شناسهٔ خبر: 21161731 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سالمندی پایان زندگی نیست

گروه اجتماعی: سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: این تصور که گذر از میانسالی و شروع دوران سالمندی، پایان زندگی و آغاز دردها، رنج‌ها و بیماری‌ها است، تصوری غلط است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، برخورداری از نعمت سلامت برای تمام شهروندان بدون توجه به موقعیت، ثروت و سن یکی از مهمترین حقوق اجتماعی و همگانی است. این کار در عمل به مفهوم آن است که هر زن، مرد، جوان و پیر یا کودک حق دارد بالاترین سطح دسترسی از استانداردهای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را بدون هیچ تبعیضی داشته باشد.
با توجه به کاهش میزان زاد و ولد، در آینده با جامعه‌ای سالمند روبه رو خواهیم بود و این جامعه سالمند نیازهایی متفاوت از جوانان دارد که بدون تردید بخش درمان مهمترین نیاز این قشر است.
با آغاز طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، که حفظ و ارتقاء سطح سلامت مردم در شهرها و روستاها هدف اصلی آن بود، سالمندی و توجه به نیازهای مختص این قشر نیز مورد توجه قرار گرفت.
محمد علی عروجی، سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین، درباره نیازها و آسیب‌های دوره سالمندی به ایکنا گفت: این تصور که گذر از میانسالی و شروع دوران سالمندی، پایان زندگی و آغاز دردها، رنج‌ها و بیماری‌ها است، تصوری غلط است.
وی با تاکید بر اهمیت بالای خودمراقبتی در طول زندگی افزود: با اصلاح شیوه زندگی و پیشگیری بلند مدت از بروز بیماری‌های مزمن و مراقبت‌های ساده بهداشتی در طول عمر، می‌توان دوران سالمندی با طراوت و سالمی داشت.
عروجی ادامه داد:  با رعایت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی به موقع و منظم، سالمندی نه یک رنج و دغدغه بلکه به فرصتی برای لذت بردن از مرور خاطره‌ها تبدیل می‌شود.
وی با بیان اینکه سالمند سالم و با نشاط محور استحکام خانواده و منشا آرامش عمیق است اظهار کرد: شهرستان خمین با میانگین 12 درصد شاخص سالمندی که شامل 15 هزار و 591 نفر است، جزو شهرستان‌های سالمند محسوب می‌شود.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین افزود: گروه سلامت جمعیت و خانواده بهداشت و درمان شهرستان خمین، طرح سلامت سالمندان را با اجرایی کردن برنامه خدمات نوین سلامت میانسالان در خانه‌های سلامت و مراکز بهداشتی آغاز کرده است.
وی گفت: در این طرح  پرونده سلامت برای تمام سالمندان شهرستان تشکیل می‌شود و سالمندان با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری محل زندگی خود، توسط پزشک مرکز به طور کامل معاینه می‌شوند.
عروجی بیان کرد: انتظار می‌رود با اجرای طرح غربالگری و چک آپ سالمندان بیماری‌های مزمن و خاموش و مورد غفلت قرار گرفته تشخیص داده شود و چه بسا در بسیاری از موارد با این تشخیص و اقدامات درمانی به موقع، بتوان سلامتی را به سالمندان باز گرداند.
بدون تردید در دهه‌های آینده با جمعیتی سالمند در خمین روبه رو هستیم و توجه به پیشگیری از بیماری‌های این دوران و برنامه‌ریزی برای آنها باید در دستور کار مسئولان حوزه‌های مختلف قرار گیرد.

نظر شما