شناسهٔ خبر: 21337855 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

نمره سواد دیجیتالی ایرانی ها 12 از 100

صاحب‌خبر -

فناوران- رییس سازمان فناوری اطلاعات در این همایش با بیان اینکه باید بتوانیم مخاطبانمان را در جامعه ایرانی پای رسانه های داخلی بنشانیم، گفت: مجموعه تصمیمات شخص متاثر از پیام های صحیح از رسانه های مطمئن است.
نصرالله جهانگرد افزود:  دستیابی به مهارت و دانش به کارگیری ابزارهای رسانه ای و شناخت داده ها به ما کمک می کند تا به نتیجه پیامی که از رسانه ها دریافت می کنیم، دست یابیم و این نتیجه در تصمیمات مان موثر واقع شود. 
رییس سازمان فناوری اطلاعات بیان کرد: فضای مجازی دنیای پیرامون ما را احاطه کرده و این موضوع که چه اثری در ما می گذارد، سبب تصمیمات مهمی می شود.  
وی ادامه داد: مصداق این موضوع را در جریان نحوه مداخله روسیه در انتخابات آمریکا شاهد بودیم. روسیه عنوان کرد با سه هزار شبکه مجازی شرکت داشته تا به واسطه توزیع پیام های مناسب در مخاطبان آمریکا تاثیرگذار باشند. 
جهانگرد افزود:  اهمیت پرداختن به  موضوع رسانه، سواد رسانه ای، ضرورت دستیابی بر دانش و اشاعه معیارهای درست برای مردم و افزایش دانش و آگاهی آنها امری استراتژیک است. وی با بیان اینکه باید بتوانیم مخاطبان مان را در جامعه ایرانی پای رسانه های داخلی بنشانیم، گفت: مجموعه تصمیمات شخص متاثر از پیام های صحیح از رسانه های مطمئن است. 
وی گفت: ما نیازمند تصمیم رسانه هایی در کشور هستیم که مورد اعتماد و پذیرش جامعه از جهت امورات عادی و استراتژیک نظام باشند و چگونگی تحقق انجام این کار یک تکلیف است. اگر بخواهیم مشارکتی هم داشته باشیم براساس الگوها، اقدام و عمل خواهیم کرد.

 نمره ایرانی ها در سواد دیجیتالی
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نیز گفت: با وجود اینکه ضریب نفوذ اینترنت و گوشی های هوشمند در ایران بالای ۵۰ درصد است، اما دانش و سواد دیجیتالی مردم ۱۲ از ۱۰۰ است.
حمید ضیایی پرور در حاشیه همایش فعالان سواد فضای مجازی سراسر کشور افزود: نشست فعالان فضای مجازی پیش درآمدی بر دومین همایشی است که قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فصل پاییز برگزار کند و هدف همه این همایش ها تولید ادبیات مربوط به حوزه تازه مجازی و سواد مجازی در حوزه دیجیتال است.
وی ادامه داد: مردم ما دسترسی های فراوانی به ابزار و فناوری های دیجیتالی پیدا کردند، اما مهارت ها و آگاهی های لازم برای استفاده از این ابزار ها را به اندازه کافی ندارند، بررسی های مرکز فضای مجازی نشان می دهد با وجود اینکه ضریب نفوذ اینترنت و گوشی های هوشمند در ایران بالای ۵۰ درصد است و پا به پای دنیا پیش رفته ایم، اما دانش و سواد دیجیتالی مردم در سطح بسیار پایینی است به شکلی که طبق گزارش رسمی مرکز ملی فضای مجازی از صد نمره ۱۲ نمره بیشتر نیست که این عدد بسیار نامناسب است.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال افزود: نحوه کارکردن با موتورهای جستجوگر، نحوه آگاهی مردم از تراکنش های بانکی، نحوه کسب اطلاعات از شبکه های اجتماعی، آسیب های اجتماعی، فریب های فضای مجازی و کلاهبرداری های اینترنتی و از موارد بررسی های مرکز ملی فضای مجازی است.
ضیائی پرور گفت: هدف این همایش به طور کلی این است کسانی که در حوزه فضای مجازی صاحب تجربه هستند، دور هم جمع شوند و با هم افزایی دانش آن ها با تبادل و تعامل دستگاه ها بتوانیم راهکارهای مناسبی برای فضای مجازی اتخاذ کنیم و در نهایت سطح سواد دیجیتالی مردم که هدف اصلی است افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه معاونت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی این مرکز وظیفه فرهنگ سازی دانش دیجیتال در سطح جامعه را دارد افزود: تعامل خوبی با وزارت آموزش و پرورش داریم و کتابی با عنوان سواد رسانه ای تدوین کرده ایم که از سال تحصیلی جدید ۹۶ - ۹۷ برای دانش آموزان مقطع دهم دبیرستان تدریس می شود، اگر چه نواقصی دارد، اما بازهم بودنش بهتر از نبودنش است و این گام مهمی است که باید تکمیل شود.
 65 سال عقبیم
سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی فضای مجازی نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان با تشریح سواد الگوریتمی و سواد اینترنتی تغییر در نظام اشتغال گفت: ۶۵ سال پیش موضوع سواد رسانه ای آغاز شده در حالی که ما به تازگی این موضوع را شروع کرده ایم اما سرعت حرکتمان خوب است.
وی افزود: تعداد کاربران فیسبوک به ۲ میلیارد رسید و کاربران اینترنت از مرز سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون گذشت همچنین اقتصاد اینترنت از ۵ تریلیون دلار فراتر رفت و اقتصاد پنجم جهان است و سرمایه گذاری های بزرگ مربوط به داده های بزرگ است.
وی در خصوص سواد الگوریتمی اظهار کرد: ماهیت سواد، عبارت است از توانایی رمز گشایی از پدیده های ناشناخته است و سواد الگوریتمی اشاره به شناخت کدهای سواد مجازی و رمز گشایی از فضای مجازی است.
وی در پاسخ به این پرسش که با چه رویکردی می توان با سواد مجازی و الگوریتم مواجه شد، گفت: پاسخ به این موضوع با دو رویکرد همراه می شود که می توان به گره زدن سواد به تقویت شغل و مهارت و در عین حال زندگی و محیط سالم و ایمن فضای مجازی و گره زدن سواد به شناخت چالش های فضای مجازی اشاره کرد.
عاملی با بیان اینکه رویکرد کتاب های سواد فضای مجازی به جای آنکه در راستای پیشرفت باشند آسیب گرا هستند، افزود: زندگی بدون سواد الگوریتمی قدم گذشتن در تاریکی و راه رفتن در مسیر باتلاق است؛ متاسفانه دانشگاه تهران که طراز اول کشور است در حوزه سواد جدید دچار بحران است.
وی گفت: سواد اینترنتی ظرفیتی برای تبدیل تهدید به فرصت است و از راه حل های تبدیل این موضوع می توان به راه حل های فردی، اجتماعی و ساختاری پرداخت. راه حل های فردی شامل افزایش سواد، مهارت، افزایش توانایی شغلی و راه حل های اجتماعی شامل ایجاد اکوسیستم جدید از طریق اینترنت سالم و ایمن و اندیشه سالم و پاک و راه حل های ساختاری شامل بازسازی نظام حکمرانی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای مدل فضای یکپارچه پیشرفت پایدار اسلامی ایرانی است.
عضو شورای حقیقی شورای عالی مجازی در پایان گفت: رییس جمهور باید قد قامت الصلاه بگوید و یک تغییر نظام ساختاری را محقق کند چرا که نظام ساختاری ما نیازمند تغییر اساسی است تا جایی که سازمان فناوری اطلاعات نیازمند بازسازی جدی است. 

نظر شما