شناسهٔ خبر: 21272036 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

حذف تولیدکنندگان تقصیر واردات نیست

صاحب‌خبر -

اتاق ایران- علیرضا مناقبی افزود: دنیا، توسعه تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات را ازجمله مهم ترین عوامل رونق بازار داخلی خود می داند ولی متاسفانه ما تصور کرده ایم که صرفا با تمرکز بر صادرات و محدودسازی واردات می توانیم به توسعه صنعت داخلی دست پیدا کنیم.
او ادامه داد: من معتقد نیستم که روی مقوله صادرات تمرکز نکنیم، اتفاقا دقیقا خواسته ما این است که مسیرهای شکوفایی صادرات را شناسایی و دنبال کنیم ولی نباید فراموش کنیم که همه دنیا به این نتیجه رسیده اند که برای توسعه صادرات خود، گریزی جز واردات ندارند.
به گفته مناقبی، وقتی نزدیک به 80 درصد ترکیب واردات کشور، مواد اولیه و اقلام واسطه ای خطوط تولید است، معنای مشخصی دارد و آن این است که با کاهش واردات چنین کالاهایی، تولید و صادرات فلج می شود.
رییس مجمع واردات در مورد تراز تجاری کشور ادامه داد: اگر منفی بودن تراز تجاری کشور، ناشی از واردات مواد اولیه و اقلام واسطه ای است، این موضوع پدیده ناخوشایندی برای تولید داخل و اقتصاد کشور محسوب نمی شود. مناقبی تصریح کرد: به هیچ وجه دنبال دفاع یک طرفه از واردات نیستیم، بلکه معتقدیم با بستن درهای واردات، نمی توانید کمک سرنوشت ساز و تحول آفرینی به تولید و صادرات کنید، مشکل تولید، جای دیگری است.
رییس مجمع واردات اضافه کرد: دلیل حذف تولیدکنندگان قدیمی، واردات قانونی نیست. بلکه فقدان توجه به مؤلفه هایی نظیر نوآوری، رقابت پذیری، تغییر تکنولوژی، بازارهای صادراتی و همچنین عدم همراهی دولت ها در کاهش بروکراسی، تامین نقدینگی، بهبود شرایط کار، و ده ها دلیل دیگر است.
به گفته مناقبی، آنچه تولیدکننده داخلی را تحت فشار قرار داده، واردات غیررسمی و قاچاق است. سازمان هایی نظیر بیمه و مالیات و دارایی است. واردات قانونی از طریق ابزارهای تعرفه ای مهار شدنی است.
او گفت: واردات اقلام مصرفی که حدود 20 درصد واردات کشور را شامل می شود، نیز در مسیر رقابت پذیر کردن بازار کاملا قابل توجیه است. هر فعال اقتصادی باید در کنار خود فشار رقیب را احساس کند تا در مسیر بهبود کیفیت و کاهش هزینه گام بردارد.

نظر شما