شناسهٔ خبر: 21354149 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه: هنگام عقد برجام نشانه ای از برنامه نظامی هسته ای ایران نبود

مسکو - ایرنا - سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: هنگام عقد برجام هیچ نشانه ای از وجود برنامه نظامی هسته ای در ایران وجود نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ریابکوف روز چهارشنبه در باره این اظهارات آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که باید از تجربه مذاکره با ایران برای حل و فصل پیرامون وضعیت کره شمالی بهره گرفت، گفت: برنامه هسته ای و موشکی تهران با وضعیت پیونگ یانگ شباهتی ندارد، اما الگوبرداری از مذاکرات منجر به برجام دیدگاه خوبی است.
معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: البته با علاقه به پیشنهاد (مرکل) می نگریم. نگاه و رویکرد خلاقانه به این مساله بسیار ضروری است و مسکو از آن استقبال می کند.
اما با وجود ذکر این نکته، واقعیت دیگری را نمی توانم بیان نکنم که شباهت کامل و مستقیمی بین دو وضعیت (برنامه های هسته ای و موشکی ایران و کره شمالی) وجود ندارد.
ریابکوف گفت: کره شمالی بر خلاف ایران فناوری هسته ای نظامی دارد که حداقل به پیونگ یانگ اجازه می دهد، آزمایش های اتمی انجام دهد و به سوی تکمیل دائمی وسایل پرتاب به صورت موشک های بالستیکی حرکت کند.
معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: اما هنگام عقد برجام هیچ نشانه ای از وجود برنامه هسته ای نظامی در ایران وجود نداشت. برنامه موشکی تهران هم با وجود اظهارات شرکای غربی تا اندازه زیادی در بخش فضایی متمرکز شده است. برنامه بالستیکی و توسعه فناوری موشکی تهران هم نتایجی را که کره شمالی اخیرا نشان داده، ندارد و از این واقعیت باید چند نتیجه گرفت.
مقام روس ادامه داد: نخست، رهبری کره شمالی به این وضعیت رویکرد دیگری دارد که با ایران و دولت این کشور هنگام مذاکرات برجام تفاوت دارد. بخش اساسی مذاکرات (برجامی) صرف نظر از چارچوب آن با مساله کره شمالی فرق می کند.
ریابکوف همچنین گفت: دولت کره شمالی به شدت علاقه مند به مذاکره مستقیم با آمریکا است. هیچ اطلاعاتی در اختیار ندارم که نشان دهد، واشنگتن اراده سیاسی و قاطعی برای شروع چنین مذاکراتی با پیونگ یانگ داشته باشد.
وی در پایان اظهار کرد: طرف روسی با مشارکت با چین، مستقل و نیز با همکاری شرکای دیگر تمامی تلاش های ممکن را برای ارائه راه حلی مساله کره شمالی بکار می گیرد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

انتهای پیام /*

نظر شما