شناسهٔ خبر: 21311465 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

کولاکوویچ: باید مثل مسابقات انتخابی جهان در اردبیل بازی کنیم

والیبال به دنبال تاریخ‌سازی در سرزمین آفتاب تابان

صاحب‌خبر - مسابقات والیبال جام قهرمانان بزرگ جهان از امروز در ناگویای ژاپن استارت می خورد.
هفتمین دوره رقابت های جام قهرمانان بزرگ جهان که پیش از این با نام جام بین قاره‌ای شناخته می شد، از امروز با حضور ۶ تیم در ناگویای ژاپن استارت می خورد و در ادامه در شهر اوساکا دنبال می شود. برزیل، فرانسه، ایران، ایتالیا، ژاپن و آمریکا ۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها هستند. ۵ تیم به عنوان قهرمان‌های قاره‌های مختلف و جهان به همراه ژاپن میزبان برای رسیدن به قهرمانی تلاش می‌کنند. دور روز اول این مسابقات در شهر ناگویا برگزار می‌شود و تیم‌ها پس از یک روز استراحت و عزیمت (پنجشنبه) به شهر اوساکا، این رقابت‌ها را در این شهر پیگیری می‌کنند.
چهارمی، بهترین جایگاه در ۲ دوره حضور
تیم ملی والیبال از ۶ دوره ای که این رقابت ها برگزار شده، در ۲ دوره اخیر حضور داشته است. بلندقامتان ایرانی در سال ۲۰۰۹ پایین تر از برزیل، کوبا، ژاپن و لهستان و بالاتر از مصر در جایگاه پنجم ایستادند. ایران در سال ۲۰۱۳ که آخرین دوره برگزاری این مسابقات و به سرمربیگری خولیو ولاسکو، شرکت داشت، در جایگاه چهارم و پایین‌تر از برزیل، روسیه و ایتالیا و بالاتر از آمریکا و ژاپن قرار گرفت. پیروزی تاریخی ایران مقابل آمریکا در این دوره، نقطه عطفی در والیبال ایران بود.
برزیل؛ پرافتخارترین تیم
جالب است بدانید که تیم ملی والیبال برزیل که در هفتمین دوره این مسابقات هم در کنار ۵ تیم دیگر حضور دارد، با کسب ۴ عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم جام بین قاره‌ای محسوب می شود. این تیم که در هر ۶ دوره حضور داشته، سال های ۱۹۹۷، ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ به عنوان قهرمانی رسیده و در سال های ۱۹۹۳ و ۲۰۰۱ نایب قهرمان شده است. ایتالیا و کوبا قهرمان های ۲ دوره دیگر این رقابت ها محسوب می‌شوند.
آتزوری؛ اولین حریف ایران
تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدار خود به مصاف ایتالیا می‌رود. آتزوری‌ها از حضور در المپیک‌ها صاحب سه مدال نقره و سه مدال برنز شدند و در رقابت‌های قهرمانی جهان به جز مدال نقره 1978 در خانه سه بار متوالی از سال 1990 تا 1998 روی سکوی قهرمانی ایستادند. ایتالیا در والیبال اروپا و لیگ جهانی هم با 7 و 8 بار قهرمانی جزو رکورداران محسوب می‌شود. سابقه رویارویی دو تیم ایران و ایتالیا از مسابقات قهرمانی جهان سال 2006 ژاپن آغاز شد که در آن بازی ایتالیایی‌ها صاحب برتری سه بر صفر شدند. از آن روز تا به بعد دو تیم 17 بار با هم روبرو شده‌اند که سهم ایران 5 برد و سهم لاجوردی‌پوشان 12 پیروزی بوده است.
نخستین پیروزی ایران مقابل ایتالیا، در پنجمین رویارویی دو تیم و نخستین سال حضور ایران در لیگ جهانی 2013 رقم خورد که ایران در خاک ایتالیا این تیم را سه بر یک شکست داد؛ بردی که هیچگاه از خاطره والیبال دوستان ایرانی محو نخواهد شد. آخرین برد ایران مقابل این تیم نیز در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۴ رقم خورد و پس از آن ایتالیا در چهار رویارویی دو تیم، 4 برد سه بر صفر به دست آورده است. آخرین مسابقه دو تیم هم در هفته اول لیگ جهانی 2017 بود که ایتالیایی‌ها موفق به شکست سه بر صفر ایران شدند. در رقابت‌های جام قهرمانان بزرگ که ایتالیایی‌ها یک مدال طلا و دو برنز در طول سه دوره حضور قبلی‌شان داشته‌اند، ایران و ایتالیا تنها یک‌بار، با هم بازی کردند که تیم ایران در سال 2013 موفق به شکست 3 بر 2 حریف شد.
این رقابت ها با حضور شش تیم تراز اول والیبال دنیا شامل ایران، ایتالیا، آمریکا، برزیل، ژاپن و فرانسه به صورت دوره ای برگزار می شود و در پایان، تیم‌ها براساس تعداد برد، امتیاز، معدل ست، معدل پوئن و در آخر بازی رو در رو در جدول رده بندی قرار خواهند گرفت و به سه تیم برتر مدال و کاپ این رقابت‌ها اهدا خواهد شد.
پاداش تیم ها چقدر است؟
فدراسیون بین‌المللی والیبال (FIVB)، برای هفتمین دوره رقابت‌های جام قهرمانان بزرگ در بخش مردان مبلغ 635 هزار دلار جایزه نقدی در نظر گرفته است که به قرار زیر به تیم‌ها تعلق می‌گیرد:
تیم اول 250 هزار دلار
تیم دوم 125 هزار دلار
تیم سوم 100 هزار دلار
تیم چهارم 70 هزار دلار
تیم پنجم 50 هزار دلار
تیم ششم 40 هزار دلار
آشنایی با سالن مسابقات
مسابقات و تمرینات در شهر ناگویا در سالن ورزشی نیپون گایشی که ظرفیت ۸۰۰۰ نفر تماشاگر دارد، برگزار می‌شود. مسئولین برگزاری مسابقات در شهر ناگویا در هتل آنا کرون پلازا در ۷ کیلومتری سالن مسابقات و ۴ کیلومتری فرودگاه اسکان دارند و تیم های شرکت کننده در هتل کانکور در ۷ کیلومتری سالن مسابقات و ۴ کیلومتری فرودگاه مستقر هستند. هر شش تیم شرکت کننده تا روز یکشنبه ۱۹ شهریورماه در هتل کانکو اسکان پیدا کردند و ایران نیز به دلیل حضور در اردوی سه روزه کاریا و نزدیکی این شهر به ناگویا به عنوان آخرین تیم به جمع تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها در هتل کانکو اسکان یافت. به غیر از ژاپن که میزبان این رقابت‌ها است، تیم آمریکا ۱۴ شهریور، تیم ایران ۱۶ شهریور، تیم‌های برزیل و ایتالیا ۱۷ شهریور و فرانسه هم ۱۸ شهریور به منظور شرکت در این رقابت‌ها وارد کشور ژاپن شدند. نشست خبری پیش از آغاز مسابقات، ساعت ۱۸:۳۰ روز دوشنبه ۲۰ شهریور با شرکت سرمربیان هر شش تیم حاضر در این رقابت‌ها در هتل کانکو شهر ناگویا برگزار شد. بر اساس اعلام مسئولین برگزاری مسابقات زمان استراحت بین ست‌ها در طول همه ست‌ها ۳ دقیقه می‌باشد و فقط در بازی‌های تیم ملی ژاپن زمان استراحت بین ست ۲ و ۳، پنج دقیقه خواهد بود.
جوایز نقدی به برترین ها
علاوه بر جایزه تیم‌های شرکت کننده که بر اساس رده بندی نهایی به آنها تعلق خواهد گرفت، در این رقابت ها به هشت بازیکن برتر که از سوی کمیته کنترل مسابقات و فدراسیون جهانی انتخاب می‌شوند، جایزه نقدی و تندیس اهدا خواهد شد.
به این ترتیب که به ارزشمندترین بازیکن مبلغ ۲۵ هزار دلار و به هفت بازیکن برتر در پست‌های بهترین پشت خط زن، بهترین قدرتی زن (۲ نفر)، سرعتی زن (۲نفر)، بهترین پاسور و بهترین لیبرو هر کدام ۱۰ هزار دلار جایزه نقدی و تندیس یادبود اهدا خواهد شد.
برنامه کامل جام بزرگ قهرمانان
سه شنبه 21 شهریورماه؛ ناگویا
ساعت 8 و 10 دقیقه برزیل - فرانسه
ساعت 11 و 10 دقیقه ایران - ایتالیا
ساعت 14 و 45 دقیقه ژاپن - آمریکا
چهارشنبه 22 شهریورماه؛ ناگویا
ساعت 8 و 10 دقیقه برزیل - ایتالیا
ساعت 11 و 10 دقیقه ایران - آمریکا
ساعت 14 و 45 دقیقه ژاپن - فرانسه
پنج شنبه 23 شهریورماه: استراحت
جمعه 24 شهریورماه؛ اوساکا
ساعت 8 و 10 دقیقه ایران - برزیل
ساعت 11 و 10 دقیقه فرانسه - آمریکا
ساعت 14 و 45 دقیقه ژاپن - ایتالیا
شنبه 25 شهریورماه؛ اوساکا
ساعت 8 و 10 دقیقه برزیل - آمریکا
ساعت 11 و 10 دقیقه فرانسه - ایتالیا
ساعت 14 و 45 دقیقه ژاپن - ایران
یکشنبه 26 شهریورماه؛ اوساکا
ساعت 7 و 10 دقیقه ایتالیا - آمریکا
ساعت 10 و 10 دقیقه ایران - فرانسه
ساعت 13 و 45 دقیقه ژاپن - برزیل
به دنبال اولین سکوی جهانی
تیم ملی والیبال ایران در شرایطی به عنوان بهترین تیم آسیایی به رقابت های جام قهرمانان بزرگ اعزام شده است که هنوز نتوانسته در هیچ تورنمنتی خارج از قاره کهن روی سکو برود. یک عنوان چهارمی در لیگ جهانی ۲۰۱۴ بهترین عنوان ایران بوده است و این بار باید دید شاگردان کولاکوویچ می توانستند به این طلسم پایان دهند یا
خیر.
سعید معروف، سیدمحمد موسوی، امیر غفور، فرهاد نظری افشار، فرهاد قائمی، میلاد عبادی‌پور، رضا قرا، محمدجواد معنوی‌نژاد، سامان فائزی، مسعود غلامی، مهدی مرندی، مصطفی حیدری، فرهاد سال‌افزون و مجتبی میرزاجانپور ۱۴ بازیکن اعزامی ایران به این رقابت‌ها هستند. بلندقامتان ایرانی که در لیگ جهانی ۲۰۱۷ نتایج خوبی کسب نکردند، در آخرین تورنمنت ملی سال ۲۰۱۷ به دنبال جبران خواهند بود.
کولاکوویچ: باید مثل مسابقات انتخابی جهان در اردبیل بازی کنیم
سرمربی تیم ملی والیبال ایران در خصوص این دیدار اظهار داشت: بازی اول تیم ایران برابر ایتالیا است. آخرین بازی که برابر ایتالیا قرار گرفتیم در لیگ جهانی بود که با نتیجه سه بر صفر مغلوب شدیم. در اینجا فرصت دیگری برای ایران فراهم شده تا بهتر بازی کنیم.
ایگور کولاکوویچ تاکید کرد: باید مثل مسابقات انتخابی جهان در اردبیل بازی کنیم تا نتایج بهتری کسب کنیم، نه مثل بازی (لیگ جهانی) در ایتالیا. امروز برای تیم ملی والیبال ایران روز بزرگی است و بازی مهمی هم برابر ایتالیا که یکی از بهترین تیم‌های جهان است، داریم.
وی افزود: ایتالیا نایب قهرمان المپیک 2016 ریو است.
درست است که ایتالیا در جام قهرمانان بزرگ جهان دو بازیکن مهم خود (زایتسف و خوآنتورینا) را در اختیار ندارد، اما سایر بازیکنان ایتالیا از توان بالایی برخوردارند. ایتالیا تیم قدرتمندی است. تمام تلاش خود را می‌کنیم و به کسب بهترین نتیجه امیدواریم.

نظر شما