شناسهٔ خبر: 21229649 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به مناسبت روز پزشک و بزرگداشت ابوعلی سینا؛

پیشرفت دانش پزشکی مرهون تلاش های سازنده ابوعلی سینا

تهران- ایرنا- دانش پزشکی از اهمیت و ارزش والایی نزد جامعه ایران برخوردار است و مردم به پزشکان و پیراپزشکان همواره با دیده احترام و قدردانی می نگرند. این علم پیشرفت خود را ثمره اقدام های سازنده ابوعلی سینا پزشک و دانشمند ایرانی می داند که با درایت و نبوغ خویش توانست در این حوزه تحول های اساسی و نوینی پدید آورد و هدایتگر فعالان این عرصه در مسیر رشد و شکوفایی شود.

صاحب‌خبر -

یکم شهریور سالروز ولادت دانشمند و پزشک نامدار ایرانی شیخ الرییس ابوعلی سینا است. وی کودکی خود را در بلخ سپری کرد، قرآن و علوم مقدماتی را نزد پدر خویش از وزیران مالیه دربار سلطان نوح بن منصور سامانی فراگرفت و از همان زمان علاقه خود را به پژوهش در طبیعت و تحقیق در خواص گیاهان دارویی نشان داد و در 18 سالگی، علوم زمانه را آموخت و سه سال بعد به نگارش کتاب های گوناگون همت گماشت.

نخستین اثر او، مجموعه 10 جلدی «حاصل و محصول» نام داشت و «البر و الائم» و «حکمت عروضی» نیز دیگر اثرهای این فیلسوف به شمار می رود. ابوعلی سینا با تلاش فراوان بر دانسته های خویش در زمینه فقه، ادبیات، موسیقی و نجوم افزود و سال ها بعد، یافته های تازه خود را در بیش از 450 اثر ثبت کرد که از آن جمله می توان به «شفا، نجات، الاشارات والتنبیهات و حی بن یقظان در فلسفه و زاویه، اقلیدس، الارتماطیقی، علم هیات، المجسطی و جامع البدایع در ریاضی، قانون، الادویة القلبیه، دفع المضار الکلیه عن الابدان الانسانیه، قولنج، تشریح الاعضا، الفصد و الاغذیه والادویه در طب» اشاره داشت.

شیخ الرییس در شهر جرجان(گرگان امروزی) نوشتن کتاب قانون را آغاز کرد تا منبع کامل علم پزشکی را برای آیندگان فراهم آورد. وی با ترجمه کتاب اقلیدس و انجام دادن پژوهش های بسیاری در این زمینه توانست به پیشرفت دانش نجوم کمک شایان توجهی کند. همچنین با نگارش رساله ای درباره معادن و مواد معدنی، یکی از مهم ترین مرجع های علم زمین شناسی را به جهانیان ارایه داد.

سرانجام ابن سینا پزشک و فیلسوف نامی ایران پس از عمری تلاش در مسیر ارتقای علوم گوناگون در 28 خرداد 416 هجری خورشیدی به دیار حق شتافت.

یکم شهریور به دلیل سالروز ولادت ابوعلی سینا پزشک عالیقدر و فیلسوف ایرانی از طرف شورای ‌عالی‌ انقلاب فرهنگی‌ به عنوان «روز پزشک» برگزیده و در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

روز پزشک فرصت مغتنمی است تا سیاست گذاران و مدیران عرصه آموزش پزشکی و بهداشت و درمان کشور با همفکری، همراهی یکدیگر و با مساعدت همه مجامع و نیروهای دلسوز جامعه پزشکی بتوانند به ترویج ارزش های معنوی و اخلاق پزشکی بپردازند و جایگاه و منزلت شاغلان حوزه پزشکی را بازخوانی کنند و به برنامه ریزی و بهره مندی از توانمندی های ملی در عرصه تقنینی و اجرایی همت گمارند تا مسوولیت ملی خویش را در جهت حل و رفع معضل ها و مشکل های جامعه پزشکی کشور، انجام دهند.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت بزرگداشت «ابوعلی سینا و روز پزشک» با «ایرج خسرونیا» رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی کشور به گفت وگو پرداخته است.

خسرونیا با اشاره به اینکه پزشکان به حرفه خود عشق می ورزند و به نوعی با آن عجین شده اند، گفت: امروزه در برخی موارد مشاهده می شود که به دلیل هایی علاقه به پزشکی نسبت به گذشته کمتر شده و همچنین شرایط نامساعد کاری باعث شده است که بسیاری از پزشکان به مشاغل غیرمرتبط روی آورند.‏ پزشکان به دلیل وضعیت دشوار کاری، زمان زیادی را به حرفه خود اختصاص می‌دهند و از این رو تا میزانی از مسایل دیگر زندگی‌ دور می‌شوند که پیامدهای ناخوشایندی را برای آنها به همراه دارد.‏

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی کشور، تربیت و آموزش حرفه ای پزشکان را بسیار مهم دانست و بیان داشت: جوانان پیش از آنکه علاقه ای به پزشکی داشته باشند وارد دانشگاه ها می شوند و یکی از مشکل های اصلی، آموزش پزشکان است که بیشتر از نیاز جامعه تربیت شده اند. این تعداد دانشجویان پزشکی باید بعد از پایان تحصیل در جایگاه اصلی خود قرار بگیرند و اگر دانشگاه های علوم پزشکی همه توان خود را برای تربیت پزشکان به کار نبرند در آینده‌ای نه چندان دور با معضل بیکاری، سردرگمی و ناامیدی پزشکان جوان روبرو خواهیم شد.‏ با اجرای طرح نظام پزشک خانواده در کشور تربیت و آموزش پزشکان باید بر پایه نیازهای این نظام پیاده شود. استعدادهای پزشکی بایستی در جهت صحیح و رفع نیازهای کشور هدایت شوند تا بازدهی بسیار خوبی داشته باشند.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی کشور با بیان اینکه حقوق برخی از پزشکان عمومی بسیار پایین تر از تصور جامعه است، اظهار کرد: در کشور پزشک بیکار به آن معنا که هیچ شغل و حرفه ای نداشته باشند وجود ندارد. مرکزهای درمانی و بیمارستان ها بر پایه نیاز خود به جذب پزشکان جوان می پردازند اما پزشکانی در طرح پزشک خانواده در روستاها و برخی از شهرهای کوچک مشغول به فعالیت هستند، حقوق بسیار اندکی دریافت می کنند که پاسخگوی نیازهای روزمره آنان نیست و مشکل های زیادی را به وجود می آورد. برخی از پزشکان نیز به صورت کارمندان رسمی در بخش های مختلف دولتی کار می کنند و آنان نیز نسبت به فعالیتشان حقوق بسیار اندکی دریافت می کنند.

خسرونیا با اشاره به جایگاه و قداست پزشکی یادآور شد: متاسفانه قداست پزشکی نسبت به گذشته کمرنگ شده است و علت آن هم ریشه در برخی از مسایل دارد. در گذشته‌ های دور پزشکان از بیماران هزینه ای دریافت نمی کردند و بیماران به تناسب شرایط مالی خویش مبلغی پرداخت می کردند اما در جامعه کنونی مشکل های زندگی قشرهای گوناگون مردم و گرفتن حق ویزیت های نامتعارف از بیماران سبب نارضایتی آنها نمی شود، در حالی که اگر بیمه‌ ها تقویت شود، به گونه ای که ارتباط مالی پزشک و بیمار را قطع کند، این مساله می‌تواند قداست جامعه پزشکی را به آنان باز گرداند. در گذشته عشق به درمان بیماران مهم‌ترین دلیل گرایش به رشته پزشکی بود. پزشکان جوان اگر این حس را به همنوعان خود نداشته باشند، نمی‌توانند پزشکان خوبی شوند.

پزشکان باید در ارتباط با فرد بیمار احساس مسوولیت داشته باشند و تا بهبودی بیمار همه تلاش خود را به کار گیرند و این نوعی فداکاری و ایثار را ‌طلب می کند. پزشک بایستی احساس آرامش و اعتماد را در افراد بیمار القا کند تا یک ارتباط دوسویه میان آنها پدید آید.‏ موضوع دیگر، بُعد اخلاقی به شمار می رود که در اخلاق پزشکی نیز تعریف شده است، بنابراین باید میان پزشک و بیمار تبادل اطلاعات انجام شود و بیمار آزادانه برای درمان خود تصمیم بگیرد. پزشکان باید به طور کامل اصول حرفه‌ای را رعایت کنند و با دانش روز آشنایی داشته باشند. به این دلیل که دانش پزشکی هر روز در حال تغییر است و از این رو باید دانش خود را به روز کنند تا بیماران از این موضوع متضرر نشوند.

وی موضوع مهارت برقراری ارتباط با بیماران را نیز بسیار بااهمیت دانست و گفت: موضوع مهارت برقراری ارتباط با بیماران نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. پزشک باید بداند مسایل را با چه روشی با بیمار و اطرافیان او در میان بگذارد که این از موارد اصولی محسوب می شود که پزشکان درمانگرا باید به آن‌ها توجه کنند. در زمان حاضر لازم است که خصیصه ‌ها و ویژگی هایی که یک پزشک بایستی در برخورد خویش با بیماران داشته باشد، در پزشک وجود داشته باشد. ‏

خسرونیا در پایان با اشاره به این موضوع که دولت دوازدهم باید برنامه ها و اولویت های کاری خود را به جامعه علمی کشور اختصاص دهد، بیان داشت: موضوع برنامه ها و اولویت های دولت دوازدهم باید توجه ویژه به جامعه علمی و پزشکی کشور باشد. جایی که طرح تحول سلامت، یکی از دغدغه های مردم و بیمارانی است که توان مالی لازم را برای رفتن به بیمارستان ها ندارند و خواستار حمایت دولت هستند. روند ادامه اجرای طرح تحول سلامت، می تواند مهم ترین اولویت دولت باشد. اجرای این طرح، دسترسی و افزایش مردم به خدمات سلامت و کاهش قیمت این قبیل موارد باید در اولویت کاری دولت قرار گیرد. تلاش در جهت اجرای قانون تعرفه گذاری، اجرای دقیق و صحیح قانون ارتقای بهره وری در تمامی مرکزهای درمانی کشور، اولویت دادن به بهداشت و پیشگیری نسبت به درمان، اجرای طرح سلامت خانواده و ... از مهم ترین مطالبه های جامعه پزشکی کشور به شمار می روند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**2002**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.



انتهای پیام /*

نظر شما