شناسهٔ خبر: 21346167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نگاهی به سوابق هفت استاندار جدید دولت دوازدهم

صبح امروز و با حکم وزیر کشور فریدون همتی، عبدالمحمد زاهدی ،موسی خادمی، محمد مهدی مروج الشریعه، اسماعیل تبادار، محمد احمدی و محمدعلی نجفی به ترتیب به عنوان استانداران استان های هرمزگان، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و البرز انتخاب شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، مروری داریم بر سوابق این هفت استاندار جدید:

فریدون همتی؛ استاندار جدید هرمزگان است. وی اصالتا ایلامی و دارای مدرک ارشد مدیریت دولتی است و در انتخابات مجلس هفتم از این حوزه انتخابیه برگزیده شد و به مجلس راه یافت. علاوه بر این، معاونت پارلمانی دیوان محاسبات را در کارنامه خود دارد؛ در سال 94 به مدت 20 روز سرپرستی استانداری قم را برعهده داشت و از آبان همان سال تاکنون نیز اداره استانداری قزوین را عهده دار بوده است.

موسی خادمی که ساعتی قبل از سوی وزیر کشور به عنوان استاندار غیربومی لرستان انتخاب شد، در دولت اصلاحات به عنوان معاون برنامه‌ریزی استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد و معاون برنامه‌ریزی استانداری استان بوشهر  فعالیت کرده است. وی همچنین سابقه عضویت در هیئت مدیره و معاونت اقتصادی مؤسسه شرکت سرمایه‌گذاری نفت، مدیریت شیلات استان کهگیلویه و بویر احمد و عضویت در هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران را در کارنامه خود دارد و از دولت یازدهم تاکنون استاندار کهگلویه و بویر احمد بوده است.

عبدالمحمد زاهدی، با حکم عبدالرضا رحمانی فضلی جایگزین  فریدون همتی شد. وی اصالتا بروجردی و فارغ التحصیل دانشگاه علامه طباطبایی است.

زاهدی از چهره های نزدیک به اصلاح طلبان محسوب می شود و در دولت اصلاحات نیز به ترتیب استاندار ایلام، چهارمحال و بختیاری و  مرکزی بوده است؛ از ابتدای دولت یازدهم تاکنون نیز استاندار کردستان بوده است. علاوه بر این، کارشناسی سیاسی وزارت کشور، معاونت پشتیبانی شرکت خدمات و پشتیبانی اقتصاد نوین وابسته به بانک اقتصاد نوین را نیز در کارنامه شغلی خود دارد.

محمدمهدی مروج الشریعه: متولد نیشابور و دانشجوی دکتری جغرافیا (برنامه‌ریزی و مدیریت شهری) است.

وی استاندار جدید خراسان جنوبی است و پیشتر معاون اقتصادی و توسعه منابع خراسان رضوی و مدیرکل برنامه‌ریزی و مدیر کل اقتصادی استان خراسان رضویبوده است.

پیش از این سید علی اکبر پرویزی سکانداری استانداری خراسان جنوبی را بر عهده داشت.

اسماعیل تباردار با حکم وزیر کشور به عنوان استاندار جدید فارس انتخاب شد. وی  در شهرستان گناوه استان بوشهر متولد شده و دارای مدرک کارشناسی عمران است، پیش از این در دولت دوم اصلاحات استاندار بوشهر بوده است.

علاوه بر این، مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، معاون عمرانی استانداری بوشهر در زمان استانداری ندیمی و انصاری لاری، معاون برنامه‌ریزی استانداری گیلان، معاون عمرانی استانداری فارس در زمان استانداری انصاری لاری و معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور (به مدت سه ماه در سال 93) از دیگر سوابق اسماعیل تبادار به شمار می‌رود.

علی محمد احمدی نیز با حکم رحمانی فضلی به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شد. وی پیش از این در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده دهلران در مجلس شورای اسلامی حضور داشته و مدیرکل دفتر منابع مالی و بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  و اداره دبیرخانه ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است.

 

وی فارغ التحصیل رشته اقتصاد و ات و ریاست پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرست را نیز برعهده داشته است. 

محمدعلی نجفی؛ استاندار جدید البرز، اصالتا اهل آستانه اشرفیه و پیش از این استاندار گیلان بوده است. از دیگر سوابق مدیریتی وی می توان به عضویت  در هیات مدیره شرکت فولاد مبارکه، صنایع مس شهید باهنر، شرکت هلدینک هتل‌های پارس، بورس بین المللی نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد.

نظر شما