شناسهٔ خبر: 21353974 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دیدار ظریف با پوتین در سوچی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در سوچی دیدار کرد.

صاحب‌خبر -
دیدار ظریف با پوتین در سوچیبه گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (چهارشنبه) با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور در شهر سوچی دیدار و مذاکره کرد.به  در این دیدار که در اقامتگاه رسمی تابستانی پوتین در منطقه بوچاروف روچی با حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار شد، روابط دوجانبه و اوضاع منطقه ای بحث و بررسی شد.
اوضاع خاورمیانه از جمله سوریه، عراق، منطقه خلیج فارس و همچنین مبارزه با تروریسم که ایران و روسیه در این زمینه با یکدیگر همکاری می کنند، از جمله محورهای مذاکرات ظریف و پوتین بود. ظریف پس از دیدار با پوتین به خبرنگاران گفت : رییس جمهوری روسیه علاقه‌مند به گسترش روابط است و روابط موجود می‌تواند پیشرفت‌های بیشتری داشته باشد.
وی افزود: در مذاکره تاکید شد برجام غیرقابل مذاکره و یک توافق همه جانبه بین‌المللی است و همه باید متعهد ظریف همچنین اظهار کرد: همکاری خوبی برای ایجاد آرامش در سوریه داشتیم و امیدواریم در نشست آستانه توفیق های بیشتری برای ایجاد آرامش و شروع روند سیاسی در سوریه حاصل شود. مذاکرات پوتین و ظریف بدون حضور خبرنگاران انجام شد.
لاوروف نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرد که ایران به تعهدات خود مطابق برجام پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.وزیر خارجه روسیه همچنین خواستار گفت وگوی کشورهای عربی و ایران شد.
وی در پایان تاکید کرد که رژیم حقوقی خزر بین پنج کشور ساحلی این دریا در مراحل نهایی است.
رسانه های روسی از جمله خبرگزاری ایتارتاس، شبکه های مختلف تلویزیونی و پایگاههای خبری از دیروز و زمان اعلام خبر سفر توسط وزارت امور خارجه ایران و روسیه، محور این گفت وگوها را مورد توجه ویژه قرار داده اند.از سوی دیگر همزمانی این سفر با ورود هیات های مختلف به آستانه برای آغاز دور ششم مذاکرات سوری که با ابتکار ایران، روسیه و ترکیه از بهمن ماه سال گذشته پا گرفته و سوریه را به آرامش نسبی رسانده، اهمیت مذاکرات ظریف با مقام های روسی را بیشتر کرده است.از جمله دستاوردهای نشست های پنجگانه، برگزاری مذاکرات رو در رو بین هیات دولت و گروههای مسلح مخالف پذیرنده پیمان آتش بس فراگیر، ترک مخاصمه در بسیاری از مناطق و همچنین برقراری چهار منطقه امن یا بدون درگیری است که محور اصلی اجلاس دو روزه آستانه محسوب می شود.

نظر شما