شناسهٔ خبر: 21348528 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد:

درخواست تشکیل جلسه ویژه وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی برای فاجعه نسل کشی در میانمار

تهران-ایرنا- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با تصمیم این کمیسیون درخواست تشکیل جلسه با وزیران امورخارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی مواضع آنان پیرامون فاجعه نسل کشی در میانمار داده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید حسین نقوی حسینی روز چهارشنبه در تشریح جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با هدف بررسی فاجعه نسل کشی آشکار مسلمانان در میانمار و اقدامات عملی لازم برای پایان داده به این جنایات افزود: این جلسه با حضور اعضای کمیسیون و ابراهیم رحیم پور معاون وزیر امور خارجه و همکاران وی تشکیل شد.
وی یادآور شد: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ابتدای این جلسه با اشاره به شرایط اسفبار فاجعه مذکور و تاسف از بی تفاوتی مجامع بین المللی و ابراز تاسف از اینکه رهبر این کشور جایزه صلح نوبل می گیرد گفت هدف جلسه بررسی این فاجعه انسانی و راههای عملی مقابله با آن است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در این جلسه ابتدا بیانات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با موضوع میانمار پخش شد که معظم له با اظهار تاسف از سکوت مجامع بین المللی به این حادثه و فاجعه انسانی اشاره کردند و آن را یک موضوع سیاسی دانستند.
نقوی حسینی گفت: در ادامه این جلسه ابراهیم رحیم پور معاون وزیر خارجه گزارشی از آخرین وضعیت مسلمانان میانمار و فاجعه انسانی که در حال وقوع است ارایه کرد و گفت وزارت امور خارجه به طور جدی فعال است، یکصد تن کمک انسانی ارسال شده تا به مسلمانان مهاجر رسانده شود، هلال احمر هم اقدامات کمک رسانی و رسیدگی‌های پزشکی را در دستور کار دارد، ملاقات ‌هایی هم با مقامات محلی منطقه ای تدارک دیده شده و در حال تبادل نظر هستیم.
وی افزود: معاون وزیر خارجه در این جلسه گفت اگرچه مسلمانان مذکور اهل سنت هستند ولی جمهوری اسلامی با همه توان از آنها حمایت کرده و می‌کند ولی از سکوت مدعیان حمایت از اهل سنت در تعجب هستیم.
وی ادامه داد: در این جلسه به سابقه تاریخی موضوع و تغییر نام برمه به میانمار و مسایل داخلی این کشور بررسی شد، مهاجرت اجباری 300 هزار مسلمان از میانمار به بنگلادش خود یک مصیبت بزرگ است چرا که بنگلادش امکان اسکان برای آنها ندارد و به همین جهت در حال حاضر مسلمانان از دو طرف در فشار هستند، از یک سو ارتش میانمار بر روی آنها آتش گشوده و از سوی دیگر ارتش بنگلادش در مقابل آنهاست و خیلی شرایط را حادتر کرده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در ادامه جلسه اعضای کمیسیون بر اقدامات عملی از جمله اعلام موضع شفاف و با صدای بلند جمهوری اسلامی، اقدامات عملی که در این زمینه باید انجام داده شود، فعالیت‌های ضروری دیپلماتیک در عرصه های منطقه ای و کشورهای مسلمان و بین المجالس اسلامی و عرصه های بین المللی و کمک رسانی های بشردوستانه از طریق مختلف تاکید کردند.
نقوی حسینی خاطرنشان کرد: بر انگیختن عکس العمل‌های حقوق بشر سازمان های مردم نهاد، رجوع به محاکم بین المللی و محاکم داخلی به عنوان یک جنایت بشری، استفاده از مکانیزم‌های ارجاع از طریق شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای عضو سازمان ملل و از طریق دادستان بین المللی و سازمان های مردم نهاد، اعزام هیات پارلمانی از کمیسیون به کشورهای همسایه میانمار و فعال‌تر شدن کمیته حقوق بشر کمیسیون در تعامل با ستاد حقوق بشر اسلامی قوه قضاییه و وزارت امور خارجه از دیگر موارد مورد تاکید اعضای کمیسیون امنیت مجلس مجلس بود.
وی ادامه داد: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین بر فعال شدن دستگاه قضا برای تعامل با محافل قضایی بین المللی، فعال سازی رسانه ها و فضای مجازی در جهان اسلام، ضرورت استفاده از ابزار اقتصادی و فشارهای سیاسی، صدور بیانیه ای از سوی کمیسیون مبنی بر محکومیت فاجعه و راهکارهای عملی لازم با استفاده از ظرفیت کشورهای عضو جنبش غیر متعهد و سازمان همکاری های اسلامی تاکید کردند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: در این زمینه هادی شوشتری، کمال دهقانی فیروزآبادی، مجتبی ذوالنوری، مصطفی کواکبیان، حشمت الله فلاحت پیشه و هاجر چنارانی از اعضای کمیسیون اظهار نظر کردند.
نقوی حسینی گفت: معاون وزیر خارجه همچنین در این جلسه گفت که اینجانب همراه با هیاتی و کمک‌های بشر دوستانه روز جمعه عازم بنگلادش هستم، چنارانی عضو کمیسیون نیز بر اساس تصویب کمیسیون و پیشنهاد وزارت امور خارجه، هیات مذکور را همراهی خواهد کرد.
وی افزود: همچنین رحیم پور با اشاره به سخنرانی آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری در نشست آستانه و مذاکرات انجام شده در این نشست و موضوع میانمار و نسل‌کشی مسلمانان گفت که دولت و وزارت امور خارجه مجموعه ای از فعالیت های دیپلماتیک را در دستور کار قرار داده است.
وی ادامه داد: اعزام هیاتی از کمیسیون به میانمار، کمک بشردوستانه مجلس و نمایندگان به مسلمانان میانمار، نامه رئیس کمیسیون امنیت ملی به همتایان خود در کشورهای اسلامی، گفت وگوی تلفنی رییس مجلس با روسای مجالس کشورهای اسلامی، درخواست تشکیل جلسه ویژه با وزرای امور خارجه کشورهای عضو همکاری اسلامی و بررسی مواضع، درخواست از صلیب سرخ جهانی برای کمک رسانی به آنها در میانمار و بنگلادش از جمله مصوبات این جلسه بود که پس از جمع بندی پیشنهادهای عملی به تصویب رسید.
سخنگوی کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ورود هلال احمر و کمک به مسلمانان میانمار و درخواست کمک از سایر هلال احمرهای کشورهای اسلامی، تماس با کشورهای چین و روسیه برای حمایت از مسلمانان، صدور بیانیه حقوق بشری کمیته حقوق بشر کمیسیون در محکومیت موضوع و پیگیری حقوقی مساله، مذاکره با کشورهای همسایه میانمار و طرح خطر رشد افراط گرایی به دنبال فشارها و اقدامات جنایت آمیز علیه مسلمانان میانمار، فعال کردن سازمان های مردم نهاد حقوق بشری در داخل و خارج از کشور و فعال کردن کلیه رسانه ها در جهت به نمایش گذاشتن جنایات مذکور از دیگر مصوبات جلسه امروز بود.
سیام*9254*9314**
خبرنگار: سجاد خسروانیان و داود توسلی**انتشار: کتایون لامع زاده

انتهای پیام /*

نظر شما