نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نوآوری‌ها در تولید و نگهداری مواد غذایی

گوشت پاک ـیک شرکت تولید گوشت از سلول های حیوانات قصد دارد در دو تا سه سال آینده محصول خود «گوشت پاک» را در سراسر جهان عرضه کند. این شرکت که Memphis Meats نام دارد، توانسته ۱۷ میلیون دلار سرمایه برای تجاری سازی ایده گوشت آزمایشگاهی جمع آوری کند. افرادی مانند بیل گیتس، ریچارد برانسون و شرکت کارگیل (یکی از بزرگ ترین شرکت های کشاورزی دنیا) از این ایده حمایت می کنند. این شرکت هم اکنون مشغول تولید گوشت گوساله، مرغ و اردک به طور مستقیم از سلول های حیوانات است. در این روش نیازی به کشتن حیوان نیست. در حال حاضر با در نظر گرفتن ۱۷ میلیون دلار، ارزش کل سرمایه جمع آوری شده این شرکت به ۲۲ میلیون دلار می رسد.
ریچارد برانسون یکی از سرمایه گذاران این شرکت می گوید: “به اعتقاد من تا ۳۰ سال آتی دیگر نیازی به کشتن حیوانات برای تامین غذای انسان نیست. به عبارت دیگر تمامی گوشت های موجود در بازار از نوع پاک یا گیاهی خواهند بود که طعمی مشابه دارند.”
برنج حاوی انواع ویتامین ـ پژوهشگران کشور موفق به تولید «برنج پفی» شدند که حاوی ویتامین های مختلف بوده و برای ورزشکاران و بیماران مبتلا به بیماری خود ایمنی روده (سلیاک) مناسب است. تولید برنج پفی به عنوان یک محصول ویژه سالم و دارای انواع ویتامین های ,D EوB برای همه سنین می تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ به ویژه برای ورزشکاران و افراد مبتلا به بیماری سلیاک که از غلات نمی توانند استفاده کنند مفید است. تعداد بیماران سلیاکی یا خود ایمنی روده در اروپا بالای ۳۰ میلیون نفر و در ایران چون آمار دقیقی وجود ندارد دو میلیون نفر پیش بینی شده است. به همین دلیل استفاده از این نوع برنج می تواند برای این تعداد در کشور مفید باشد.
برای ساخت این محصول از برنج محلی گیلان استفاده می شود و می تواند به صورت انواع اسنک ساده یا شکلاتی و ترکیبی با دانه های دیگر مثل کنجد و امثال آن برای تغذیه سالم کودکان به کار رود. تهیه این محصول برای نخستین بار در ایران با ساخت دستگاه ویژه پس از دو سال توسط پژوهشگران ایرانی صورت گرفت.
هدف اصلی این گروه از پژوهشگران تولید نان های ویژه با برنج و بدون گندم است که در این زمینه نیز موفق شده اند اما به دلیل کمبود بودجه لازم طرح متوقف شده است. این محصول قابلیت تجاری سازی عمومی و قدرت صادرات بالا را نیز داراست. این طرح توسط «احمد معذوری» به ثبت اختراع رسیده است.
روکش برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی ـپژوهشگران دانشگاه Sabanci در استانبول نوعی روکشی بسته بندی از گل ساخته اند که از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کرده و به تازه ماندن مواد غذایی برای مدت طولانی تر کمک می کند. این روکش علاوه بر جلوگیری از فاسد شدن ماده غذایی، رشد میکروب ها را نیز متوقف می کند. به همین دلیل در نگهداری مواد غذایی با عمر کوتاه تأثیر زیادی دارد. این روکش از نوعی «پلی اتیلن» تهیه می شود که از ایجاد لایه مناسب برای تشکیل اتیلن (عامل رشد و رسیده شدن میوه) جلوگیری
می‌کند. در همین راستا پژوهشگران «نانوتوب های هالوزیت» (سیلندرهایی کوچک و توخالی) از گل ساختند. این توب‌ها از ورود اکسیژن به فیلم جلوگیری می کند، هم زمان آب نیز تبخیر می شود و به این ترتیب گازهای دیگر نیز از اطراف ماده غذایی پراکنده می شوند. پژوهشگران این نانوتوب ها را با یک روغن آنتی باکتریال طبیعی و حیاتی ترکیب کردند که در آویشن وجود دارد و «کارواکرول» نامیده می شود. همچنین داخل روکش را با لایه ای پوشاندند که مملو از نانوتوب ها است و میکروب ها را می کشد.
درمان طولانی مدت آلرژی بادام زمینی پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی مرداک استرالیا از سال ۲۰۱۳ یک پژوهش را برای مقابله با آلرژی بادام زمینی آغاز کردند. آن ها این پژوهش را روی ۶۰ کودک که از آلرژی بادام زمینی رنج می ‌بردند آغاز کردند.واکنش حساسیت به بادام زمینی زمانی رخ می‌دهد که بدن به اشتباه بادام زمینی را به عنوان ماده مضر می‌شناسد.
وقتی که فرد بادام زمینی یا مواد غذایی حاوی بادام زمینی را مصرف می‌ کند، سیستم ایمنی بدن که سیستم طبیعی دفاعی بدن علیه عفونت ‌ها و بیماری ها است، واکنش نشان داده و می ‌تواند سبب بروز یک پاسخ خطرناک شود.پژوهشگران در این پژوهش که ۱۸ ماه به طول انجامید، به کودکانی که به بادام زمینی حساسیت داشتند، ترکیبی از «پروبیوتیک» یک باکتری به نام Lactobacillus rhamnosus و پروتئین بادام زمینی دادند.
پس از پایان این دوره، ۸۲ درصد از کودکانی که درمان پروبیوتیک دریافت کرده بودند به راحتی و بدون بروز هیچ مشکلی توانستند بادام زمینی بخورند. پروفسور «میمی تانگ»، پیشگام این روش درمانی چهار سال قبل پس از انجام مطالعه اصلی گفت: “به نظر می رسد که ما توانستیم حساسیت به بادام زمینی را تغییر دهیم به طوری که سیستم ایمنی به جای تولید پاسخ مضر به پروتئین بادام زمینی، پاسخ محافظتی از خود نشان می ‌دهد.”
پرسش مطرح شده این بود که آیا این روش درمانی در بلند مدت نیز تأثیر خود را حفظ خواهد کرد یا خیر. در حال حاضر و با گذشت چهار سال هنوز هم دارای نتایج فوق العاده مثبت است. ۸۰ درصد از آن دسته از افرادی که در پایان مطالعه اصلی دیگر دارای حساسیت به بادام زمینی نبودند، با گذشت چند سال بعد نیز همچنان به طور مرتب بادام زمینی را بدون هیچ مشکلی مصرف می‌ کنند.
این کودکان در سال‌ های پس از اتمام درمان به طور آزادانه و بدون نیاز به برنامه غذایی خاصی بادام زمینی مصرف کردند.این تحقیق همچنین نشان می‌ دهد که «درمان مبتنی بر تحمل» ( tolerance-based treatment) برای این آلرژی غذایی همچنین می ‌تواند یک هدف واقع بینانه و مؤثر برای مقابله با سایر آلرژی‌ های غذایی نیز باشد. این پژوهش جدید در مجله The Lancet Child & Adolescent Healthمنتشر شده است.پروتئینی برای تقویت قلب ـ دانشمندان کانادایی یک پروتئین جدید کشف کرده ‌اند که اثر ورزش را در بدن شبیه ‌سازی کرده و می ‌تواند برای افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند، کمک شایانی باشد. این پروتئین قلب را وادار به پمپاژ خون بیشتر می ‌کند و در نتیجه موجب تقویت قلب و سلامتی بدن می شود. این یافته ‌ها می‌ تواند مسیر جدیدی در توسعه درمان‌ های بیماران مبتلا به نارسایی قلبی باز کند.
بیماران نارسایی قلبی اغلب در توانایی ‌های خود در انجام فعالیت ‌های ورزشی محدود هستند، اما کشف جدید می ‌تواند منجر به درمان‌ هایی شود که بیماران نارسایی قلبی می ‌توانند از مزایای تأثیرات ورزش برخوردار شوند. در این پژوهش، محققان دریافتند که پروتئین «کاردیوتروفین ۱» یا «CT1» باعث می ‌شود که قلب خون بیشتری را حتی بدون حرکت فیزیکی فعال، پمپاژ کند. این باعث می ‌شود که این پروتئین برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی مفید باشد؛ افرادی که انجام ورزش برایشان دشوار و خطرناک است.در مطالعات حیوانی، محققان متوجه شدند که عضلات قلب که با پروتئین درمان می ‌شوند، تقویت شده و الیاف سالم‌ تری دارند. این پروتئین به بهبود آسیب عضلات قلب در راستای رشد سالم و بهبود جریان خون کمک می‌ کند و می تواند توانایی قلب را برای پمپاژ خون مثل آن چه که فرد هنگام تمرین ورزشی انجام
می ‌دهد، افزایش دهد. همچنین درمان با CT-1 برای بهبود عملکرد قلب در نارسایی‌ های قلب که ناشی از حمله قلبی و فشار خون بالا بود، مؤثر یافت شد.
«دانکن استوارت» پژوهشگر این مطالعه از دانشگاه اتاوا گفت: “آزمایشات تجربی با استفاده از این پروتئین، می ‌تواند در درمان نارسایی ‌های چپ و راست قلب مؤثر واقع شود. در حال حاضر تنها درمان برای نارسایی راست قلب، روش پیوند عضو است. اگر چه ما داروهایی داریم که می ‌تواند علایم نارسایی ‌های چپ قلب را کاهش دهد، اما نمی ‌توانیم مشکل را به طور کامل حل کنیم. ضمن این که نارسایی قلب در سمت چپ در طول زمان اغلب منجر به نارسایی راست قلب می ‌شود.”این پژوهش در مجله «Cell Research» منتشر شده است.

code