شناسهٔ خبر: 21335600 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انتقاد از انفعال شورای امنیت مقابل سرکوب مسلمانان میانمار

سازمان های حقوف بشری کوچ اجباری بیش از سیصد و هفتاد هزار مسلمان روهینگیایی را پاکسازی نژادی توصیف کردند.

صاحب‌خبر -
  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیویورک، دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل روز سه شنبه از انفعال شورای امنیت سازمان ملل متحد در برابر بحران مسلمانان میانمار ابراز تاسف و کوچ اجباری بیش از سیصد و هفتاد هزار مسلمان روهینگیایی را پاکسازی نژادی توصیف کردند.
این دو سازمان حقوق بشری بر ضرورت توقف هر چه سریعتر خشونتها بر ضد اقلیت مسلمانان روهینگیا در میانمار تاکید کردند و از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد که قرار است روز چهارشنبه در نشستی غیرعلنی این بحران را بررسی کنند، درخواست کردند تدابیری موثر در این باره اتخاذ کنند.
شورای امنیت اولین نشست خود را درباره بحران میانمار سی ام اوت به طور غیرعلنی برگزار کرد. این بار انگلیس و سوئد خواستار برگزاری نشست جدید شورای امنیت در خصوص این بحران شده اند. سازمان ملل متحد ­جامعه مسلمانان روهینگیا را اقلیتی می داند که در جهان بیشتر از همه اقلیت ها محروم هستند و مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.
لوئیس شاربونو مدیر امور سازمان ملل در دیده بان حقوق بشر اعلام کرد آوارگی گسترده مسلمانان میانمار به یک پاکسازی نژادی شباهت دارد این در حالی است به نظر می رسد شورای امنیت سازمان ملل متحد قادر نیست این بحران را به صورت علنی و در برابر دوربین های خبری بررسی کند. این وضعیت واقعا وحشتناک است.
روز سه شنبه نیز هزاران آواره مسلمان میانماری به طرف مرزهای بنگلادش در حال فرار بودند. از اواخر اوت تا کنون بیش از سیصد و هفتاد هزار مسلمان میانماری به این کشور پناه برده اند. آوارگی انبوه مسلمانان میانمار در این ابعاد بی سابقه است و مقامات محلی و سازمانهای بین المللی در مدیریت این بحران ناتوان بوده اند. مسلمانان میانمار که بسیاری از آنها بیمار، زخمی، ناتوان، ضعیف و گرسنه هستند در شرایطی فلاکت بار خود را به اردوگاههای آوارگان در مرز بنگلادش می رسانند که از چندی پیش ظرفیتشان پر شده است. 
گروهها و نهادهای بشردوستانه سازمان ملل متحد نیروهای امدادرسان خود را در مناطق مرزی بنگلادش با میانمار مستقر کرده اند اما کمکها فعلی برای تامین نیازهای آوارگان مسلمان میانماری کفایت نمی کند و کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد اعلام کرده است نهادهای بشردوستانه برای پناه دادن و اسکان دادن به آوارگان مسلمان میانمار در بنگلادش به حمایتهای مالی نیاز دارند.
ایالت راخین میانمار که نزدیک مرزهای بنگلادش واقع شده در سالهای اخیر شاهد تنشهای شدید میان مسلمانان و بودائیان بوده است. مسلمانان روهینگیا در میانمار که نود درصد جمعیتش را بودائیان تشکیل می دهند، خارجی قلمداد می شوند هر چند برخی از آنها از چند نسل پیش در این کشور زندگی می کنند. مسلمانان روهینگیا به بازار کار، مدرسه و بیمارستان دسترسی ندارند و تشدید ملی گرایی در میان بودائیان میانمار در سالهای اخیر آتش دشمنی آنها با روهینگیا را تشدید کرده است.
شرین تادروس مسئول عفو بین الملل اعلام کرد تا زمانی که شورای امنیت سازمان ملل متحد بحران میانمار را به طور علنی بررسی نکند، پیامی که به دولت میانمار ارسال می شود کارآیی لازم را نخواهد داشت و شرایط در این کشور به همین منوال ادامه خواهد داشت.
وی افزود شورای امنیت سازمان ملل متحد علاوه بر محکوم کردن خشونتها در میانمار باید قطعنامه ای تصویب کند و عاملان سرکوب مسلمانان روهینگیا در این کشور را به تحریم تهدید کند.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بیست و چهارم مارس یک گروه مستقل بین المللی تشکیل داد تا درباره جنایات و خشونتهایی که توسط اعضای ارتش میانمار بر ضد مسلمانان روهینگیا صورت گرفته است، تحقیق کند اما دولت میانمار به این گروه کارشناس اجازه رفتن به مکانهای مورد نظر را نداد.


نظر شما