شناسهٔ خبر: 21352787 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش اختتامیه دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان:

شفیعی:مدیریت جشنواره تئاتر مریوان قابل تحسین است/برگزیدگان این جشنواره شناخته شدند

مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: برگزاری جشنواره در مریوان که نقطه صفر مرزی کشور است، نشان داد که این منطقه امن است و مسئولان به مردم و هنرمندان اعتماد کامل دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی شفیعی در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مریوان عنوان کرد: برجستگی تئاتر مریوان به دلیل حضور مسئولانه مردم است و مردم این شهر در استقبال از اجراها، ایجاد شور و نشاط و حتی نقد اجراها بسیار تاثیرگذار عمل کردند.

وی در این مراسم اظهار کرد: حضور گروه‌های خارجی از کشورهای بزریل، اسپانیا، فرانسه، اوکراین، آذربایجان و عراق در این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بسیار برجسته و ارزشمند بود. همچنین برگزاری کارناوال در روز افتتاحیه با حضور چشمگیر مریوان و هنرمندان و مسئولان از دیگر ویژگی‌های بارز این دوره بود.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد عنوان کرد: برگزاری این جشنواره در مریوان که نقطه صفر مرزی کشور است نشان داد که واقعا این منطقه امن است و مسئولان به مردم و هنرمندان اعتماد کامل دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: واگذاری مدیریت این جشنواره در همه بخش‌ها به خود مریوان باعث شد که امسال این جشنواره بسیار با کیفیت بالاتری برگزار شود. شفیعی همچنین از مدیریت خوب فاتح بادپروا دبیر اجرایی این دوره از جشنواره قدردانی کرد و گفت: اقدامات ایشان از سال گذشته تاکنون باعث شد که امسال جشنواره با حضور گروه‌های خارجی بیشتر و در سطح بالایی برگزار شود.

وی بیان کرد: در این دوره ثابت شد علاوه بر اینکه جغرافیای برگزاری این جشنواره مریوان است همچنین مدیریت آن نیز میتواند در اختیار هنرمندان مریوان باشد. امسال در بخش‌های مدیریتی و اجرایی جشنواره همه هنرمندان تئاتر خیابانی حضور داشتند که بسیار موثر بود. مردم مریوان در ایجاد شور و نشاط و حتی نقد اجراها بسیار خوب و تاثیرگذار عمل کردند.

شفیعی خاطرنشان کرد: امیدوارم این همگرایی و هم افزایی در تئاتر مریوان، همواره منجر به کیفی‌تر شدن این جشنواره شود.

*

حجت السلام جعفریان، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: بنده با چهارمین و آخرین دوره این جشنواره خداحافظی می‌کنم. احساس غرور به من دست داد که نزدیک به چهار سال در این بخش به بالندگی رسیدیم. البته برگزاری جشنواره به بنده ارتباطی ندارد؛ چون من هم یکی از افرادی بودم که در آن کمک کرده‌ام.

وی با اشاره به تأسیس خانه تنبور به همت علی اکبر مرادی آن هم با هزینه شخصی از برگزاری جشنواره تنبورنوازی گفت که در فضای روستایی در روستای گهواره با حضور بزرگان موسیقی برپا شد.

فاتح بادپروا، دبیر جشنواره دوازدهم با ارائه گزارشی از عملکرد جشنواره و تعداد آثار و نام بردن از داوران و هیئت انتخاب، پررنگ شدن بخش بین‌المللی را یکی از مهمترین ویژگی‌های این جشنواره برشمرد. وی همچنین برپایی کارگاه صادقی و خاسب در کنار برگزاری جلسات نقد را رویه موفق جشنواره دوازدهم دانست و گفت در این عرصه چهار خبرگزاری خارجی این جشنواره را پوشش داده است که با همکاری شبکه آی‌فیلم و شما همراه بوده است.

در بخش نگاه مردمی جایزه مرور به آرایشگاه صلواتی از اصفهان، کودک و نوجوان به افسانه دیو و کدو از کرمانشاه، بخش مسابقه به موسسه کاریابی از مریوان و بخش آیینی به آینه زندگی از مریوان تقدیم شد.
سپاه پاسداران مریوان نیز جوایزی به نمایش‌های رهگذر از مریوان، بمانی زایی از رشت و آرایشگاه صلواتی از اصفهان اهدا کرد.

در این دوره از جشنواره از شهرام کرمی، نامق خدایار و فرامرز قلیچ‌خانی برای تلاش مستمرشان در حوزه تئاتر خیابانی مراسم تقدیر و بزرگداشتی برگزار شد.

شهرام کرمی در این مراسم گفت: در طول سال‌های کار اجرایی همواره دنبال بزرگداشت برای افراد بودم که چه سهمی در تئاتر دارند. هیچ وقت فکر نمی‌کردم برای خودم بزرگداشت بگیرند. من کاری برای تئاتر نکردم. خوشحالم این اتفاق در زادگاه و خاک خودم رخ می‌دهد.

نامق خدایار نیز با اهدای یک عصا ساخت خود از قطب‌الدین صادقی تقدیر کرد. فرامرز قلیچ‌خانی نیز نمایش استندآپ کمدی با موضوع جشنواره مریوان و تئاتر خیابانی روی صحنه برد.

همچنین بهمن صادق حسنی شهروند افتخاری مریوان شد.

جوایز بخش آیینی:

نوید لاهیجی برای نمایش گیله‌دخت برگزیده موسیقی شد.

در بخش طراحی فضا با تقدیر امین قدیری و مجتبی خلیلی برای گیله‌دخت، تندیس جشنواره به حسین احمدی برای آینه زندگی رسید.

در بخش کارگردانی با تقدیر از فاروق حسن‌پور برای آینه زندگی، تندیس به آرزو علی‌پور برای نمایش گیله‌دخت اهدا شد.

در بخش تحقیق و ایده‌پردازی با تقدیر از نگار نادری برای گیله‌دخت، برگزیده فاروق حسن‌پور برای آینه زندگی اعلام شد.

جوایز بخش آزاد

برگزیده بخش پوستر سعید سبحانی برای نمایش برای شهر اعلام شد.

تندیس طراحی لباس به کوروش معین‌فر برای تولیدی لیلی و مجنون اهدا شد.

در بخش موسیقی با تقدیر از گوش‌های پرحرف ساخته محمد اسلامی، تندیس به گروه موسیقی تولیدی لیلی و مجنون رسید.

در طراحی فضا با تقدیر از محمد ثلاثی برای تولیدی لیلی و مجنون، تندیس به سوران حسینی برای آخرین مرزهای اشتغال اهدا شد.

برگزیده بازیگری زن

تقدیر : بیتا شهبازیان برای نمایش دختر کبریت فروش، هیلن محمدی برای تندیسی برای شهر، پریسا قلی‌پور برای داد فریاد دارد 

جایزه رتبه سه به فرخنده دریایی برای پهلوان ناپهلوان، جایزه رتبه دو به مهتاب زند برای تولیدی لیلی و مجنون و تندیس و رتبه نخست نیز به الهه پورجمشیدی برای بازی در موسسه کاریابی رسید.

برگزیده بازیگری مرد

در بخش بازیگری مرد با تقدیر از آرتین امجدی برای نمایش دیوار و سامان شکیبا برای نمایش تولیدی لیلی و مجنون و خبات فتحی برای آخرین مرزهای اشتغال، جایزه سوم به مختار محمدی برای تندیسی برای شهر اهدا شد.

در این بخش با اهدای جایزه دوم به مصطفی کولیوندی برای ویروس و دردل‌های روی خط حامل، تندیس جشنواره نصیب حسین ایزدی تولیدی لیلی و مجنون شد. 

در بخش نویسندگی جایزه سوم به آخرین مرزهای اشتغال نوشته سوران حسینی، جایزه دوم به تندیسی برای شهر نوشته مختار محمدی و تندیس و جایزه اول به تولیدی لیلی و مجنون نوشته پژمان شاهوردی اهدا شد.

در بخش کارگردانی جایزه سوم به سعید خیراللهی برای ویروس اهدا شد. جایزه دوم به سوران حسینی برای کارگردانی آخرین مرزهای اشتغال اهدا شد و جایزه اول نیز نصیب پژمان شاهوردی برای تولیدی لیلی و مجنون شد.

در این مراسم در بخش آیینی سه نمایش آینه زندگی ساخته فاروغ حسن‌پور و گیله‌دخت ساخته آرزو علی‌پور به جشنواره فجر معرفی شدند.

در بخش آزاد نیز تولیدی لیلی و مجنون، آخرین مرزهای اشتغال، ویروس، تندیسی برای شهر، موسسه کاریابی، بغض، درددل روی خط حامل، فرار از زندان ، داد درد دارد به عنوان کارهای راه یافته به فجر معرفی شدند.

کوروش زارعی نیز بمانی زایی صادق حسین پور، گیله‌دخت آرزو علی‌پور و نوروزبل صادق حسنی و آینه زندگی فاروق حسن‌پور را کارهای راه یافته به جشنواره تیرنگ معرفی کرد.

انتهای پیام/
 

نظر شما