شناسهٔ خبر: 21346542 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اطلاعات درباره کشوری در جنوب شرق آسیا که مسلمانان را به خاک و خون کشیده است+ تصاویر

یکی از بزرگترین جنایات علیه انسانیت و مسلمانان در میانمار در حال رخ دادن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکسپرس، میانمار اخیرا برای پایان دادن به سرکوب مسلمانان روهینگیا -که در هفته‌های اخیر به جنگ و خونریزی کشیده شده- تحت فشار قرار گرفته است. در ادامه اطلاعاتی درباره این کشور ارائه شده است.

دست‌کم 370 هزار مسلمان روهینگیایی در پی حملات بی‌رحمانه دولت و کشتاری که به راه انداخته است از این کشور فرار کرده‌اند. این جنایات اعتراضات فعالان و مردم سراسر جهان را برانگیخته است. به طوریکه یکی از ناظران ارشد سازمان ملل متحد میانمار را به پاکسازی قومی مردم این کشور متهم کرد.

«زید رعد حسین»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در این خصوص اعلام کرد این کشور آسیایی به شدت قوانین حقوق بشر را نقض کرده است. او در بیانیه‌ای اقدامات دولت میانمار را محکوم کرد و گفت: «با اینکه میانمار به بازرسان حقوق بشر اجازه انجام تحقیقات درباره شرایط کنونی این کشور را نمی‌‌دهد، آنچه در این کشور می‌گذرد نمونه بارزی از پاکسازی قومی است. او در ادامه گفت: «دولت میانمار نباید اینگونه ادعا کند که مردم روهینگیا خودشان خانه‌هایشان را به آتش می‌کشند». این کشور باید عملیات نظامی بی‌رحمانه‌اش را پایان دهد و از نقض حقوق بشر دست بکشد.

میانمار کجاست؟

اتحادیه جمهوری میانمار که پیش از این با نام «برمه» شناخته می‌شد، کشور کوچکی واقع در جنوب شرقی آسیا و با تایلند، لائوس، چین و بنگلادش هم مرز است. مساحت میانمار 678500 کیلومترمربع است و به 14 ایالت و ناحیه تقسیم شده است. بر اساس یک سرشماری که در سال 2014 انجام شد، این کشور بیش از 51 میلیون نفر جمعیت دارد. میانمار به طور رسمی یک کشور بودایی است؛ اما 135 اقلیت قومی در آن به رسمیت شناخته شده‌اند و از تنوع مذهبی زیادی برخوردار است. بر اساس این سرشماری، بیش از 2 میلیون از ساکنان میانمار مسلمان هستند.

روهینگیایی‌ها در چه منطقه‌‎ای از میانمار ساکن هستند؟

اکثر مسلمانان میانمار در ایالت راخین که در ساحل غربی و در مجاورت مرز بنگلادش است، زندگی می‌کنند. از آنجاییکه دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌داند هیچ ایالتی را برای آنها در نظر نگرفته است. سرکوب این اقلیت قومی باعث شده است از سال 1977 حدود 1 میلیون روهینگیایی به بنگلادش فرار کنند و تعداد زیادی نیز به دیگر کشورها پناه برده‌اند. روهینگیایی‌ها به هند، پاکستان، مالزی و اندونزی گریخته‌اند و برخی کشورهای مسلمان درهایشان را به روی این مردم بی‌گناه گشوده‌اند.

«شیخ حسینه»، نخست‌وزیر بنگلادش، روز سه‌شنبه از میانمار خواست بحران پناهجویان را مدیریت کند. او در این خصوص گفت: «میانمار باید روهینگیایی‌هایی را که وارد بنگلادش شده‌اند به کشورشان بازگرداند. ما خواستار روابط صلح آمیزی با همسایگانمان هستیم؛ اما نمی‌توانیم هیچ بی عدالتی را تحمل کنیم. خشونت علیه مردم بی‌گناه را متوقف کنید».

میانمار کجاست و چه جنایاتی در آن رخ می‌دهد؟+ نقشه و تصاویر

درگیری ارتش آزادی‌خواه آراکان روهینگیا و نیروهای پلیس میانمار در 25 اوت آغاز شد. ادامه پیدا کردن حملات بی‌رحمانه نیروهای دولتی به مسلمانان بی‌گناه روهینگیا منطقه را به خونریزی و نسل‌کشی قومی کشاند. گفته می‌شود نیروهای برمه‌ای بیش از 100 مسلمان روهینگیایی از جمله زنان و کودکان را قتل‌عام کرده‌اند.

میانمار کجاست و چه جنایاتی در آن رخ می‌دهد؟+ نقشه و تصاویر

با اینکه درگیری‌های خشونت‌آمیز میانمار از اکتبر 2016 آغاز شد، سابقه سرکوب مسلمانان به اواخر دهه 40 که برمه مستقل شد برمی‌گردد. دولت برمه از آن زمان تاکنون به نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایت علیه این اقلیت مذهبی متهم شده است.

میانمار کجاست و چه جنایاتی در آن رخ می‌دهد؟+ نقشه و تصاویر

این در حالیست که دولت میانمار ادعا می‌کند عملیات نظامی را برای مقابله با «تروریست‌های روهینگیا» و برقراری ثبات انجام می‌دهد. وزارت خارجه میانمار در هفته جاری در یک بیانیه اعلام کرد: «دولت میانمار در نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره آواره شدن و آزار دیدن تمام کسانی که به دلیل خشونت تروریست‌ها در این شرایط قرار گرفته‌اند شریک است». مقامات میانمار گزارش‌هایی را که نشان می‌دهد نیروهای این کشور دارایی‌های مردم روهینگیا را به آتش می‌کشند، رد می‌کنند.

میانمار کجاست و چه جنایاتی در آن رخ می‌دهد؟+ نقشه و تصاویر

انتهای پیام/

نظر شما