شناسهٔ خبر: 21340293 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه ؛

هیأت ایرانی پنجشنبه عازم بنگلادش می‌شود/ ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای مسلمانان میانمار

سخنگوی وزارت خارجه از اعزام هیأتی به ریاست معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه به همراه تیمی از هلال احمر به بنگلادش در پنجشنبه خبر داد و گفت: این هیأت حامل کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای مسلمانان میانمار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج به نقل از فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره آخرین اقدامات انجام شده در خصوص مسلمانان میانمار از سفر هیأتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه به همراه تیمی از هلال احمر جمهوری اسلامی به بنگلادش خبر داد و گفت: این هیأت که حامل کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای مسلمانان میانمار است، قرار است روز پنجشنبه در سفر به بنگلادش این کمک‌ها را از طریق بنگلادش در اختیار آوارگان میانماری قرار دهد.

وی افزود: هیأت ایرانی همچنین قرار است از اردوگاه آوارگان میانماری در شهر کاکس بازار بنگلادش بازدید کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استقرار کمپی برای آوارگان میانماری و همچنین احداث بیمارستان صحرایی در بنگلادش در صورت موافقت و استقبال دولت این کشور خبر داد. 

قاسمی همچنین با اشاره به ماموریت سفیر ایران در تایلند که در نزد دولت میانمار نیز آکردیته است برای سفر به میانمار عنوان کرد: سفیر ایران در این ماموریت ضمن دیدار با مقامات وزارت خارجه میانمار، مواضع جمهوری اسلامی در قبال تحولات کنونی در میانمار را تشریح و نگرانی از وضعیت مسلمانان این کشور را به اطلاع مقامات میانماری خواهد رساند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین به سفر هفته آینده محمدجواد ظریف به نیویورک به منظور شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و افزود: آقای ظریف در ادامه رایزنی‌های اخیر با مقامات برخی از کشورها قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی در دیدار با همتایان و مقامات حاضر در این نشست، وضعیت مسلمانان روهینگیا را مورد پیگیری قرار دهد.

قاسمی عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و با استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات خود در راستای مقابله با خشونت‌های اعمال شده علیه مسلمانان در هر جای دنیا از جمله میانمار استفاده خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه دوشنبه (20 شهریور ماه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره ارسال کمک به مسلمانان میانمار با بیان اینکه ما دارای روابط سیاسی با این کشور هستیم ولی سفارتخانه نداریم و سفارت ما در تایلند آکردیته در نزد این دولت است، گفت: با شدت گرفتن بحران در میانمار سفارت ما در تایلند تلاش‌های وسیعی را آغاز کرد و در تماس با این دولت بود برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و دریافت مجوزهای لازم به منظور اعزام هیات و ارسال کمک‌ها، ولی متاسفانه دولت میانمار مجوزهای لازم را صادر نکرد و این منحصر به ما نیست و در قبال سایرین نیز اینگونه بوده است.

قاسمی افزود: در تلاش برای ارسال کمک‌ها به بنگلادش هستیم تا هر چه سریعتر این محموله انساندوستانه به دست مسلمانان میانمار برسد.

به گزارش فارس، در پی تشدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را در این راستا صورت داد و تلاش‌هایی از طرق دیپلماتیک بدین منظور انجام شد. در همین راستا وزیر خارجه ایران ضمن رایزنی با برخی همتایان خود ضمن محکوم کردن این خشونت‌ها و برخوردهای تبعیض‌آمیز، خواستار اقدام جامعه جهانی و کشورهای مسلمان برای جلوگیری از این جنایات شد. از سوی دیگر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان که برای شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی با موضوع علم و فناوری به قزاقستان سفر کرده بود در نشست فوق العاده وضعیت مسلمانان آسیب دیده و آوارگان میانمار شرکت و در حاشیه این اجلاس‌ها با برخی مقامات شرکت کننده دیدار و درباره وضعیت مسلمانان میانمار به گفتگو پرداخت.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز ضمن رایزنی‌ها با برخی همتایان خود در این باره، اخیرا در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بر لزوم توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان میانمار نوشت: جامعه بین‌الملل و کشورهای مسلمان از دولت میانمار انتظار دارند خشونت جاری علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را فورا متوقف کند و دسترسی بدون مانع برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مناطق خشونت زده را فراهم آورد. همچنین ضروری است دولت میانمار مرتکبین این جنایت‌ها را محاکمه کند و اقدامات لازم را جهت پیشگیری از وقوع مجدد آن صورت دهد. جای بسی ناامیدی است که هنوز به چنین خواسته‌های حداقلی جهانی پاسخی داده نشده است.

در این نامه آمده بود: انتظار می‌رود سازمان ملل متحد به سرعت وارد عمل شده و اقدامات لازم را برای پاسخ به نگرانی‌های بین‌المللی درباره وضعیت وخیم در میانمار انجام دهد. حمایت سازمان ملل از کاهش خشونت، اطمینان از ارائه کمک‌های بشردوستانه به افراد نیازمند و یافتن راه‌حلی پایدار برای این بحران، ضروری به نظر می‌رسد و سازمان ملل می‌بایست فورا اقدام کند. 

این دومین نامه ظریف به گوترش در ظرف چند ماه اخیر بوده است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران 17 دی ماه 1395 در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به وخامت فزاینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست فعالانه و در تعامل با دولت میانمار گام‌های اساسی برای پایان دادن به نگرانی‌های جدی جامعه بین المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر وزیر خارجه واتیکان به تهران، به موضوع مسلمانان میانمار نیز پرداخت و خواستار همکاری و مساعدت همه کشورها برای توقف روند کشتار و اخراج دسته جمعی مسلمانان این کشور شد و از تلاش‌های واتیکان در این زمینه قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین 13 شهریور ماه نیز در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزرای امور خارجه ترکیه، مالزی و اندونزی، ضمن ابراز نگرانی عمیق از وضعیت اندوهبار مسلمانان میانمار، خواستار توجه بیشتر و اقدامات عملی کشورهای اسلامی برای پایان دادن به خشونت های ناروا و غیر انسانی علیه آنان شد. در این تماس ها آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هر گونه مساعدت و اتخاذ راه کارهای جمعی توسط مجامع بین المللی و کشورهای اسلامی اعلام شد.

وزیر امور خارجه سال گذشته همچنین در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور نیز با اشاره به تبعیض سیستماتیک، خشونت و نفرت گسترده علیه مسلمانان میانمار، خواستار اتحاد جهان اسلام در حمایت از آنها به عنوان وظیفه جمعی کشورهای مسلمان شد.

نظر شما