شناسهٔ خبر: 21351222 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

نجفی: تحرکات اخیر آمریکا در تضاد با توافق تاریخی هسته ای است

رضا نجفی نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام این نهاد با اشاره به برجام به عنوان توافقی تاریخی که به بحرانی غیر ضروری پایان داده و تاکید شورای امنیت بر ایجاد تغییری بنیادین در رهیافت شورا و ایجاد روابطی نو با ایران، گفت، متاسفانه تحرکات اخیر دولت آمریکا در تضاد با این توافق قرار دارد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز : موضوع اجرای برجام نیز در جریان نشست فصلی شورای حکام آژانس المللی انرژی اتمی که از تاریخ دوشنبه 20 شهریورماه (پریروز) در وین آغاز شد، مورد بررسی قرار گرفت.
نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس صبح امروز (چهارشنبه) در سخنرانی خود در همین چارچوب افزود: برجام مانند سایر توافقات، متکی به آن است که همه طرفها براساس عمل متقابل و بطور کامل با حسن نیت ودر فضای سازنده و بااحترام متقابل اقدام کنند.
وی گفت که پس از گذشت بیش از 20 ماه، اجرای برجام توسط طرفهای دیگر بخصوص آمریکا هنوز قابل قبول نیست و دولت آمریکا برخلاف روح و متن این توافق رویکردی غیر سازنده در جهت تضعیف اجرای موفقیت آمیز برجام در پیش گرفته است.

نماینده دائم ایران در آژانس افزود، دیدار اخیر یکی از مقامات آمریکایی از وین با هدف تضعیف اعتبار آژانس نمونه دیگری از سوء نیت و رفتار غیرصادقانه آمریکاست.
نجفی ادامه داد، اعمال فشار به آژانس به هر وسیله ای تاثیر منفی بر ماهیت حرفه ای و بیطرفانه کار آژانس در اجرای وظایف محوله از سوی قطعنامه 2231 شورای امنیت و قطعنامه های شورای حکام، برجای می گذارد و بدین وسیله استقلال و اعتبار فعالیت آژانس را تضعیف می نماید.
نجفی همچنین ضمن اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت و نقش اساسی و مستقل آژانس گفت که اقدامات آژانس باید از خدشه دار شدن توسعه اقتصادی و فنی ایران اجتناب کرده در حفاظت از اسرار تجاری، فنی و صنعتی و سایر اطلاعات محرمانه ای که به آژانس ارائه می شود، از هیچ اقدامی فروگذار نکند.

وی در مورد اجرای پروتکل الحاقی، تاکید آژانس را بر اجرای پروتکل در ایران همانند تمام کشورهای عضو یادآور شد.
نماینده ایران در آژانس در پایان سخنان خود به مواضع نامربوط نماینده رژیم صهیونیستی پاسخ داد و برنامه هسته ای نظامی و خارج از پادمان این رژیم را بزرگترین تهدید علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی دانست که مستلزم توجه و رسیدگی جدی و بدون تاخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

نظر شما