شناسهٔ خبر: 21068444 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

داستان‌های تاریخ فوتبال/ بازیکنی که پس از ۶۰ ساعت در کما جان خود را از دست داد

آنتونیو پوئرتا در جریان دیدار سویا و ختافه سکته کرد و پس از ۶۰ ساعت در کما درگذشت.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، ۲۵ آگوست سال ۲۰۰۷ لالیگا آغاز شد و دیدار سویا در سانچس پیسخوان به صورت مستقیم از تلویزیون پخش شد. سویا در آن زمان یکی از تیم های قدرتمند اسپانیا به حساب می آمد چون توانسته بود کوپا دل ری، جام یوفا و سوپرجام اسپانیا را فتح کند. آن ها سوپرجام اروپا را نیز پیش رو داشتند که باید برابر میلان بازی می کردند. سویا در هفته نخست باید برابر ختافه ای قرار می گرفت که توانسته بود در فینال کوپا دل ری این تیم را شکست دهد. دیدار در لالیگا یک بازی جداگانه بود و باید بازی قبل فراموش می شد. ختافه خیلی زود با یک گل از میزبانش پیش افتاد. در این شرایط درحالی که نیم ساعت از بازی گذشته بود آنتونیو پوئرتا، مدافع چپ سویا تعادل خود را از دست داد و به زمین افتاد. او از زمین بلند شد اما دوباره زمین خورد و غش کرد. سرمربی سویا تصمیم گرفت دودا را جایگزینش کند. بازی ادامه پیدا کرد، سویا به بازی برگشت و چهار بر یک پیروز شد. با این حال هواداران خوشحال نبودند. چه اتفاقی برای پوئرتا افتاده بود؟ پوئرتا مدافع چپ تیمش بود و توانسته بود از تیم پایه وارد تیم اصلی شود. او همچنین به تیم ملی اسپانیا راه یافته بود و بازیکن محبوبی به حساب می آمد. گل زیبایش برابر شالکه باعث شد سویا به فینال جام یوفا برسد. این نخستین فینال اروپایی تاریخ سویا بود. چه اتفاقی برای پوئرتا رخ داده بود؟

پس از این اتفاق همه متوجه شدند که مدافع سویا پیش از این در تمرینات دچار چنین حالتی شده بود اما خیلی زود دوباره به حالت عادی برگشته بود. این بار به نظر می رسید شرایط بدتر است. همه چیز مبهم بود. سپس اعلام کردند پوئرتا در کما به سر می برد و وضعیت خیلی بدی دارد. او قرار بود تا سه ماه دیگر پدر شود.
در این شرایط سویا برای انجام بازی دوستانه به یونان سفر کرد اما بازیکنان و کادر فنی به  پوئرتا فکر می کردند چون هم تیمی شان در ICU بود و در شرایط خیلی بدی قرار داشت.

در نهایت ساعت ۱۴:۳۰ روز ۲۸ آگوست پوئرتا پس از ۶۰ ساعت در کما بودن در بیمارستان در گذشت. همان شب قرار بود سویا بازی دوستانه ای انجام دهد. هم تیمی های پوئرتا که در یکی از هتل های آتن حضور داشتند گریه می کردند و خود را آماده بازگشت به اسپانیا کرده بودند. بازی دوستانه لغو شد. مرگ ناگهانی پوئرتا هواداران سویا را به یاد پدرو بروئسو انداخت. او سال ها پیش در شرایط مشابهی جان خود را از دست داد. پزشکان دلیل مرگ پوئرتا را ایست قلبی اعلام کردند. سکته قلبی که نوعی مرگ ناگهانی محسوب می شود بیش از حوادث رانندگی جان افراد را می گیرد. هنوز درمانی برای سکته قلبی وجود ندارد و نمی توان مانع از آن شد. برخی از بازیکنان کم شهرت و یا مشهور با چنین اتفاقی رو به رو شدند . یکی از بازیکنان مشهور که به این دلیل جانش را از دست داد خارکه اسپانیایی بود که در سال ۲۰۰۹  در یک هتل در ایتالیا جانش را از دست داد. اتفاق مشابهی برای دلا رد، بازیکن رئال مادرید در یکی از بازی ها کوپا دل ری در ایرون رخ داد که باعث شد او فوتبال را کنار بگذارد. سرخیو سانچس دیگر بازیکن سویا نیز با چنین شرایطی رو به رو شد.

در مراسم خاکسپاری پوئرتا همه مردم سویا حضور داشتند. برای نخستین بار بود که پس از قضیه آنتونس بازیکنان رئال بتیس سویایی ها را در آغوش می گرفتند و مانند رقیبشان از این حادثه دلخراش ناراحت بودند. میلان که قرار بود دو روز پس از این اتفاق در سوپرجام اروپا به مصاف سویا برود با باشگاه اسپانیایی ابراز همدردی کرد. نخستین بازی سویا پس از مراسم خاکسپاری سوپرجام اروپا در موناکو بود. هر دو تیم با پیراهن هایی وارد میدان شدند که یادآور پوئرتا بود. میلان این بازی را برد اما هیچ کس به این شکست اهمیت نداد. تنها موضوع مهم از دست دادن پوئرتا بود.

نظر شما