شناسهٔ خبر: 21330947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده آمریکا در شورای حکام: به تعهدات خود در برجام پایبند بودیم

صاحب‌خبر -

'نیکول شامپاین' (Nicole Shampaine) کاردار آمریکا در وین در نشست شورای حکام گفت: آمریکا بار دیگر تقدیر خود را از مدیرکل آژانس، معاون پادمانی آژانس و کارکنان آنها برای کار عالی و حرفه آنها در اجرای مسئولیت ها در ایران ، ابراز می دارد. ما از گزارش 31 اگوست مدیرکل مبنی بر اینکه آژانس به نظارت و تایید اجرای تعهدات مرتبط با هسته ای ایران تحت برجام ادامه می دهد، استقبال می کنیم. آمریکا در حال مرور سیاست خود درباره ایران از جمله در ارتباط با برجام است. در زمانی که این مرور در حال انجام است، ما به اجرای تعهدات خود ادامه داده ایم و انتظار داریم که ایران نیز تعهدات خود را به دقت اجرا کند.
وی افزود: پایبندی کامل ایران به تمام تعهدات این کشور تحت برجام و تدابیر فنی در طول دوره آنها، برای ایجاد اطمینان از اینکه برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز باقی می ماند، ضروری است. چیزی کمتر از همکاری کامل و شفاف نمی تواند به آژانس امکان بدهد که جامعه بین المللی را از اجرای تعهدات ایران مطمئن سازد.
کاردار آمریکا افزود: راستی آزمایی و نظارت آژانس بر تمام تعهدات ایران، برای اجرای موفقیت آمیز برجام ضروری است. هیچ چیزی در برجام ، قطعنامه 2231 شورای امنیت ، یا تصمیم اگوست 2015 و قطعنامه دسامبر 2015 آژانس ، هیچکدام از تعهدات هسته ای را از راستی آزمایی آژانس مستثنی نمی کند. در صورتی که یک سوال یا نگرانی جدید در ارتباط با فعالیت های مرتبط با هسته ای در ایران - از جمله درباره هرگونه فعالیت های بالقوه مرتبط با نظامی سازی مطرح شود ، آژانس اختیارات کامل پادمانی خود را علاوه بر اختیارات بیشتر فراهم شده تحت برجام ، برای تحقیق درباره آن حفظ می کند.
در ادامه بیانیه نماینده آمریکا آمده است: ما از بیانیه مدیرکل آژانس مبنی بر اینکه آژانس به ارزیابی اظهاریه های ایران مطابق با پروتکل الحاقی ادامه می دهد و دسترسی های تکمیلی به سایت ها و سایر اماکن در ایران دارد ، استقبال می کنیم. مطابق استاندارد آژانس درمورد همه کشورهای اجرا کننده پروتکل الحاقی، آژانس این اختیار را دارد که برای دسترسی به هر مکانی در ایران برای تایید اظهاریه های ایران تحت پروتکل الحاقی و توافق جامع پادمانی ، درخواست بدهد.
این بیانیه می افزاید: چنانکه آژانس بطور علنی اعلام کرده است، این اختیار را دارد که برای دسترسی به تمام اماکن مربوطه در ایران - صرفنظر از ماهیت آنها - درصورتی که ظن و گمانی مبنی بر فعالیت هسته ای در آنجا ایجاد شود، درخواست بدهد . لازم است که آژانس به اجرای نیرومندانه اختیارات خود برای تایید اظهاریه های ایران و نظارت بر برجام ادامه دهد. هرگونه نگرانی جدید و معتبر درباره فعالیت های هسته ای اعلام نشده می تواند و باید توسط آژانس پیگیری شود و ما اطمینان داریم که آژانس و بازرسان ماهر و حرفه ای آن بطور مناسب این کار را خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، نشست فصلی شورای حکام آژانس از روز گذشته (دوشنبه) آغاز شد و در این نشست علاوه بر گزارش اخیر آژانس درباره ایران و کره شمالی مسائلی مانند تقویت همکاری های بین المللی در زمینه هسته ای، تشعشعات، حمل و نقل و ایمنی مواد هسته ای، امنیت هسته ای، اجرای توافق های پادمانی در سوریه و کاربرد پادمان های آژانس در خاورمیانه مورد بحث قرار می گیرد.
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در آغاز این نشست در روز دوشنبه گفت: آژانس همچنان عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده ایران طبق توافق پادمان را تایید می کند. ارزیابی ها در باره عدم وجود مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران نیز در جریان است.
آمانو همچنین در کنفرانس خبری عصر دوشنبه با رد تلویحی ادعاهای نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در خصوص اینکه سایت های مظنون بسیاری در ایران بازرسی نشده اند، گفت: ما در زبان پادمانی چیزی بنام سایت مظنون نداریم و بر اساس رویه استاندارد آژانس کار می کنیم.
اروپام**1078*شبس*1613* بابک جعفری*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

انتهای پیام /*

نظر شما