شناسهٔ خبر: 21344710 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

آمریکا: آژانس انرژی اتمی درخواست بازدید از هر مکانی را در ایران مطرح سازد

آمریکا در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ادعای اینکه آژانس می‌تواند درخواست بازدید از هر مکانی در ایران را مطرح کند، تاکید کرد که آمریکا از گزارش‌های آژانس درباره نظارت و راستی‌آزمایی در ایران استقبال می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین متن کامل بیانیه این کشور به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران را منتشر کرد.

متن این بیانیه که نیکول شامپاین، ‌کاردار آمریکا در وین در شورای حکام قرائت کرده، به شرح زیر است:

آمریکا یک بار دیگر از مدیر کل، معاون مدیر کل در امور پادمانی و کارکنان آنها به خاطر کار عالی و تداوم حرفه‌ای بودن در اجرای مسئولیت‌هایشان در ایران قدردانی می‌کند. ما از گزارش 31 اوت مدیر کل استقبال می‌کنیم که تائید می‌کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان بر اجرای تمام تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران بر اساس برجام نظارت دارد و آنها را راستی‌آزمایی می‌کند.

آمریکا در حال بازنگری سیاست خود در قبال ایران است، از جمله درباره برجام. در حالی که این بازنگری ادامه دارد، ما نیز به تعهدات خود پایبند هستیم و از ایران انتظار داریم به نوبه خود برجام را به‌طور دقیق اجرا کند. برای ایجاد این اعتماد که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح آمیز است و صلح آمیز می‌ماند، پایبندی کامل ایران به تمام تعهداتش بر اساس برجام و اقدامات فنی برای این منظور ضروری است. تنها، همکاری شفاف به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد که به جامعه بین‌الملل اطمینان دهد که ایران به تعهداتش عمل می‌کند. راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظارت بر تمام تعهدات ایران برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام لازم است.

هیچ چیز در برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل یا تصمیم ماه اوت 2015 شورای حکام و قطعنامه ماه دسامبر 2015 وجود ندارد که یک تعهد هسته‌ای را از راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی اتمی معاف کند. اگر درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ازجمله فعالیت‌های احتمالی تسلیحاتی، مسئله یا نگرانی جدیدی حاصل شود،‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اختیارات کامل پادمانی خود برای بررسی آن مسئله استفاده می‌کند. آژانس بین‌المللی همچنین می‌تواند از اختیاراتی که بر اساس برجام به آن داده شده نیز استفاده کند.

ما همچنین از این بیانیه مدیرکل نیز استقبال می‌کنیم که می‌گوید آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان به ارزیابی گزارش‌های ایران بر اساس پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد و بازرسی‌های تکمیلی در زمینه دسترسی به سایت‌ها و سایر مکان‌ها در ایران انجام می‌دهد. همان‌طور که پروتکل الحاقی درباره سایر کشورها اعمال می‌شود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اختیار را دارد که درخواست بازدید از هر مکانی را در ایران مطرح سازد تا بدین ترتیب گزارش‌های ایران بر اساس پروتکل الحاقی و توافقنامه جامع پادمانی را راستی‌آزمایی کند.

همان‌گونه که آژانس بین‌المللی به طور علنی اعلام کرده است، چنانچه سوءظنی در خصوص فعالیت هسته‌ای احتمالی به‌وجود آید، آژانس اختیار دارد درخواست دسترسی به تمام مکان‌های مربوطه در ایران، از هر نوعی را مطرح کند. آژانس بین‌المللی باید به استفاده از اختیارات خود برای راستی‌آزمایی گزارش های‌ایران و نظارت بر برجام ادامه دهد. هرگونه نگرانی قابل توجه درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده (از سوی ایران) باید و می‌تواند از طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیگیری شود؛ ما کاملاً اعتماد داریم که آژانس و بازرسان بسیار ماهر و حرفه‌ای اش به نحو شایسته‌ای این کار را خواهند کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا از حرفه‌ای بودن گزارش‌های مدیرکل بر اساس این بند از صورت جلسه بسیار قدردانی می‌کند. این گزارش‌ها به شورای حکام و طرف‌های مختلف برجام اجازه می‌دهد نحوه اجرای تعهدات ایران را به طور دقیق ارزیابی کنند و از اجرای مناسب تعهدات این کشور مطمئن شود. این گزارش‌ها همچنین به تقویت زیربنای راستی‌آزمایی که برجام بر آن تکیه دارد، کمک می‌کند.

مسائلی که در گزارش مدیرکل مورد بحث قرار گرفته است بر اهمیت تلاش‌های پایدار و سخت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه اجرای نقش نظارتی خود درخصوص ایران تاکید می‌کند؛ این مسائل بحث شده همچنین بر لزوم وجود منابع لازم برای اجرای این وظایف مهم تاکید دارد. آمریکا همچنین از وعده‌های متعدد در زمینه تامین مالی برای تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نظارت بر برجام و همچنین پوشش هزینه‌های راستی‌آزمایی مناسب در بودجه عادی قدردانی می‌کند. ما به حمایت قاطع کشورهای عضو آژانس در این زمینه امید داریم. مسئولیت‌های جدید در ایران نباید بر سایر وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه پادمان‌ها، امنیت، ایمنی و استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته‌ای تاثیر بگذارد.

‌آمریکا با این اظهارات به گزارش مدیرکل که در سند GOV/2017/35 آمده است توجه می‌کند و درخواست دارد که این سند علنی شود.

نظر شما