شناسهٔ خبر: 21343036 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

بانکداران سودجو قوانین بانکداری بدون ربا را دور زدند/ وزرای کشورهای اسلامی درباره میانمار تشکیل جسله دهند

یکی از مراجع تقلید گفت: با اصلاح نظام‌ بانکداری چرخ‌های اقتصاد به راه می‌افتد و به پیشرفت و تولید مراکز کمک می‌شود اما بانکداران سودجو قوانین بانکداری بدون ربا را دور زدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) پیشگویی‌هایی داشتند که گویی در آن دوران بودند و فرمودند زمانی می‌رسد که مردم دنبال کسب مال هستند و بین حلال و حرام برای آنها تفاوتی نیست.

وی خاطرنشان کرد: رسول خدا (ص) در پیشگویی دیگر فرمودند زمانی می‌رسد که همه رباخوار می‌شوند، اگر رباخوار نباشند غبار رباخواری بر دامان آنها قرار می‌گیرد و جامعه ما امروز گرفتار این مسئله است.

این مرجع تقلید با اشاره به پیروزی نظام اسلامی گفت: با پیروزی انقلاب به فکر افتادند تا برنامه‌های نامشروع حکومت طاغوت را تغییر دهند از جمله آنها نظام بانکداری بود که از غرب آمده بود و با ربا توأم بود. افراد اهل علم و فضل مأموریت گرفتند تا در این زمینه برنامه بانک بدون ربا را تدوین کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در این برنامه هشت عقد اسلامی گذاشتند که اگر عمل می‌شد چرخ‌های اقتصاد به راه می‌افتاد و به پیشرفت و تولید مراکز کمک می‌شد ولی بانکداران سودجو قوانین بانکداری بدون ربا را دور زدند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به شرایط کنونی گفت: اکنون بیان می‌شود فاکتور درباره خرید چند وسیله برقی به مبلغ 50 میلیون تومان دریافت کنید و سوری چیزی نشان بدهند پول را دریافت کنند و هر کاری خواستند با این پول انجام دهند.

وی یادآور شد: این‌گونه حلال را حرام کردند و سودها به صورت ربا درآمد، این موارد سبب شد مردم به رباخواری آلوده شوند و برخی این پول‌ها را می‌گرفتند و به زیارت می‌رفتند در حالی که خود بانک فاکتور سوری و جعلی را پیشنهاد می‌کرد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بارها به مسؤولان گفته شده به آنها آموزش داده شود تا حرام نشود و واقعی باشد و پول‌های ربا و پول‌های حلال مردم در بانک رفته و با هم مخلوط شده و غبار آن بر کسانی که رباخوار نیستند نیز نشسته است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اثرات ربا بر افراد گفت: این امور سبب می‌شود دعا مستجاب نشود و مشکلات اقتصادی روزافزون به وجود آید.

وی عنوان کرد: باید به شخصی که ورشکست شده مهلت داده شود ولی به این مسئله کاری ندارند جریمه قرار می‌دهند اگر کسی مشکل نداشته باشد و دارای مال باشد او را می‌توان جریمه کرد البته حاکم شرع باید جریمه کند و جریمه به بیت‌المال می‌رسد این به جز جریمه‌های تأخیر بانک‌هاست که بدون حساب و کتاب و روزشمار است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه کسانی که بانکداری بدون ربا را تدوین کردند یا دوستان آنها فکری کنند تا وضعیت کنونی اصلاح شود گفت: اگر اصلاح این وضع نشود مسائل اقتصادی کشور در بن‌بست باقی می‌ماند و فریاد مردم بلند می‌شود. افراد نیازمند فقیرتر و ثروتمندان غنی‌تر می‌شوند و امیدواریم این مشکلات با تذکرات برطرف شود.

وی با اشاره به مسئله میانمار گفت: مسئله میانمار یکی از مشکلات جهان اسلام است با وجود آنکه مسلمان را می‌کشند و 300 هزار نفر به کشورهای خارج پراکنده شدند چرا جهان اسلام سکوت می‌کند؟ عده‌ای از کشورهای اسلامی اظهار همدردی کردند ولی عده بیشتری ساکت هستند آیا آنها خواهران و برادران مسلمان ما نیستند؟

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: وزرای کشورهای اسلامی باید جمع شوند و فکری کنند. این تشکیل جلسه اثر می‌گذارد، سازمان ملل تنها این اقدام را محکوم می‌کند و اقدام عملی ندارد زیرا برخی از دولت‌های نیرومند در این کار نفع دارند.

وی یادآور شد: به عده‌ای از علمای برجسته چند کشور مانند ایران، ترکیه، عراق، مصر و لبنان که اظهار همدردی کردند ویزا بدهند تا به میانمار بروند و با سران آنها صحبت کنند و راه‌حل پیدا شود، این امر اقدامی انسانی است و باید راه‌حل مشکل را پیدا کرد.

انتهای پیام/ی

نظر شما