف قیمت بلیت فروشی کرد که به نظرم نتیجه این کار هم خوب باشد.

وی افزود: زمانی که سالن سینما مملو از تماشاچی باشد، برای تهیه‌کننده و سینمادار هم مفید خواهد بود، پس تصمیم نیم بها شدن بلیت سینما کار عاقلانه‌ای است.

وی ادامه داد: به هر حال شماری از افراد به دلیل درآمد کم و برخی‌ها به دلیل نداشتن وقت کافی نمی توانند به سینما بروند که با این ترفند می‌توان با قیمت خوب و ساعات زمانی مختلف، مخاطبان را برای رفتن به سینما تشویق کرد.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: اگر دقت کنید، می بینیم که به دلایل مختلف، سه شنبه‌ها با نیم بها بودن بلیت، سالن های سینما مملو از مخاطب می‌شود پس می‌توان این طرح را مثبت ارزیابی کرد. 

صباغ‌زاده خاطرنشان کرد: در هر صورت باید با توجه به شرایط اقتصادی مردم برنامه‌ریزی کرد تا شاهد خروجی مناسبی باشیم.


تبلیغات و سالن‌سازی در اختیار شورای صنفی نمایش نیست

مهدی کریمی تهیه‌کننده سینما در خصوص نیم بها شدن چند هفته‌ای بلیت سینما به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نفس اینکه به بهانه جشن خانه سینما و هفته دفاع مقدس، بلیت سینما را برای مخاطبان نیم بها کنیم، پسندیده است چون شرایط برای جذب هر چه بیشتر مخاطبان اصلی سینما فراهم می‌شود؛ اما نباید برای اجرای آن از جیب تهیه‌کننده و سینمادار خرج کرد، بلکه باید خودشان هزینه این طرح را بپردازند یا اینکه، برنامه‌ریزی دیگری داشته باشند تا کسی متضرر نشود.

تهیه‌کننده «آژانس شیشه‌ای» اضافه کرد: اگر تعیین نرخ‌ها، کارشناسی شده و به درستی طبقه‌بندی شود، نیازی به کم و زیاد کردن آن نیست و کارها به خوبی پیش می رود.

کریمی بیان کرد: اگر فقط روزهای سه‌شنبه‌، بلیت سینماها نیم بها باشد که اکنون به این شکل است، اتفاق بدی نیست و بسیاری از مخاطبان با توجه به شرایط کاری و اقتصادی خود به دیدن فیلم ها می روند و با این روند می‌توان مخاطبان پنهان را به سالن‌ها برگرداند.

تهیه کننده «آژانس شیشه‌ای» درباره نیم بها شدن بلیت سینماها از صبح تا قبل از ساعت 17 روزهای شنبه تا چهارشنبه اظهار کرد: انجام چنین کارهایی خوب است چون باعث تشویق و ترغیب مخاطب برای دیدن فیلم‌ها و پر کردن سانس‌های مرده می‌شود و اینکه این برنامه ریزی ها از نظر هزینه در تمام دنیا وجود دارد.

کریمی تصریح کرد: با همه این تفاسیر نباید از این موضوع غافل شد که شورای صنفی نمایش با توجه به شرایط و وظایف خودش تصمیم به انجام کارهایی چون نیم بها شدن بلیت سینماها گرفته است و نمی تواند برای بحث تبلیغات، ساخت سالن و... در جهت جذب هر چه بیشتر مخاطب و جلوگیری از ضرر تهیه‌کننده و سینمادار تصمیم بگیرد بلکه در این حوزه‌ها نیاز به نگاه کلان‌تری از سوی تلویزیون، شهرداری و...است.

کریمی خاطرنشان کرد: امیدوارم در پیشبرد اهداف مثبت سینما، دسته‌بندی و رانت‌بازی‌ها از بین برود و یا به حداقل برسد تا در نهایت شاهد خروجی خوبی باشیم.

 

درباره نیم بها شدن بلیت سینما قضاوت عجولانه نکنیم

بهمن کامیار تهیه‌کننده و کارگردان سینما در تحلیل نیم بها شدن بلیت سینما در هفته‌های پیش رو در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به نظرم هدف اصلی این طرح این بوده که چون هفته اول مهر و دهه اول محرم با هم تلاقی یافته است، مسئولان با توجه به تجربه‌‌شان حس کردند سینما با افت محسوس مخاطب روبرو می‌شود پس درصدد جبران و ترغیب مخاطب برای دیدن فیلم‌ها برآمدند.

 وی افزود: معتقدم این طرح بدی نیست و نوعی آزمون و خطاست که نباید در مورد آن زود قضاوت کرد و عجولانه تصمیم‌ گرفت، بلکه با کمی تامل در پایان آن، به نتیجه بهتری می‌توان رسید.

کامیار اضافه کرد: ممکن است با افرایش مخاطب، کمبود گیشه جبران شود و شاهد تاثیر مثبت آن در کلیت کار باشیم، قطعا شورای صنفی نمایش به دنبال ضرر کردن تهیه‌کننده و سینما نخواهد بود.

کامیار خاطرنشان کرد: اگر این طرح جواب دهد راهکار خوبی خواهد بود برای روزهایی که در سال با افت مخاطب روبرو هستیم اگر نه که باید برداشته شود تا به بدنه اصلی سینما یعنی بخش تهیه، تولید و سینمادار ضربه وارد نشود.

 

انتهای پیام/

نظر شما