شناسهٔ خبر: 21355060 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

ظریف با پوتین دیدار كرد + عكس

وزیر امور خارجه ایران كه به سوچی سفر كرده دقایقی قبل با پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو كرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش نما به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که صبح امروز (چهارشنبه) در سفری یک روزه راهی سوچی روسیه شد، دقایقی قبل با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اقامتگاه تابستانی‌اش در سوچی واقع در سواحل دریای سیاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

براساس آنچه که پیش از این اعلام شد مباحث دوجانبه و تحولات منطقه از جمله اوضاع سوریه و برجام محور عمده این رایزنی هاست.

ظریف امروز در بدو ورود به سوچی در جمع خبرنگاران درباره هدفش از این سفر اعلام کرد: ما روابط راهبردی با فدراسیون روسیه در حوزه های مختلف داریم و ارتباطات بسیار نزدیکی بین دو کشور است.

وی افزود: بعد از مشورتهایی که بین دو رئیس جمهور در دیدارهای مختلف از جمله آخرین دیدار صورت گرفته روابط دو کشور در حوزه های سیاسی و اقتصادی رو به گسترش است و هماهنگیهای زیادی برای همکاریهای متنوع در حوزه های مختلف داریم و امروز نیاز است یک دور این همکاریها را مرور و زمینه ارتقای همکاریها را فراهم کنیم.

ظریف سپس تصریح کرد: در مورد برجام با توجه به سیاست‌های اخیر آمریکا نیاز است هماهنگی بین دو کشور باشد و تاکنون هماهنگی بسیار خوبی بین ایران و روسیه وجود داشته و دو کشور از مواضع یکدیگر در سازمانهای بین المللی و روابط چندجانبه حمایت کردند و روسیه حمایت بسیار خوبی از ایران در برجام داشته است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: ما با چالش‌های مشترکی مواجه هستیم که مهمترین این چالشهای منطقه ای است، ایران و روسیه در سوریه توانستند به کمک مردم سوریه بیایند و تروریستها را عقب برانند. امروز وضعیت در میدان بسیار خوب است.

رئیس دستگاه دیبلماسی اضافه کرد: با همکاری خوب ایران، روسیه و ترکیه وضعیت در صحنه سیاسی هم بهبود یافته و حتی توانسته ایم تا حد زیادی از تنشها و درگیریها جلوگیری کنیم.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که نیاز است همواره با روسیه صحبت کنیم بحث منطقه و بحث هماهنگیهایی که در روسیه داریم و این سفر تمرکزی بر آن موضوع و موضوعات دوجانبه و چندجانبه است.

وزیر خارجه در پایان عنوان کرد: در این سفر با مقامات عالی روس دیدار خواهم داشت که بعد از انجام ملاقاتها اعلام خواهد شد.

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه از این سفر خبر داد و گفت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح (چهارشنبه) در راس هیأتی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات فدارسیون روسیه عازم «سوچی» می‌شود.

این سفر در چارچوب رایزنی‌های مستمر بین مقامات ایران و روسیه انجام می‌شود و به نظر می‌رسد مسائل دوجانبه و تحولات منطقه و به ویژه اوضاع سوریه و همچنین ششمین نشست روند آستانه درباره سوریه از جمله مهمترین محورهای مورد گفت‌وگو در این سفر یک روزه است.

قرار است نشست کارشناسان روند آستانه امروز چهارشنبه و نشست اصلی (ششمین نشست) با حضور سه کشور ضامن (ایران، روسیه و ترکیه) روز پنجشنبه 23 شهریور ماه در پایتخت قزاقستان برگزار شود.

نظر شما