شناسهٔ خبر: 21354582 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

آذری جهرمی: در توافق برجام محدودیتی در حوزه ماهواره ای برای ایران دیده نشده است

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات در پاسخ به شائبه ایجاد وقفه فعالیت‌های فضایی ایران طبق توافقاتی در برجام گفت: در برجام هیچ اشاره‌ای به فعالیت‌های فضایی ایران نشده و تنها محدودیت فضایی و ماهواره‌ای ایران ناشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

صاحب‌خبر -

 

 به گزارش فارس، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات در حاشیه دیدار با دبیرکل سازمان همکاری‌‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (ابسکو) در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید پس از توافق ایران و گروه 1+5 این شائبه مطرح است که طبق توافقاتی فعالیت‌های فضایی ایران با وقفه همراه شده، برای مثال این سؤال مطرح می‌شود که چرا علی‌رغم ماهواره‌های متعددی در نوبت پرتاب هستند پرتاب نمی‌شوند یا ماهواره روی سکو می‌رود اما پرتاب لغو می‌شود؟ اظهار داشت: در توافق ایران و 1+5 یا برجام در حوزه فضایی هیچ اشاره‌ای به فعالیت‌های فضایی ایران نیست و همچنین در قطعنامه 2231 نیز محدودیتی در حوزه ماهواره‌ای برای ایران دیده نشده است.

وی افزود: تنها بحث مطرح شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که البته ما این قطعنامه را به رسمیت نمی‌شناسیم، است که در رابطه با فعالیت موشکی بحثی داشتند که ایران را در این حوزه تحریم کردند.

وی ادامه داد: البته ایران بنایی در به رسمیت شناختن این تحریم ندارد و فعالیت‌های موشکی را حق خود می‌داند.

جهرمی گفت: همچنان که پرتاب‌های متعددی پس از توافق بوده و این‌طور نبوده که بخواهیم به‌واسطه فشار آنها فعالیت‌های موشکی خود را محدود کنیم و همین پرتاب اخیر یعنی ماهواره‌بر سیمرغ حاکی از این موضوع است.

وی اظهار داشت: طبیعتاً یک بحثی وجود دارد که ماهواره‌هایمان را با استفاده از پرتابگرهای خودمان به حرکت درآوریم که این امر نیازمند هماهنگی کامل با پرتاب‌کننده است.

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات اظهار داشت: اکنون نزدیک به سه ماه است که ماهواره ما به سایت پرتاب موشکی منتقل شده و در انتظار پرتاب است.

وی گفت: آخرین ماهواره پرتاب شده به‌وسیله و ساخت وزارت دفاع بود و ماهواره ما ماهواره دوستی از دانشگاه شریف است که در نوبت پرتاب قرار دارد و در حال پیگیری هستیم که مقدمات کار را فراهم کنیم و پرتاب انجام شود.

* برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی منوط به تهیه دستور کار است

جهرمی در پاسخ به این سؤال که آیا با شروع فعالیت دولت دوازدهم شورای عالی فضایی تشکیل جلسه خواهد داد گفت: اگر دستور کار جلسه آماده و برنامه‌ها مشخص باشد جلسه شورا تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: رئیس سازمان فضایی پیش‌جلسه‌ای را با حضور اعضای شورای عالی برگزار کردند و ما نیز درخواست استخراج نقشه راه فضایی کشور را ارائه‌ کرده‌ایم که به‌ محض آماده شدن برای برگزاری جلسه شورای عالی فضایی درخواست خواهیم داد.

* داشتن یک ماهواره واحد با 10 ایستگاه زمینی بجای 10 ماهواره و یک ایستگاه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) از سال 2009 فعالیت خود را با حضور کشورهای ایران، مغولستان، چین، پاکستان، بنگلادش، تایلند و ترکیه با هدف همکاری‌های آموزشی و به اشتراک‌گذاری دستاوردهای فضایی آغاز کرده است.

جهرمی با اشاره به یکی از برنامه‌های این سازمان گفت: کشورهای عضو اتفاق‌نظر دارند که در حوزه ماهواره‌های سنجشی بجای داشتن 10 ماهواره و یک ایستگاه دریافت، ماهواره واحدی با 10 ایستگاه زمینی داشته باشند که برای مثال از به اشتراک‌گذاری اطلاعات ماهواره‌ها در سیل اخیر فارس و بوشهر استفاده شد و اطلاعات برای مدیریت بهتر بحران در اختیار نهادهای مرتبط قرار گرفت.

* پیگیری دو پروژه مشترک با اپسکو برای استفاده از توانمندی‌های بین‌المللی

وی درباره برنامه قبلی ساخت یک ماهواره مشترک توسط اعضای اپسکو توضیح داد: در حوزه ماهواره‌ها اعم از مخابراتی و سنجشی اقدامات خوبی در بخش‌های دانشگاهی و پژوهشی کشور انجام شده که در نتیجه آن ماهواره‌هایی ساخته شده و آماده پرتاب هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در استفاده از توانمندی‌های بین‌المللی نیز دو پروژه با مشارکت اپسکو انجام شده که در حال پیگیری است و پس از حصول نتیجه اعلام خواهند شد.

* ریاست سازمان همکاری فضایی ایران و اقیانوسیه به مغولستان منتقل شد

جهرمی با اشاره به دیدار امروز با دبیرکل اپسکو توضیح داد: نشست سران اپسکو امسال در ایران برگزار می‌شود و ایران برای دو سال ریاست این سازمان را برعهده داشته که امسال ریاست را به مغولستان واگذار می‌کند و رئیس سازمان فضایی دو سال ریاست این جلسات را عهده‌دار بوده است.

وی ادامه داد: در دیدار امروز علاوه‌بر مرور فعالیت‌های دو سال اخیر، با توجه به برگزاری نشست سران اپسکو در چین، ایران آمادگی خود را برای حضور در این نشست اعلام کرد که معتقدیم همکاری با اپسکو به‌عنوان دومین نهاد فضایی فعال بین‌المللی به توسعه صنعت فضایی کشور کمک خواهد کرد.

نظر شما