شناسهٔ خبر: 21113801 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید نخستین جنین انسانی اصلاح شده در آمریکا

فرزندانتان را طراحی کنید

تهران – ایرنا – روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی ضمن بررسی پیشرفت های حوزه ژنتیک انسانی می نویسد. چندان دشوار نیست آینده ای را تصور کنیم که در آن زنجیره ای از داروخانه های بزرگ، بسته های تغییرات ژن انسانی را برای مهندسی ژنتیکی می فروشند.

صاحب‌خبر -

این گزارش می افزاید: نشریه «تکنولوژی ریویو» در گزارشِی اعلام کرد که دانشمندان حوزه فناوری، موفق به تولید اولین جنین انسانی با دست کاری ژنتیکی شده اند.
گروهی به رهبری «شوخرات میتالیپوف» از دانشگاه علوم و بهداشت اورگان، اعلام کرده که هم در تعداد جنین های آزمایش شده و هم در نشان دادن امکان اصلاح موثر و اینِ ژن های ناقصی که بیماری های ارثی را موجب می شوند، نتایج جدیدی را به دست آورده است.
«ویوک وادها» گزارشگر روزنامه واشنگتن پست ادامه می دهد: نتایج این گروه آمریکایی از دو آزمایش انجام شده توسط محققان چینی - یکی سال گذشته و دیگری در آوریل امسال- مورد استفاده قرار گرفت و بر این اساس سلول های ویرایش شده ژنی را به بیماران سرطانی تزریق کردند.
گروه های تحقیقاتی از روش های ویرایش محتوای ژنوم«کریسپر» (CRISPR) استفاده کردند، یک روش جدیدِ ویرایش ژن که از باکتری مشتق می شود و دانشمندان را قادر می ساخت تا «دی ان.ایِ» ارگانیزم های زنده را ویرایش کنند.

**دوره ویرایش ژنِ انسانی آغاز شده است
گزارش ادامه می دهد: در کوتاه مدت، دانشمندان در حال طراحی آزمایش های بالینی هستند تا ژن های انسانی مرتبط با فیبروز کیستیک(cystic fibrosis ) و دیگر شرایط ارثی کشنده را ویرایش نمایند. اما حامیانِ زیست شناسی مصنوعی در حمایت از مزایای بلندمدت و بالقوه روش «گریسپر» استدلال هایی دارند.
آنها بر این باورند که می توانند به طور بالقوه ژن ها را اصلاح کرده و ژن های جدیدی بسازند تا همه بیماری های ارثی را درمان کرد. با دست کاری های ژنی قادر خواهیم بود در برابر حملات بیماری هایی مانند سیاه زخم و طاعون مقابله کنیم.
می توانیم گونه های در معرض انقراض همانند ماموت های پشمالو را به زندگی بازگردانیم. می توانیم گیاهانی طراحی کنیم که ارزش غذایی بالاتری دارند و نسبت به گیاهان کنونی سرسخت تر و خوشمزه ترند.
گزارش تاکید می کند: اما پیشرفت ها در حوزه ویرایش ژنی نیاز مبرمی را برای چارچوب های قانونی و اخلاقی می طلبد تا ویرایش ژنیِ درون آزمایشگاهی را سازماندهی کند و نگرانی های رو به رشد پیرامون آینده ای که در آن کسانی که می توانند هزینه های «کریسپر» را پرداخت کرده و فرزندان بی عیب و نقصی را به دنیا بیاورند را کاهش دهند.
نویسنده بر این باور است که؛ ما به زودی با تصمیم های بسیار دشواری پیرامون اینکه چگونه و چه زمانی از این فناوری پیشرفته پزشکی استفاده کنیم، روبرو خواهیم شد. به عنوان نمونه، اگر قرار بود فرزند متولد نشده شما بیماری فرساینده ای داشته باشد که می توانستید با مصرف یک قرص برای ویرایش ژن هایش از آن پیشگیری کنید، آیا آن قرص را مصرف می کردید؟ در مورد افزایش هوش چطور؟ قدرت بیشتر یا قد بلندتر؟خط قرمز شما کجاست؟
پتانسل روش «کریسپر» برای سوء استفاده و با تغییر خصوصیات ارثیِ انسانی، برخی از محققان حوزه ژنتیک را بر آن داشته تا خواستار موانعی جهانی بر سر استفاده از روش هایی برای ویرایش ژن های انسانی شوند. چنین استفاده ای در 29 کشور یک تخلف جنایی محسوب می شود و ایالات متحده استفاده از بودجه فدرال برای اصلاح ژنی را منع کرده است.

** فریبندگی «کریسپر»
گزارش تاکید می کند: یک گروه مشاور از آکادمی ملی علوم، حمایتِ آکادمی را از استفاده این روش تازه برای ویرایش ژن هایی از جنین به منظور رفع توالی «دی.ان.ای» اعلام کرده است. بسیاری از پزشکان معتقدند که بیماری های ارثی به واسطه از طریق این توالی ژنتیکی بروز می کند.
این توصیه با ملاحظات بی شماری همراه شد و محدود نمودن استفاده از روش«کریسپر» برای حل مشکلات ویژه جنینی را پیشنهاد می کرد. بطوری که، این توصیه به روشنی تاییدی بر «کریسپر» به عنوان یک ابزار تحقیقی است که احتمال می رود تا تبدیل به یک درمان بالینی شود؛ مرحله ای که به نظر می رسد که هیچ راه بازگشتی از آن نیست.
نویسنده ادامه می دهد: ترکیبی از قابلیت های کاربردی، قدرت و هزینه پایینِ «کریسپر» هم جذاب و هم وحشت آور است، با پتانسیلی که روزی هر کسی را قادر به ویرایش یک موجود زنده با کم ترین هزینه در زیر زمین خانه اش می کند.
بنابراین، در عین حال که دانشمندان ممکن است از این روش برای ریشه کن کردن مالاریا با عقیم کردن پشه هایِ حامل آن استفاده کنند، بیوتروریست ها می توانند از آن برای خلق پاتوژن های وحشتناکی استفاده کنند که می تواند ده ها میلیون نفر را بکشد.
اکنون که نفوذ به سرچشمه کدهای زندگی آسان است و زیست شناسان و جهان پزشکی آماده استقبال از هر چیز ممکنی هستند، چطور می توانیم استفاده مسئولانه از «کریسپر» را تضمین کنیم؟
واشنگتن پست ادامه می دهد: آیا ما به عصری وارد می شویم که در آن، آنهایی که استطاعت داشتن ژن های بهتری را دارند می توانند زندگی سالم تر و بلندمدت تری نسبت به آنهایی که توان اینکار را ندارند، داشته باشند؟

**موانع استفاده گسترده از روش کریسپر
گزارش می افزاید: پرورش دهندگان سگ در جستجوی بهبود نژادهای رنجور از بیماری های فرساینده، به طور جدی به دنبال نفوذ ژنی هستند. یکی از کارمندان پیشین ناسا در حوزه زیست شناسیِ مصنوعی بسته های کاربردی مهندسی باکتریاییِ «کریسپر» را با قیمت 150 دلار از فروشگاه آنلاین خود به فروش می رساند.
چندان دشوار نیست آینده ای را تصور کنیم که در آن زنجیره ای از داروخانه های بزرگ، بسته های «کریسپر» را برای آزمایش های خانگی و مهندسی ژنتیکی می فروشند.
نویسنده تاکید می کند: رها نمودن ارگانیزم های ویرایش شده ژنتیکی به درون جنگل در چند سال گذشته انتقادهای علمی و اخلاقی بسیاری را بر انگیخته است. به عنوان نمونه، پیامدهای انتشار پشه های فلج ژنتیکی در جنوب ایالات متحده برای کاهش انتقال ویروس های گرمسیری، طوفانی از انتقاد را پیرامون تاثیر آن بر انسان و محیط زیست موجب شد.
بنابراین، به رغم اینکه چشم انداز اصلاح ژن های افراد- علم اصلاح نژادِ مدرن- اختلافی را در جامعه ی علمی دامن زده، اما تحقیقاتی با دقیقا همان هدف(اصلاح ژنی) در حال اجرا در سرتاسر دنیاست.
روزنامه واشنگتن پست ادامه می دهد: ما به یک حصار بسته رسیده ایم. انسان ها در نهایت در آستانه پیرایش مسیر تکاملی خودشان هستند.
پرسش این است که آیا آنها می توانند از این ابزار نوظهورِ فوق قدرتمند به شیوه ای مسئولانه استفاده کنند تا هم سیاره زمین و هم مردمانش از آن بهره مند شوند یا نه. و یک تصمیم گیری بسیار مهم نمی تواند فقط بر عهده پزشکان، کارشناسان، و یا بوروکرات ها گذاشته شود.
گزارش در پایان می نویسد: خطا در تضمین اینکه هر فردی چطور از این دستاورد بهره مند خواهد شد، آفرینش یک آدم ژنتیکی از طبقه پایین که می بایست تلاش کند تا با فرزندان دستکاری شده ژنتیکیِ افراد ثروتمند رقابت کند را به مخاطره می اندازد و خطا در نظارت و تعریف اینکه چطور از این ابزار استفاده کنیم، ممکن است یک فاجعه جهانی را رقم بزند. این بر عهده همه ماست تا به درستی از آن استفاده کنیم.

انتشار دهنده: سهراب انعامی علمداری
لینک اصلی مقاله:
https://www.washingtonpost.com/news/innovations/wp/2017/07/27/human-editing-has-just-become-possible-are-we-ready-for-the-consequences/?utm_term=.515f8bc1e518&wpisrc=nl_innov&wpmm=1

پژوهشم**1194**2040

انتهای پیام /*

نظر شما