شناسهٔ خبر: 21345482 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

نقش‌ شرکت‌ های تامین سرمایه در تحقق اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن چگونگی نقش‌ آفرینی این شرکت در تحقق اقتصاد مقاومتی و جذب منابع مالی برای پروژه‌ های ارزشمند اقتصادی را تشریح کرد

صاحب‌خبر -
بخ گزارش شمانیوز:سید محسن فاضلیان :اقتصاد مقاومتی را «درون‌گرا» و «برون‌ زا» توصیف کرد و گفت: در اقتصاد مقاومتی، مولفه‌های رشد اقتصاد از درون خود اقتصاد بوده اما نتایج آن که همان تولیدات اقتصادی است، ناشی از ارائه این تولیدات به بیرون اقتصاد است.

وی سپس به تشریح سه وظیفه شرکت‌های تامین سرمایه در حوزه اقتصاد کلان پرداخت و گفت: نخستین وظیفه مهم تسهیل تامین مالی شرکت‌ها، تشکیل سرمایه و انتقال غیرمستقیم منابع از طریق واسطه‌های مالی است که شرکت‌های تامین سرمایه در حوزه اقتصاد کلان بر عهده دارند. بر این اساس شرکت‌های تامین سرمایه به عنوان واسطه‌های مالی، وجوه را از پس‌انداز کنندگان دریافت کرده و در قبال آن اوراق‌‌ بهادار خود را به آنان اعطا‌ می‌کنند و از وجوه به دست آمده در جای دیگری و به شکل‌ های مختلف برای تحقق اهداف اقتصادی استفاده‌ می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن دومین وظیفه مهم شرکت‌های تامین سرمایه را واگذاری فعالیت‌های اقتصادی به بخش خصوصی دانست و توضیح داد: فرآیند خصوصی‌ سازی به صورت گسترده‌ای در کشورهای جهان در حال انجام‌ است. اما روش‌های اجرای سیاست واگذاری و بررسی نقش بازارهای مالی و شرکت‌های تامین‌ سرمایه در تسهیل اجرای این سیاست موضوعی است که باید به آن توجه شود.

فاضلیان افزایش کارایی اطلاعات بازار مالی را سومین وظیفه شرکت‌های تامین سرمایه در حوزه اقتصاد کلان عنوان کرد و افزود: شرکت‌های تامین سرمایه اطلاعات وسیعی را که به دنبال انجام تحقیقات گسترده بدست‌ می‌آورند و در راستای ارائه خدمات پذیره‌ نویسی، در بخش‌های مختلف به‌ ویژه در بخش مالی شرکت‌ ها، این اطلاعات را در قالب کتابچه‌هایی تنظیم و آن را به مراجع رسمی ‌و به عموم سرمایه‌گذاران عرضه‌ می‌کنند. این کار یکی از وظایف اصلی شرکت‌های تامین سرمایه است که در نهایت سبب افشای اطلاعات جامع و صحیح در مورد شرکت می‌شود و زمینه‌ ساز تصمیم‌گیری آگاهانه سرمایه‌گذاران برای معامله اوراق ‌بهادار شرکت‌ها را فراهم ‌می‌کند.

وی در ادامه به تشریح نقش شرکت‌های تامین سرمایه در حوزه اقتصاد خرد پرداخت و در این رابطه گفت: خدماتی نظیر پذیره‌ نویسی و توزیع اوراق بهادار جدید، ارائه مشاوره مالی، انجام تحقیقات مالی برای سرمایه‌گذاران و مشتریان، بازارسازی در حوزه اوراق بهادار خصوصی، سرمایه‌گذاری مخاطره‌ پذیر، خرید و فروش در بازارهای مالی بین‌ المللی و ارائه خدمات مدیریت دارایی‌ ها در زمره وظایفی است که شرکت‌ های تامین سرمایه ارائه می‌دهند و شرکت تامین سرمایه بانک مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فاضلیان با اشاره به اینکه در گذشته به مدد درآمدهای سرشار نفتی، ضعف تخصیص منابع به پروژه‌ های غیرکارا و غیرمولد پوشش داده می‌شد، گفت: این در حالی است که در اقتصاد مقاومتی شرکت‌های تامین سرمایه با بررسی دقیق وضعیت اقتصادی بودن طرح متقاضی تامین مالی، طرح‌ هایی را در اولویت قرار می‌دهند که از لحاظ عوامل بنیادی اقتصادی از میان سایر متقاضیان تامین مالی شرایط بهتری دارند. این موضوع همان نقش افزایش کارآیی اطلاعات بازار مالی است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن خاطر نشان کرد:‌ در بند 3 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری می‌خوانیم محور قرار دادن رشد بهره‌ وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمند سازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌ پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌ های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور. حال چنانچه شرکت‌های تأمین‌ سرمایه در اولویت دادن به طرح‌ های متقاضی تأمین‌ مالی این نکات را در نظر بگیرند، از دو جهت باعث تقویت نظام اقتصاد مقاومتی خواهند شد؛ اول از این جهت که با تخصیص کارای منابع باعث افزایش بهره‌وری عوامل تولید شده‌اند و دوم و مهم‌ تر اینکه با اولویت‌ دادن به طرح‌های کاراتر موجبات افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران بازارهای مالی و تقویت نظام تأمین‌ مالی در کشور را فراهم آورده‌اند.

وی ادامه داد: همان‌ طور که در بند یک سیاست‌های ابلاغی معظم‌ له آمده است، «تامین شرایط و فعال‌ سازی تمامی امکانات و منابع‌ مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌ درآمد و متوسط.» از سیاست‌های مهم اقتصاد مقاومتی خواهد بود. بنابراین چنانچه شرکت‌های تامین سرمایه با انتخاب طرح‌های کاراتر اقتصادی، بازدهی طرح کام سرمایه‌گذاران بازارهای مالی را شیرین کند، این امر باعث جذب حداکثری منابع مالی نزد سرمایه‌گذاران خرد و کلان در جهت توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن یادآور شد: در بخش 6 سیاست‌های ابلاغی آمده است «افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی (به‌ ویژه در اقلام وارداتی) و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص.» در این راستا شرکت‌های تامین سرمایه زمانی که به منظور تامین مالی طرح اقتصادی تولیدی با اولویت‌های ذکر شده در اقتصاد مقاومتی طرح‌های خود را اولویت‌ بندی می‌کنند، به صورت غیرمستقیم بر افزایش تولید محصولات مورد نیاز کشور و تولید و اشتغال همسو با اقتصاد مقاومتی گام برمی‌دارند.

فاضلیان ضمن ابراز تاسف از اینکه در شرایط تورمی، سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌ مدت و سودهای کوتاه‌ مدت روی می‌آورند، تاکید کرد: از دستاوردهای مهم دولت در سال‌های اخیر، باز گرداندن ثبات به اقتصاد و رهایی اقتصاد از تورم‌های فزآینده و جهشی در گذشته بوده است.

وی افزود: شرکت‌های تامین سرمایه می‌توانند با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، ابزارهای تامین سرمایه بلند مدت همراه با بازدهی متناسب و متعارف و جذاب را به سرمایه‌گذاران بازارهای‌ مالی ارائه دهند تا با این اقدامات، موجبات اجرای طرح‌های زیربنایی بزرگ که اشتغال و تولید را در مقیاس اقتصادی به ارمغان می‌آورد، فراهم کرده و از طرف دیگر حجم بزرگی از نقدینگی (به غیر از منابع دولتی و بودجه‌ای) را که شاید در تولید به خدمت گرفته نمی‌شود، جذب بخش تولید و اشتغال کنند.


منبع:پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا

نظر شما