شناسهٔ خبر: 21309456 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ساعت ۱۱:۱۰ امروز؛ ایران و ایتالیا

آغاز مسابقات والیبال جام قهرمانان بزرگ جهان

صاحب‌خبر -
 

مسابقات والیبال جام قهرمانان بزرگ جهان از امروز در ناگویای ژاپن استارت می خورد.
به گزارش “ورزش سه”، هفتمین دوره رقابت های جام قهرمانان بزرگ جهان که پیش از این با نام جام بین قاره ای شناخته می شد، از امروز با حضور ۶ تیم در ناگویای ژاپن استارت می خورد و در ادامه در شهر اوساکا دنبال می شود. برزیل، فرانسه، ایران، ایتالیا، ژاپن و آمریکا ۶ تیم حاضر در این رقابت ها هستند. ۵ تیم به عنوان قهرمان های قاره های مختلف و جهان به همراه ژاپن میزبان برای رسیدن به قهرمانی تلاش می کنند. دور نخست این مسابقات در شهر ناگویا برگزار می‌شود و تیم‌ها پس از یک روز استراحت و عزیمت (پنجشنبه) به شهر اوساکا، این رقابت‌ها را در این شهر پیگیری می‌کنند.
چهارمی، بهترین جایگاه در ۲ دوره حضور
تیم ملی والیبال ایران از ۶ دوره ای که این رقابت ها برگزار شده، در ۲ دوره اخیر حضور داشته است. بلندقامتان ایرانی در سال ۲۰۰۹ پایین تر از برزیل، کوبا، ژاپن و لهستان و بالاتر از مصر در جایگاه پنجم ایستادند. ایران در سال ۲۰۱۳ که آخرین دوره برگزاری این مسابقات و به سرمربیگری خولیو ولاسکو، شرکت داشت، تیم کشورمان در جایگاه چهارم و پایین تر از برزیل، روسیه و ایتالیا و بالاتر از آمریکا و ژاپن قرار گرفت. پیروزی تاریخی ایران مقابل آمریکا در این دوره، نقطه عطفی در والیبال ایران بود.
برزیل، پرافتخارترین تیم
جالب است بدانید که تیم ملی والیبال برزیل که در هفتمین دوره این مسابقات هم در کنار ۵ تیم دیگر حضور دارد، با کسب ۴ عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم جام بین قاره‌ای محسوب می شود. این تیم که در هر ۶ دوره حضور داشته، سال های ۱۹۹۷، ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ به عنوان قهرمانی رسیده و در سال های ۱۹۹۳ و ۲۰۰۱ نایب قهرمان شده است. ایتالیا و کوبا قهرمان های ۲ دوره دیگر این رقابت ها محسوب می شوند.
ایتالیا؛ نخستین حریف ایران
تیم ملی والیبال ایران امروز در نخستین دیدار خود به مصاف ایتالیا می‌رود. آتزوری‌ها از حضور در المپیک‌ها صاحب سه مدال نقره و سه مدال برنز شدند و در رقابت‌های قهرمانی جهان به جز مدال نقره ۱۹۷۸ در خانه سه بار متوالی از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸ روی سکوی قهرمانی ایستادند. ایتالیا در والیبال اروپا و لیگ جهانی هم با ۷ و ۸ بار قهرمانی جزو رکورداران محسوب می‌شود. سابقه رویارویی دو تیم ایران و ایتالیا از مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۰۶ ژاپن آغاز شد که در آن بازی ایتالیایی‌ها صاحب برتری سه بر صفر شدند. از آن روز تا به بعد دو تیم ۱۷ بار با هم روبرو شده‌اند که سهم ایران ۵ برد و سهم لاجوردی‌پوشان ۱۲ پیروزی بوده است.
نخستین پیروزی ایران مقابل ایتالیا، در پنجمین رویارویی دو تیم و نخستین سال حضور ایران در لیگ جهانی ۲۰۱۳ رقم خورد که ایران در خاک ایتالیا این تیم را سه بر یک شکست داد؛ بردی که هیچگاه از خاطره والیبال دوستان ایرانی محو نخواهد شد. آخرین برد ایران مقابل این تیم هم در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۴ رقم خورد و پس از آن ایتالیا در چهار رویارویی دو تیم، ۴ برد سه بر صفر به دست آورده است. آخرین مسابقه دو تیم هم در هفته اول لیگ جهانی ۲۰۱۷ بود که ایتالیایی‌ها موفق به شکست سه بر صفر ایران شدند.
در رقابت‌های جام قهرمانان بزرگ که ایتالیایی‌ها یک مدال طلا و دو برنز در طول سه دوره حضور قبلی‌شان داشته‌اند، ایران و ایتالیا تنها یک‌بار، با هم بازی کردند که تیم ایران در سال ۲۰۱۳ موفق به شکست ۳ بر ۲ حریف شد.
این رقابت ها با حضور شش تیم تراز اول والیبال دنیا شامل ایران، ایتالیا، آمریکا، برزیل، ژاپن و فرانسه به صورت دوره ای برگزار می‌شود و در پایان، تیم‌ها براساس تعداد برد، امتیاز، معدل ست، معدل پوئن و در آخر بازی رو در رو در جدول رده بندی قرار خواهند گرفت و به سه تیم برتر مدال و کاپ این رقابت‌ها اهدا خواهد شد.
کولاکوویچ: امروز، روز بزرگی است
همچنین سرمربی تیم ملی والیبال ایران مسابقه امروز مقابل ایتالیا را جدالی حساس و حیاتی دانست و گفت: ملی پوشان ایتالیا توانایی بالایی دارند.
کولاکوویچ افزود: بازی نخست تیم ایران برابر ایتالیا است. بار آخری که برابر ایتالیا قرار گرفتیم در لیگ جهانی بود که با نتیجه سه بر صفر مغلوب شدیم. در اینجا فرصت دیگری برای ایران فراهم شده است تا بهتر بازی کنیم.
کولاکوویچ تاکید کرد: باید مثل اردبیل بازی کنیم تا نتایج بهتری کسب کنیم، نه مثل بازی (لیگ جهانی) در ایتالیا. امروز برای تیم ملی والیبال ایران روز بزرگی است و بازی مهمی هم برابر ایتالیا که یکی از بهترین تیم‌های جهان است، داریم.
بازگشت معنوی‌نژاد به اردو
ستاره تیم ملی والیبال ایران هم که مدت‌ها از ناحیه کشاله مصدوم بود پس از بهبود کامل در بازی های تدارکاتی آماده بازی مقابل ایتالیا خواهد بود.
محمدجواد معنوی‌نژاد دریافت کننده تیم ملی والیبال ایران در پایان اردوی سه روزه در شهر کاریای ژاپن گفت: تمامی بازیکنان با تمرینات یکی دوماهه سختی که پشت سر گذاشتند به دنبال نمایش خوبی در جام قهرمانان بزرگ جهان هستند.
برنامه کامل جام بزرگ قهرمانان
بازیهای امروز؛ ناگویا:ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه: برزیل – فرانسه،‌ ساعت ۱۱ و ۱۰ دقیقه: ایران – ایتالیا،ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه: ژاپن – آمریکا
بازیهای فردا؛ ناگویا:ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه: برزیل – ایتالیا،‌ ساعت ۱۱ و ۱۰ دقیقه: ایران – آمریکا،ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه: ژاپن – فرانسه
جمعه ۲۴ شهریور؛ اوساکا:ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه: ایران – برزیل،ساعت ۱۱ و ۱۰ دقیقه: فرانسه – آمریکا،ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه: ژاپن – ایتالیا
شنبه ۲۵ شهریور؛ اوساکا:ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه: برزیل – آمریکا،ساعت ۱۱ و ۱۰ دقیقه: فرانسه – ایتالیا،ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه: ژاپن – ایران
یکشنبه ۲۶ شهریور؛ اوساکا:ساعت ۷ و ۱۰ دقیقه: ایتالیا – آمریکا،ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه: ایران – فرانسه،ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه: ژاپن – برزیل

نظر شما