شناسهٔ خبر: 21341572 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عفونت؛ شایع‌ترین علت کاهش پلاکت در نوزادان/ ۳۰ درصد نوزادان کمبود پلاکت دارند

دبیر اجرایی کنگره هماتولوژی نوزادان گفت: ۳۰ درصد نوزادانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند، کمبود پلاکت دارند.

صاحب‌خبر -

عفونت؛ شایع‌ترین علت کاهش پلاکت در دوران نوزادی/ ۳۰ درصد نوزادان در بیمارستان‌ها کمبود پلاکت دارندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد علی احسانی دبیر اجرایی کنگره هماتولوژی نوزادان در افتتاحیه دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران كه امروز در سالن همايش هاى كانون پرورشى فكرى كودكان برگزار شد، گفت: مادران بارداری که بیماری های ضد پلاکتی دارند حتما باید به صورت سزارین زایمان کنند، زيرا اين روش زايمان موجب مى شود تا مادران دچار تروماهای زایمانی جنینى نشوند.

وی تصریح کرد: طبق آمار جهانی حدود 30 درصد نوزادانی که در بخش های ویژه نوزادان بستری هستند ممکن است دچار بیماری های کمبود پلاکت شوند.

احسانى با اشاره به کاهش پلاکت در دوران نوزادی ادامه داد: عفونت ها، شایع ترین علت کاهش پلاکت در دوران نوزادی است و ما در اين کنگره پيرامون اين موضوع بحث مى كنيم و جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه خون و سرطان مطرح مى شود.

دبیر اجرایی کنگره هماتولوژی نوزادان افزود: از دیگر علل بروز مشکل کاهش پلاکت به دنیا آمدن کودکانی با اختلالات ژنتیک و عفونت های داخل رحمی است که ممکن است سبب کاهش پلاکت در کودکان شود؛ همچنین مادرانی که بیمارى هایی چون لوپوس اریتماتو سیستمیک دارند اگر پادتن ضد پلاکتی در بدن آنها وجود داشته باشد ممکن است نوزادانی با کاهش پلاکت را به دنیا آورند.

روش های درمان کاهش پلاکت

احسانی عنوان کرد: برای درمان كاهش پلاكت روش هاى متفاوتی وجود دارد که باید با نظر پزشک معالج باشد، به طور مثال با درمان عفونت ها  نوزاد می تواند بهبودی کامل را پیدا کند و تنها درصد کمی(یک در هزار) ممکن است اين بيمارى بروز كند و اغلب به علت بیماری های ارثی ژنتیک (مانند کم خونی فانکونی) است که فرد را تا آخر عمر درگیر مى كند.

وى ياد آور شد: مباحثى از جمله کم خونی نوزادان، همولیز در شنوزادان، تزیق خون، ترومبوسیتوپنی (کاهش پلاکت)در نوزادان ،انکولوژی (سرطان های)نوزادان و سندروم نارسایی مغز استخوان از جمله عناوینی است که در کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران مورد بحث و گفت‌ و گو قرار می‌گیرد.

گفتنی است؛ دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران «هماتولوژی نوزادان» امروز 22 تا 24 شهریور در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

نظر شما