شناسهٔ خبر: 21352815 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فناوری میکرو تراشه برای ردیابی قرص هوشمند

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، یکی از مزایای این روش نسبت به ابزار مشابه، قابلیت مکان‌یابی دقیق دارو در بدن است؛ چیزی که تا امروز قابل تشخیص نبود.
دکتر آزیتا امامی به عنوان یکی از محققان این پروژه و همکاران وی امیدوارند در آینده نزدیک از ابزارهایی در مقیاس میکرو برای نظارت بر عملکرد بدن، تشخیص و درمان بیماری‌ها بهره بگیرند، تاکنون یکی از چالش‌های اصلی این کار تشخیص مکان و ردگیری ابزارهای مذکور در بدن بوده است.
موقعیت این میکروابزارهای مجهز به تراشه سیلیکونی موسوم به ATOMS با استفاده از فناوری مغناطیسی مورد استفاده در فناوری تصویربرداری MRI در بدن بیمار شناسایی می‌شود. این تراشه دربرگیرنده مجموعه‌ای از حسگرها، نوسان‌گرها و فناوری ارتباط بی سیم است که امکان شبیه سازی ویژگی های تشدید مغناطیسی اتم‌ها را فراهم می‌کند.
ویژگی کلیدی فناوری MRI این است که یک میدان مغناطیسی موجب نوسان اتم‌ها در دو فرکانس مختلف می‌شود و در نتیجه می‌توان به سادگی موقعیت آن‌ها را شناسایی کرد.
محققان تلاش کردند این اصل ساده را در یک مدار یکپارچه فشرده پیاده‌سازی کنند. در نتیجه میکروابزارهای مجهز به ATOMS‌ نیز بسته به این که در کجای میدان مغناطیسی قرار داشته باشند، با دو فرکانس مختلف نوسان می‌کنند و موقعیت آن‌ها قابل ردگیری است.
این میکروابزارها قادرند عواملی مانند دمای بدن، PH، فشار و قند خون را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات به دست آمده را در اختیار پزشکان قرار دهند یا بر اساس آن داروهای موردنیاز بیمار را در بدن او آزاد کنند.
نمونه اولیه تراشه که 1.4 میلیمتر مربع مساحت دارد با موفقیت در بدن یک موش آزمایش شده است.
در حال حاضر این میکروابزارها مراحل اولیه طراحی و ساخت را سپری می‌کنند؛ اما محققان معتقدند در آینده نزدیک وظیفه نظارت بر عملکرد مغز، خون و اندام‌های داخلی بدن بیماران را بر عهده می‌گیرند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.
علمی (6)**9259
مترجم: سپیده علی کاشانی* انتشار: زهره محتشمی پور

انتهای پیام /*

نظر شما