شناسهٔ خبر: 21354842 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

آيت‌الله مکارم‌شيرازي: بانکداران سودجو قوانين بانکداري بدون ربا را دور زدند

صاحب‌خبر -

يکي از مراجع تقليد گفت: با اصلاح نظام‌ بانکداري چرخ‌هاي اقتصاد به راه مي‌افتد و به پيشرفت و توليد مراکز کمک مي‌شود اما بانکداران سودجو قوانين بانکداري بدون ربا را دور زدند.
به گزارش خبرگزاري فارس ، آيت‌الله ناصر مکارم‌شيرازي  در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار کرد: پيامبر اکرم (ص) پيشگويي‌هايي داشتند که گويي در آن دوران بودند و فرمودند زماني مي‌رسد که مردم دنبال کسب مال هستند و بين حلال و حرام براي آنها تفاوتي نيست.
وي خاطرنشان کرد: رسول خدا (ص) در پيشگويي ديگر فرمودند زماني مي‌رسد که همه رباخوار مي‌شوند، اگر رباخوار نباشند غبار رباخواري بر دامان آنها قرار مي‌گيرد و جامعه ما امروز گرفتار اين مسئله است.
اين مرجع تقليد با اشاره به پيروزي نظام اسلامي گفت: با پيروزي انقلاب به فکر افتادند تا برنامه‌هاي نامشروع حکومت طاغوت را تغيير دهند از جمله آنها نظام بانکداري بود که از غرب آمده بود و با ربا توأم بود. افراد اهل علم و فضل مأموريت گرفتند تا در اين زمينه برنامه بانک بدون ربا را تدوين کنند.
وي خاطرنشان کرد:‌ در اين برنامه هشت عقد اسلامي گذاشتند که اگر عمل مي‌شد چرخ‌هاي اقتصاد به راه مي‌افتاد و به پيشرفت و توليد مراکز کمک مي‌شد ولي بانکداران سودجو قوانين بانکداري بدون ربا را دور زدند.آيت‌الله مکارم‌شيرازي با اشاره به شرايط کنوني گفت: اکنون بيان مي‌شود فاکتور درباره خريد چند وسيله برقي به مبلغ 50 ميليون تومان دريافت کنيد و سوري چيزي نشان بدهند پول را دريافت کنند و هر کاري خواستند با اين پول انجام دهند.وي يادآور شد: اين‌گونه حلال را حرام کردند و سودها به صورت ربا درآمد، اين موارد سبب شد مردم به رباخواري آلوده شوند و برخي اين پول‌ها را مي‌گرفتند و به زيارت مي‌رفتند در حالي که خود بانک فاکتور سوري و جعلي را پيشنهاد مي‌کرد.استاد حوزه علميه قم خاطرنشان کرد: بارها به مسئولان گفته شده به آنها آموزش داده شود تا حرام نشود و واقعي باشد و پول‌هاي ربا و پول‌هاي حلال مردم در بانک رفته و با هم مخلوط شده و غبار آن بر کساني که رباخوار نيستند نيز نشسته است.آيت‌الله مکارم‌شيرازي با اشاره به اثرات ربا بر افراد گفت: اين امور سبب مي‌شود دعا مستجاب نشود و مشکلات اقتصادي روزافزون به وجود آيد. 

نظر شما