شناسهٔ خبر: 21344567 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رییس‌جمهور: فضای جامعه باید امن باشد و نه امنیتی

سیاست > دولت - رییس‌ جمهور، بر ضرورت اتخاذ و پیمودن مشی اعتدال و میانه‌روی توسط استانداران و همه مسئولین تأکید کرد و آنان را به توجه به شایسته‌سالاری، رشد و رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال پایدار، توجه به اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان فرا خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاين به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با تبریک و آرزوی موفقیت برای 7 استاندار جدید که در جلسه هیأت وزیران معرفی و رأی اعتماد گرفتند، اظهار داشت: پذیرفتن مسئولیت در دوران فعلی به معنای آمادگی برای ایثار و فداکاری است، چرا که این افراد می‌توانند در کار دانشگاهی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موفق‌تر ظاهر شده و زندگی راحت‌تری داشته باشند، اما پذیرفتن مسئولیتی مانند استانداری که عالی‌ترین مقام دولت در استان‌ها محسوب می‌شود، بی‌تردید مسئولیت سنگین و دشواری است، لذا همه وزرا باید از فعالیت استانداران به عنوان منتخبان هیات دولت، پشتیبانی کنند.

رییس جمهور تصریح کرد: مشروعیت همه ما بر مبنای رأی مردم است یعنی 24 میلیون رأی به عنوان مشروعیت دولت محسوب می‌شوند و 42 میلیون رأی نیز، نشان‌دهنده استحکام مشروعیت نظام اسلامی است که مردم با حضور پرشور خود در انتخابات، مجدداً این مشروعیت را مورد تأیید قرار دادند.

روحانی توجه به خواست و مطالبه مردم و حفظ روحیه آنها برای حضور در انتخابات را مورد تأکید قرار داد و گفت: مردم خواست و مطالبه خود را در دوران انتخابات و در اجتماعات مختلف مطرح کردند که باید در اداره استان‌ها به آن توجه شود.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه اساس دولت یازدهم و دوازدهم بر مبنای مشی اعتدال و میانه‌روی بوده و مردم هم بر همین مبنا به این دولت رأی دادند، اظهار داشت: افراط و تفریط جز ضرر و خسران هیچ نتیجه‌ای برای مردم نداشته و نخواهد داشت. مشی اعتدال همان روشی است که اسلام و پیامبر گرامی(ص) به عنوان خط وسط و امت وسط از آن یاد کردند و این مشی باید همواره مبنای کار و فعالیت‌مان باشد.

روحانی با تأکید بر اینکه همه مسئولین در رده‌های مختلف باید به اعتدال، توجه کنند، اظهار داشت: مسئولین همچنین باید به شایسته‌سالاری توجه جدی داشته باشند و تمام انتخاب‌هایشان بایستی بر مبنای شایستگی انجام بگیرد و نبایستی موضوعاتی مانند اقوام، دوستان و آشنایان تأثیری در انتخاب‌هایشان داشته باشد. ضمن اینکه هرکس از شایستگی بیشتری برخوردار است،‌ شرعاً نیز حق با اوست و باید مسئولیت را برعهده بگیرد.

رییس جمهور همچنین توجه استانداران به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را مورد تأکید قرار داد و گفت: آمار سه ماهه اول امسال نشان داد که در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم، لذا باید تلاش کنیم تا رشد اقتصادی موجود به رونق ملموس اقتصادی در کشور تبدیل شود و در این راستا ضرورت دارد به عوامل و لوازم ایجاد رونق اقتصادی توجه شود.

روحانی آمار بیکاری بالای 10 درصد را به معنای وجود معضل و مشکل دانست و همگان را به هوشیاری در مقابل آسیب‌های ناشی از این معضل فرا خواند و گفت: اگر چه شاید تک رقمی شدن بیکاری، آسان نبوده و دشوار باشد، اما همه باید در مسیر رفع بیکاری تلاش کرده و اجازه نداد که شرایط از این سخت‌تر شود.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: تولید و رونق اقتصادی در استان‌ها باید عمدتاً متکی بر ظرفیت‌های خود استان و استان‌های همجوار باشد و استانداران می‌توانند با رفع موانع، بهترین عملکرد را در جذب سرمایه و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی داشته باشند.

روحانی اضافه کرد: امروز برای توسعه نیازمند سرمایه و تکنولوژی هستیم و استانداران با برداشتن موانع و جذب بخش خصوصی و سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور و نیز سرمایه خارجی در توسعه شتابان استان‌ها تأثیرگذار باشند.

رییس جمهور با بیان اینکه هر استانی ویژگی و استعداد خاص خود را دارد و برای ایجاد رونق و توسعه بایستی به این ویژگی‌ها توجه شود، اظهار داشت: موضوع اصلی در آمایش سرزمینی این است که هر استانی از یک استعداد و امتیاز برخوردار است و تجربه نشان داده که اگر براساس آمایش سرزمینی حرکت کنیم موفق خواهیم بود و در غیر این صورت پیشرفت و موفقیت قابل توجهی ایجاد نخواهد شد و به مانند حرکت برخلاف جریان رودخانه خواهد بود.

روحانی با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال پایدار بایستی اصلی‌ترین مسأله در استان‌ها باشد، گفت: در این راستا دولت از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد، اما موفقیت اصلی استانداران در این عرصه استفاده از توان بخش خصوصی و مردم است و چنانچه این بخش‌ها با همه توان وارد عرصه شوند می‌توانند شرایط را دگرگون کنند و وظیفه اصلی استانداران و مسئولین در این زمینه بهبود و ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار است.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت توجه به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، گفت: همه بر درون‌زا و برون‌گرا بودن اقتصاد تأکید داریم و در این راستا ستاد اقتصاد مقاومتی فعال است و معتقدیم اقتصاد مقاومتی می‌تواند حرکت خوبی در توسعه و رونق اقتصادی کشور بوجود آورد.

روحانی خاطر نشان کرد: رابطه خوب استانداران با بانک‌های استان می‌تواند برای ایجاد فعالیت‌های اقتصادی در استان‌ها بسیار مؤثر باشد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود وجود فضای امن و آرام در استان‌ها و کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: فضای جامعه باید امن باشد و نه امنیتی؛ امنیتی شدن فضای جامعه به معنای فرار سرمایه، فرار مغزها و عدم پیشرفت است. برای پیشرفت و توسعه بایستی فضای جامعه متعادل و آرام باشد. باید توجه داشت که فرهنگ و اخلاق با بگیر و ببند اصلاح نمی‌شود، بلکه در این زمینه بایستی واقعیت‌های فرهنگی را به مردم معرفی کرد و در این صورت مردم بهترین را انتخاب خواهند کرد و پیامبر اسلام(ص) نیز همواره بشیر و نذیر بودند و با این شیوه اخلاق حسنه را در مدینه و مکه جاری کردند.

روحانی همچنین توجه به جوانان و بانوان کشور را ضروری دانست و گفت: امروز در فضایی که بانوان کشور تحصیلکرده و در مراتب مدیریتی، علمی، پژوهشی و تحقیقاتی موفق ظاهر شدند، لازم است در بخش‌های مختلف مدیریتی و اشتغال از ظرفیت آنها استفاده شود و بایستی تلاش کنیم عقب‌ماندگی‌هایی که از گذشته در این زمینه وجود داشته را جبران کنیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در ایام انتخابات همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت و توان جوانان، تأکید شد و در این راستا می‌توان سن مدیریتی را مقداری پایین آورد و به خوبی از ظرفیت جوانان استفاده کرد.

روحانی با تأکید بر اهمیت هماهنگی دستگاه‌ها و مسئولین اجرایی با قوا و دستگاه‌های دیگر، اظهار داشت: بدون هماهنگی با قوای دیگر نمی‌توان در استان‌ها به موفقیت دست یافت. بایستی با همه دستگاه‌ها رفتار و تعامل مناسبی وجود داشته باشد و از توان و امکانات همه دستگاه‌ها در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی استفاده کرد.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: با وجود اختلاف و تنش نمی‌توان به موفقیتی دست یافت و از آنجایی که دارای هدف یکسان و اهداف ملی یکسانی هستیم همه باید دست به دست هم در مسیر پیشرفت کشور گام برداریم.

روحانی موضوع حقوق شهروندی و ضرورت توجه جدی به آن را مورد تأکید قرار داد و گفت: اساس سیاست داخلی و فرهنگی و امنیت اجتماعی ما منوط به رعایت حقوق شهروندی است، همه دستگاه‌های کشور مکلف هستند، حقوق شهروندی که به آنها ابلاغ شده را رعایت کنند و با رعایت آن می‌توان شاهد تحول در سراسر کشور بود.

رییس جمهور اضافه کرد: اگر چه سایر قوا هم باید در این زمینه کمک و یاری کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر به حضور کامل و تمام وقت استانداران در استان محل مأموریت خود، گفت: استاندار و خانواده وی بایستی در محل مأموریت خود به طور کامل و با همه وجود برای خدمتگزاری مستقر شود.

رییس جمهور با اشاره به انتخاب استانداران جدید برای استان‌های قزوین، البرز، فارس، لرستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد، برای آنها به منظور خدمت به مردم آرزوی موفقیت کرد.

2727

نظر شما