شناسهٔ خبر: 21331787 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بهای نفت خام سبک ‏برنت کاهش یافت

بهای ‏هر بشکه نفت خام سبک ‏برنت (دریای شمال) با 11 سنت کاهش به 53 دلار و 73 سنت رسید.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی پری دو باریل ؛ بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، سبد نفتی اروپا، در پایان معاملات روز سه شنبه کاهش یافت.
بهای این شاخص نفتی از اول این هفته، بعد از آنکه در معاملات روز جمعه به بالاترین حد خود طی چهار و نیم ماه گذشته رسید تقریبا با ثبات بوده است. در معاملات روز جمعه بهای این شاخص نفتی به هر بشکه 54 دلار و 87 سنت رسید که بالاترین قیمت برای این شاخص نفتی از چهار و نیم ماه پیش تاکنون بوده است. در معاملات الکترونیک بازار نیویورک قیمت هر بشکه نفت خام سبک و شیرین شاخص نیویورک، وست تگزاس اینترمیدیت(دابلیو.تی.آی) که نقش پایه و مرجع را برای قیمت گذاری قرار دادهای آتی نفت ایفا می کند برای تحویل در ماه اکتبر با 23 سنت کاهش به 47 دلار و 84 سنت رسید. 
«یارن شیلدروپ»(Bjarne Schieldrop)،کارشناس بازار نفت و انرژی از گروه بانکی و خدمات مالی سوئدی «اس ئی بی»(SEB)در تحلیل نوسان قیمت نفت در معاملات امروز این بازار می گوید:« قیمت نفت در بازارهای جهانی در حالی کاهش یافت که سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) و شرکایش به توافقنامه کاهش تولید نفت پایبند مانده اند و در آمریکا نیز شمار چاههای نفت کاهش یافته است. ذخایر نفتی در جهان نیز رو به کاهش گذاشته است. تولید نفت آمریکا در کوتاه مدت اکنون حدود 700 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.» 
اوپک به همراه برخی دیگر از ‏‏‏تولید کنندگان غیر عضو، از ‏‏‏جمله روسیه، یکی ‏از ‏بزرگترین ‏‏‏تولید ‏کنندگان نفت خارج از ‏‏‏اوپک، در آخر سال 2016 توافق ‏‏‏کردند برای برقراری توازن در بازار جهانی نفت‏‏‏ تولید خود را کاهش دهند. این ‏‏‏کشورها در نشست دیگری تعهد ‏‏‏کردند اجرای این توافقنامه را تا ماه مارس سال 2018 ادامه دهند. به موجب این توافقنامه، از تولید روزانه اوپک و کشورهای غیر عضو امضاء کننده این توافقنامه، باید یک میلیون و 800 هزار بشکه کاسته شود. 
محمد بارکیندو دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) روز دوشنبه این هفته اعلام کرد در حالی که این سازمان نفتی برای کاهش تولید خود برای برقراری توازن در عرضه و تقاضا برای نفت در سطح بازار جهانی متعهد شده است هنوز اهدافی که برای میزان کاهش این سازمان تا ماه مارس سال 2018 تعیین شده، محقق نشده است.
وی در بخش دیگر از سخنان خود در همین باره گفت:« روشن است که برقراری توازن در عرضه و تقاضا برای نفت در سطح بازار جهانی در حال انجام است و تا حد زیادی توسط کشورهای امضاء کننده توافقنامه محدود سازی تولید نفت رعایت شده است و همچنین ذخایر نفتی جهان نیز اکنون به طور مشهود کاهش یافته است.» وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرده است کشورش خواستار ادامه اجرای توافقنامه کاهش تولید نفت است. 
کارشناسان شرکت کارگزاری «پی ‏وی ام ‏اویل ‏فیوچرز»(‏ PVM‏Oil Futures) ‏که ‏‏ آمار و ‏‏داده ‏های پایه ‏مربوط به ‏‏مسائل ‏نفتی و بازار ‏انرژی را ‏ ‏‏تجزیه ‏و تحلیل می کند، در این باره می گویند: « در آمریکا نیز اوضاع به گونه ای نیست که به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی کمکی کند. چون اگرچه وقوع طوفان هاروی باعث شد فعالیت شماری از پالایشگاه ها و تاسیاست نفتی متوقف شود و این امر باعث افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد ، اما طوفان ایرما چنین تاثیری بر فعالیت پالایشگاه ها و تاسیاست نفتی آمریکا نداشت. این طوفان مناطق فلوریدا و جورجیا در نوردید و فقط برای مدتی برق حدود هفت میلیون خانواده قطع شد.» همین کارشناسان می گویند با ادامه این وضع بیم آن می رود که تقاضا برای نفت در بازار جهانی کاهش یابد.

نظر شما