شناسهٔ خبر: 21250376 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

در چهل و سومین نشست علمی و تخصصی در حوزه تجاری سازی فناوری، اشتغال و کارآفرینی دانشجویان و دانش آموختگان عنوان شد؛

وزارت کار و جهاد دانشگاهی برعلیه بیکاری

سیناپرس: چهل و سومین نشست علمی و تخصصی در حوزه تجاری سازی فناوری، اشتغال و کارآفرینی دانشجویان و دانش آموختگان در محل سازمان تجاری سازی فناوری، اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در این نشست که با حضور دکتر عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از صاحب نظران برگزار شد، توضیحاتی در خصوص دوره های کارآموزی و کارورزی ارائه شد.

در ابتدای مراسم دکتر محمدصادق بیجندی، معاون سازمان جهاد دانشگاهی استان تهران گفت: سازمان تجاری سازی فناوری، اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی براساس رسالت های مختلفی دارد که یکی از آنها برگزاری نشست در خصوص تجاری سازی فناوری، اشتغال و کارآفرینی دانشجویان و دانش آموختگان است.

مهندس پرهیزگار، دبیر علمی نشست در خصوص بحث کارورزی و اهمیت آن در دنیا گفت: طرح کارورزی یکی از عناصر اصلی تمام نظام های اشتغال دنیا بوده و رابط بین بیکاری و اشتغال کامل است.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع و تاکید بر نهادینه شدن فرهنگ اشتغال و کارورزی در کشور ادامه داد: پیش فرض های کارورزی شامل حمایت از دانش آموختگان برای ورود به بنگاه های ایرانی، بررسی عدم تمایل کارفرمایان به جذب افراد بدون تایید مباحث دولتی و رشد روزافزون دانشجویان بیکار است.

دکتر عزوجی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال نیز در ادامه به ارائه آمار در خصوص فعالیت های کارآموزی و کارورزی و تشریح نحوه ی اجرای این امور در برنامه ششم توسعه پرداخت.

سپس دکتر عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیحاتی در خصوص نحوه اجرای این برنامه ارائه داد و در خصوص علل افزایش بیکاری در کشور گفت: به دلیل رشد ناگهانی جمعیت دانشجویان در کشور در مدت زمان کوتاه، نرخ بیکاری نیز به همین روند افزایش پیدا کرد؛ همچنین در ابتدای دولت یازدهم که دولت فعالیت خود را آغاز کرد، ما شاهد حجم زیادی از رکود و بحران اقتصادی بودیم. به همین دلیل رشد در این شرایط با سختی مواجه شد.

وی ادامه داد: ما برای افزایش اشتغال در بازار کار در آن شرایط در بخش هایی که امکان رشد بیشتری داشت مانند بنگاه های کشاورزی و برخی بنگاه های خرد تمرکز کردیم و توانستیم نتایج خوبی از این تمرکز به دست آوریم.

دکتر منصوری در خصوص مراحل اجرای این طرح نیز گفت: اجرای این طرح نیازمند اجرای سه مرحله فعالیت در سه دوره زمانی خواهد بود ؛ ما در اجرای این طرح در کوتاه مدت افزایش تطابق رشته فعالیت ها به تناسب نیازها در هر منطقه، در میان مدت رصد فارغ التحصیلان و بررسی فعالیت شغلی آن ها بعد از ورود به بازار کار و پیش بینی رشته های مورد نیاز به تناسب فعالیت های آنان در جامعه و در بلند مدت اصلاح نظام آموزش عالی کشور را به همراه خواهد داشت.

وی همچنین نقش بانوان در این مشارکت را پایین شمرد و گفت: با توجه به نرخ بالای بانوان در بین فارغ التحصیلان و مشارکت پایین آنها در فعالیت های شغلی، با اجرای این طرح نرخ مشارکت آنها نیز افزایش پیدا می کند.

وی در خصوص جایگاه سازمان جهاد دانشگاهی در این برنامه گفت: همکاری های خوب و موفقیت آمیزی با جهاد دانشگاهی در خصوص توسعه این طرح و با توجه به تخصص و توانایی های بالای این سازمان صورت گرفته که از نمونه ی آن می توان ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی را نام برد که از نمونه های موفق فعالیت های این سازمان بوده است.

در پایان مراسم دکتر بیجندی ضمن اعتراض به فعالیت های وزارت علوم گفت: اگر مشکلی در خصوص بیکاری بوجود آمده مقصر آن وزارت علوم و عدم همکاری این وزارتخانه با سایر وزارتخانه هاست؛ این وزارت خانه با کم کاری و ناهماهنگی با سایر ارگان ها مشکلات زیادی درخصوص اجرای این طرح بوجود آورده است.

وی ادامه داد: خروج سالانه یک میلیون فارغ التحصیل از دانشگاه ها و نداشتن برنامه مناسب برای اشتغال این فارغ التحصیلان نشان دهنده بی برنامگی این وزارت خانه در راستای ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان است؛ جامعه ما به قدری مشکل دارد که بتواند 50000 فارغ التحصیل دکتری را برای حل مشکلات خود بر سرکار آورد، ولی وزارت علوم هیچ تدبیری برای این امر در نظر نگرفته و مسئولیتی قبول نمی کند.

 

گزارش : امیرمحمد غفاری

نظر شما