شناسهٔ خبر: 21340438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

اسنودن: جامعه اطلاعاتی و جاسوسی از تهدید تروریسم سوءاستفاده می‌کند

ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد، جامعه اطلاعاتی و جاسوسی از تهدید تروریسم به نفع خود به خصوص در حوزه نظارت جمعی سوءاستفاده می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ادوارد اسنودن در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل اعلام کرد: تروریسم یک مشکل واقعی است اما حتی اگر 11 سپتامبر هر سال تکرار شود باز هم تروریسم نسبت به مسائل دیگر تهدید کمتری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تروریسم یک مثال ایده‌آل برای گسترش فرهنگ ترس است. جامعه اطلاعاتی و جاسوسی از این رویکرد برای یک نظارت جمعی جدید استفاده می‌کند. تراژیک‌ترین قسمت این رویکرد این است که در نهایت از این روند برای ایجاد تروریسم استفاده می‌شود و این روند یک حالت سیستماتیک دارد و ما را به جایی سوق می‌دهد که امروز در آن نقطه ما قرار داریم.

اسنودن در بخش دیگری از اظهاراتش اضافه کرد: امروز من فکر می‌کنم فضای جدید ترس در جهان حاکم شده است و این فضا تغییر نمی‌یابد مگر اینکه ما به عنوان عموم مردم یاد بگیریم که از یک کیمیاگری جدید استفاده کنیم تا بتوانیم ترس را تشخیص دهیم. ما باید یاد بگیریم که بر ترس غلبه کرده و آن را به یک انرژی تبدیل کنیم که بتوانیم برای یک جامعه بهتر استفاده کنیم اما حتی باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در این باره اقدامی انجام نداده است.

اسنودن در پاسخ به سوالی که برای چه به هنگام متوجه شدن درباره شنود و جاسوسی آژانس اطلاعات ملی آلمان از دوستان خود همانند نخست وزیر اسرائیل و 4000 نفر دیگر متعجب شده است، گفت: من پس از متوجه شدن این مساله ناامید شدم نه متعجب. زمانی که کشوری به جاسوسی اقتصادی، دستکاری دیپلماتیک و نفوذ سیاسی می‌پردازد به دنبال قدرت بیشتر است.

وی در این گفت‌وگو اعلام کرد که می‌خواهد روزی به آمریکا بازگردد.

او در پایان خاطرنشان کرد: هنوز امید برای آینده وجود دارد، حتی برای من.

نظر شما