شناسهٔ خبر: 21042354 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سخنگوی وزارت بهداشت: در هر ۳۳ دقیقه یک نفر بر اثر حوادث جان خود را از دست می‌دهد

- همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در هر ۳۳ دقیقه یک نفر بر اثر حوادث و سوانح، جان خود را از دست می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث، با بیان اینکه 6.48 درصد از تولید ناخالص ملی صرف عوارض ناشی از حوادث ترافیکی می‌شود، افزود: از هر 15 تومان تولید، یک تومان را به دلیل حوادث از دست می‌دهیم و سالانه به دلیل حوادث ترافیکی و غیرترافیکی 39 میلیارد دلار به کشور، آسیب وارد می‌شود در حالی که برای 500 میلیون دلار، ماه ها مذاکره می‌کنیم و متاسفانه بعد هم یکدیگر را متهم می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اینکه در دنیا از نظر حوادث ترافیکی در رتبه هشتم قرار داریم مناسب نیست البته خوشحال و ناراحتیم که میزان تلفات حوادث ترافیکی از 27 هزار و 800 نفر در سال 84 به 15 هزار و 932 نفر در سال گذشته کاهش یافته است.

قائم مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حوادث ترافیکی، نهمین عامل مرگ در دنیا است اما در ایران، حوادث و سوانح، در طول ده سال گذشته از رتبه دوم به سوم رسیده است.

حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: سال گذشته، 496 هزار اعزام آمبولانس‌های اورژانس به حوادث و 12 هزار و 600 مورد اعزام آمبولانس به حوادث ویژه با حداقل 3 کشته و 5 مصدوم، ثبت شد و به طور متوسط، روزانه 35 ماموریت ویژه در کشور داشتیم.

قائم مقام وزیر بهداشت، با اشاره به بستری شدن 768 هزار نفر در بیمارستان‌ها در سال گذشته به دلیل حوادث ترافیکی و غیرترافیکی، خاطرنشان کرد: در سال گذشته، 1189 میلیارد تومان، هزینه صورتحساب مصدومان حوادث ترافیکی و غیرترافیکی شد در حالی که با این منابع می‌توان چندین دانشکده و مدرسه ساخت.

حریرچی با بیان اینکه 70 تا 90 درصد از علت حوادث در جاده‌ها، مربوط به عامل انسانی است، اضافه کرد: عواملی مانند بی‌توجهی، غذا خوردن،صحبت کردن با تلفن همراه و سرعت بالا، باعث بروز این حوادث می‌شود و کمتر از 10 درصد از حوادث در نقاط حادثه خیز رخ می‌دهد. بنابراین باید برای فرهنگسازی، از دوران مدرسه و سنین کودکی آغاز کنیم چراکه بر اساس اسناد بالادستی، ایران باید در منطقه، الهام بخش و الگو باشد و لازم است که رفتارها و فرهنگ خود را تغییر دهیم.

وی بر ضرورت تقویت مراکز تحقیقاتی در موضوع پیشگیری از سوانح و حوادث تاکید کرد و گفت: مکانیسم عوامل خطر باید شناسایی شوند اما در کنار آن، نقش مسئولیت اجتماعی برخی حوزه‌های موثر و مسبب در حوادث، بسیار مهم است و ضروری است که آگاهی، بینش و عملکرد را شکل دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تقدیر از سازمان صدا و سیما به دلیل توجه به پیشگیری از حوادث و سوانح، بر ضرورت تکرار مطالب آموزشی در راستای تقویت توانمندی‌های مردم، تاکید کرد.

حریرچی یادآور شد: متاسفانه قوانین در کشور، بازدارندگی لازم را ندارند و متاسفانه شدت برخورد با جرایم واقعی نیست و میزان جریمه اندک است که باید در این زمینه، تجدید نظر شود و افرادی که رفتارهای پرخطر دارند، جریمه سنگین تری شوند.

نظر شما