شناسهٔ خبر: 21343509 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایران سومین تولید کننده گردو در جهان

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در جشنوارملی گردو به میزبانی تویسرکان گفت: ایران رتبه سوم را در تولید گردوی جهان داراست.

صاحب‌خبر -
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی : رتبه سوم ایران در تولید گردو در جهانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز همدان ، آقای طهماسبی با بیان اینکه ایران با این رتبه، سهم چندانی در گردش مالی ۴ ونیم میلیارد دلاری گردو ندارد افزود : باید تلاش کرد ایران به جایگاه واقعی خود در این زمینه دست یابد.
وی تصریح کرد: ایجاد باغ های جدید ،کشت نهال های اصلاح شده  و  ایجاد مرکز تحقیقات مدرن گردو برای تداوم کار، از مهم ترین اقداماتی است که باید برای  رونق تولید گردو انجام داد . 
نماینده مردم شهرستان تویسرکان در مجلس شورای اسلامی هم گفت : این شهرستان یکی از مناطق اصلی تولید گردوی کشور محسوب می شود که باید با معرفی آن در جهان، از هدر رفت پتانسیل ها و ظرفیت هایش جلوگیری کرد.
آقای مفتح با بیان اینکه این جشنواره با هدف معرفی گردوی شهرستان تویسرکان به لحاظ کمی و کیفی در کشور برگزار می‌شود افزود :جشنواره گردو حمایت از تولید محصول گردو را بیش از پیش می طلبد.
استاندار همدان هم گفت : جشنواره ملی گردو، موجب ارتقاء فعالیت های کشاورزی دانش محور می شود.آقای نیکبخت با اشاره به مشکل بیکاری جوانان افزود: ایجاد تحرک برای راه اندازی صنایع تبدیلی گردو موجب اشتغال پایدار در این شهرستان می شود . 
وی تصریح کرد : باید تلاش شود شهرستان تویسرکان به عنوان الگوی توسعه پایدار معرفی شود .
شهرستان تویسرکان با ۵ هزار و ۵۰۰ هکتارباغ گردو و تولید سالانه پانزده هزار تن تولید گردوی خشک قطب تولید گردوی کشور است . 
این شهرستان همچنین با بیش از چهار هزار و۷۰۰ کارگاه منبت و بیش از ۸ هزار منبت کار ، بیشترین تعداد کارگاه و بیشترین هنرمند منبت کار را در کشور از آن خود کرده است .

نظر شما