شناسهٔ خبر: 21350077 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتحادیه اروپا بر اجرای کامل برجام توسط تمام طرفها تاکید کرد

وین - ایرنا - اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بر حمایت این اتحادیه از اجرای کامل توافق هسته ای (برجام) توسط تمام طرفها به عنوان یک توافق مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

نماینده کشور استونی به نمایندگی از اتحادیه اروپا در ابتدای این بیانیه با تشکر از گزارش جدید یوکیا آمانو مدیرکل آژانس، از ارائه اطلاعات بیشتر در گزارش جدید در ارتباط با اجرای تعهدات مرتبط با هسته ای ایران مطابق با برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت استقبال کرد و گفت: مدیرکل را ترغیب می کنیم که در گزارش های آینده خود مطابق با بند 4 قطعنامه شورای حکام مصوب 15 دسامبر 2015 ، اطلاعات مبسوط بیشتری درباره تمام تدابیر هسته ای فهرست شده در تمام بخش های ضمیمه برجام ارائه دهد. این امر برای اینکه شورای حکام شناخت کاملی از اجرای برجام داشته باشد و درصورت بروز هرگونه مساله ای بتواند سریعا واکنش نشان دهد ، ضروری است.
اتحادیه اروپا با اشاره به گذشت بیش از یک سال و نیم از روز اجرای برجام که مصادف با اجرای موقتی پروتکل الحاقی توسط ایران و اجرای کد اصلاح شده 3.1 ترتیبات اضافی توافق پادمانی بود، از ادامه ارزیابی های آژانس از اظهاریه های ایران مطابق پروتکل الحاقی و دسترسی های تکمیلی به سایت ها و سایر اماکن در ایران، و همچنین نظارت و راستی آزمایی آژانس از تعهدات مرتبط با هسته ای ایران تحت برجام استقبال کرده و افزود: ما مشتاق ادامه این کار و گزارش آن در گزارشهای بعدی مدیر کل آژانس هستیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا متعهد به اجرای کامل برجام به عنوان توافقی مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه2231 توسط تمام طرف ها است. اتحادیه اروپا در عین اینکه از اجرای جاری برجام استقبال می کند ، بر ضرورت پایبندی دقیق ایران به تمام تعهدات مرتبط با هسته ای تحت برجام و همکاری کامل و به موقع ایران با آژانس از طریق اجرای توافق جامع پادمانی و پروتکل الحاقی از جمله از طریق فراهم کردن امکان دسترسی ها ، تاکید می کند. این امر برای اینکه آژانس بتواند به 'نتیجه گیری گسترده' برسد، ضروری است . در کنار اجرای کامل و پایدار برجام ، رسیدن به این نتیجه گیری برای حصول اعتماد بین المللی به ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ضروری است. در این ارتباط ، تصویب زودهنگام پروتکل الحاقی ضروری است.
نماینده استونی از طرف اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای مقدونیه ، مونته نگرو ، ایسلند ، صربستان ، آلبانی ، بوسنی و هرزگوین، لیختن اشتاین ، اوکراین و مولداوی این بیانیه را صادر کرده است.
به گزارش ایرنا، در سومین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ، گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران بررسی می شود و نمایندگان ایران و رژیم صهیونیستی بیانیه های خود را قرائت خواهند کرد. نشست فصلی شورای حکام آژانس از روز دوشنبه این هفته آغاز شد و در این نشست علاوه برگزارش اخیرآژانس درباره ایران وکره شمالی مسائلی مانند تقویت همکاری های بین المللی در زمینه هسته ای، تشعشعات، حمل و نقل و ایمنی مواد هسته ای، امنیت هسته ای، اجرای توافق های پادمانی در سوریه و کاربرد پادمان های آژانس در خاورمیانه مورد بحث قرار می گیرد.
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در آغاز این نشست در روز دوشنبه گفت: آژانس همچنان عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده ایران طبق توافق پادمان را تایید می کند. ارزیابی ها در باره عدم وجود مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران نیز در جریان است.
گزارش فصلی جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران عصر پنجشنبه 9م شهریور (31م اوت) منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت؛ مدیر کل آژانس در این گزارش بار دیگر تایید کرد که ایران به تمام تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند بوده است. این هشتمین گزارش یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز 'اجرای برجام ' (16م ژانویه 2016 برابر با 26م دی 1394) تا کنون و سومین گزارش پس از آغاز کار دولت دونالد ترامپ در آمریکاست، که اجرای تعهدات ایران را مطابق با شروط توافق هسته ای ایران و 1+5 و به پشتوانه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید و راستی آزمایی قرار می دهد.
اروپام**1078**1479
بابک جعفری **ناشر:حسن سالک رضائی

انتهای پیام /*

نظر شما