شناسهٔ خبر: 21342069 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از عملکرد بانک ها/بانک ها عقود اسلامی را رعایت نمی کنند

خبرگزاری شبستان: آیت الله مکارم شیرازی گفت: اگر به عقود اسلامی توجه می شد چرخ های اقتصاد راه می افتاد اما برخی بانکداران سودجو این مسائل و قوانین بانکداری بدون ربا را دور زدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم گفت: به دست آوردن مال حلال امر مهمی است که در اسلام نیز به آن سفارش شده و باید در این زمینه برنامه ریزی داشته باشیم.

 

وی گفت: در آخرالزمان به گونه ای می شود که رباخواری گسترش یافته و اگر کسی رباخوار نباشد غبار رباخواری بر دامان آنها می نشیند.

 

این مرجع تقلید تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب، اصلاح قوانین مغایر با اسلام در دستور کار قرار گرفته و نمونه آن بانکداری بود که برنامه بانک بدون ربا نوشته شد و عقود اسلامی را پیشنهاد کردند.

 

آیت الله مکارم شیرازی افزود: اگر به این عقود اسلامی توجه می شد چرخ های اقتصاد راه می افتاد و کمک به مراکز تولیدی می شد،اما چیزی نگذشته و بانکداران سودجو این مسائل و قوانین بانکداری بدون ربا را دور زدند.

 

وی گفت: بانک ها در ابتدا گفتند ما به شما وام می دهیم و برای ما فاکتور بیاور که این فاکتورها نیز قلابی بود که این فاکتورهای سوری نیز موجب ربا بود و بانک خودش پیشنهاد می داد و می گفت من به دنبال سود خودم هستم و بارها هم به مسئولان گفتیم اما کسی گوش نکرد.

 

این مرجع تقلید گفت: پول های ربا و بدون ربا در بانک هستند و این نیز موجب آلودگی شده و مشکلات بسیاری را برای مردم به بار می آورد که از جمله آن عدم قبولی دعا و مشکلاتی که شامل حال ما می شود.

 

آیت الله مکارم شیرازی گفت: یکی دیگراز مسائل فراموش شده در بانک ها مهلت دادن به کسی است که واقعا مشکل بازپرداخت دارد، اما بانک ها توجه نمی کنند.

 

وی عنوان داشت: یکی دیگر از مشکلات در بانک ها، جریمه دیرکرد است که این نیز مغایر دستورات اسلامی است و بانک حق ندارد این کار را کنند. متاسفانه این جریمه ها را روزشمار هم می گیرند که نقطه انحراف است.

 

این مرجع تقلید گفت: امیدواریم کسانی که بانکداری اسلامی را نوشتند، فکری کنند که این وضع اصلاح شود و تا اصلاح نشود مسائل اقتصادی کشور مشکل دار خواهد بود و افراد فقیر، فقیرتر و افراد غنی هم غنی تر می شوند.

 

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: به بنده می گویند که چرا تذکر نمی دهید، بنده مرتب در حال تذکر دادن هستم و اگر قوانین عقود اسلامی را رعایت کنند مشکلات برطرف می شود.

 

نظر شما