شناسهٔ خبر: 21351860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هافینگتن پست: ترامپ باید از جانبداری از عربستان دست بردارد

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در این مقاله با عنوان «سیاست ترامپ در قبال ایران نسنجیده است» به قلم «ریچارد پترسون» نویسنده و تحلیلگر سیاسی، آمده است: ترامپ خودکامگی عربستان را برگزیده و ایران را سرچشمه تمام مشکلات منطقه می داند؛ اما نه تنها سعودی ها از تروریسمی که غرب را تهدید می کند، حمایت و پشتیبانی می کنند، بلکه ریاض با حمایت های نابجای واشنگتن به عامل اصلی درگیری های فاجعه آمیز فرقه ای در یمن که فضا را برای رشد داعش و القاعده باز کرده، تبدیل شده است. به عبارت دیگر، عربستان نیز از عوامل بی ثباتی در منطقه است.
پترسون می افزاید: خطر شعله ور شدن آتش رقابت ها میان تهران و ریاض، خطرناک تر از آن است که نادیده گرفته شده و یا با آن جانبدارانه برخورد شود. ایالات متحده آمریکا به راهبردی پایدار برای تعدیل درگیری های زودگذر میان ریاض و تهران، نیاز دارد.
وزارت امور خارجه آمریکا و ارتش این کشور نمی توانند به تنهایی به چنین راهبردی دست یابند و برای تحقق چنین فرآیند دشواری به همکاری دیگر کشورها از جمله طرف های دیگر توافق هسته ای نیاز است. اقداماتی که «پروژه ایران» در این راستا توصیه می کند، شامل تلاش برای گرد هم آوردن ایران، عربستان، روسیه، ترکیه، چین و اتحادیه اروپا در نشست های بحث و تبادل نظرهای منظم در مورد مشکلات منطقه ای و گشودن مجراها و مسیرهای مستقیم برای رابطه با ایران، می باشد.
هافینگتن پست در انتها می نویسد: ترامپ پیش از هرچیز، باید از جانبداری مشهود از عربستان دست بردارد. عربستان فارغ از طرز فکر ترامپ، نمی تواند مشکل ایران را حل کرده و یا راه توافق اسرائیل - فلسطین را که مورد پذیرش هیچکدام از طرفین نیست، تسهیل کند. در مقابل ایران و آمریکا در اهداف خود برای شکست داعش و تثبیت حکومت عراق مشترک هستند.
به گزارش ایرنا، «پروژه ایران» که در سال 2002 آغاز و در سال 2009 به پروژه مستقل بنیاد خصوصی جامعه مدنی تبدیل شد، به دنبال ارتقای مذاکرات رسمی میان ایران و آمریکا، دستیابی به راه حلی صلح آمیز برای مسئله هسته ای و تشویق ایران و آمریکا به همکاری های بیشتر به منظور برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه می باشد.
اروپام**9418**1486**مترجم: آیدا شجاع**ناشر: محسن شریفی**

انتهای پیام /*

نظر شما