شناسهٔ خبر: 21032625 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تدبیر و امید برای تولید و اشتغال

تبدیل وضعیت بحرانی به عادی؛ روایت صادقی از کارنامه دولت

تهران- ایرنا- نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فعالیت های دولت یازدهم در 4 سال گذشته حرکت در جهت عادی سازی وضع بحرانی کشور بود و نمره دولت از این بابت قابل قبول است.

صاحب‌خبر -

محمود صادقی روز شنبه در تحلیل عملکرد دولت یازدهم به ایرنا گفت: دولت یازدهم نمره ای خوب می گیرد نه عالی. جنبه های مثبت دولت بیشتر به این برمی گردد که کشور را در شرایطی غیرعادی و بحرانی تحویل گرفت.
وی افزود: مملکت از جنبه های گوناگون به ویژه روابط بین الملل دچار چالش هایی بود که مدام حادتر می شد. اقتصاد هم به خاطر سوءمدیریت و بخشی نیز به علت اثر کردن تحریم ها قفل شده بود. در عرصه سیاست داخلی هم از هم گسیختگی و انسداد سیاسی وجود داشت.


** آواربرداری 4 ساله

عضو فراکسیون امید ادامه داد: دولت تورم 40 درصدی را که قرار نبود سیر صعودی آن متوقف شود، مهار و برای نخستین بار تک رقمی کرد. سقوط شدید ارزش ریال در برابر دیگر ارزها را متوقف کرد و علیرغم کاهش عظیم قیمت نفت به یک سوم سال 92، موفق شد با ایجاد انضباط مالی نرخ رشد منفی 6 درصد را مثبت کند. البته درباره میزان آن اختلاف نظر وجود دارد و برخی آن را 5 تا 6 درصد و عده ای با در نظرگرفتن بعضی شاخص ها، 10 درصد می دانند.
مدیر گروه رشته حقوق دانشگاه تربیت مدرس گفت: دولت توانست با استفاده از مدیران و وزرای با تجربه، توافق هسته ای را به نتیجه برساند و قفل تحریم ها را باز کند. با توجه به آن شرایط به طوری چشمگیر و قابل تقدیر توانست بر اوضاع مسلط شود. به تعبیری در 4 سال نخست مشغول آوار برداری از شرایط آشفته کشور در همه جنبه ها شد و توانست بخش عمده ای از این چالش ها را حل کند.
صادقی خاطر نشان کرد، من بعد از روی کارآمدن آقای روحانی در سال 92 «مدیر کل اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم» بودم و از نزدیک شاهد بودم چه وضعیت نابسامانی از نظر میزان شکایت اساتید و دانشجویان وجود دارد.
وی اضافه کرد: اما نقدهایی هم به دولت دارم. کابینه یازدهم می توانست چابکتر، پویاتر و از نیروی جوان بیشتری بهره برد. می شد تیم اقتصادی هماهنگ تری هم برگزید. یعنی وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی یکدست تری داشت.
صادقی اظهار داشت: بخشی از مشکلات اقتصادی ما ساختاری است و دولت ها تغییر می کنند اما متاسفانه این ساختارها دچار دگرگونی لازم نمی شوند. دولت یازدهم در تغییر این ساختارها کار چندانی نکرد.

** سنجاق کردن دستور کار به حکم وزارت

وی با اشاره به دولت دوازدهم گفت: انتظار می رفت دولت مقداری جوانگراتر و بیشتر به خواسته های 24 میلیونی نزدیک شود. اما روحانی انتظارات را در انتخاب برخی وزرا پاسخ نداد و وزیر علوم هم فعلا بلاتکلیف مانده است. برای همین درصد قابل توجهی از 24 میلیون رای دهنده به ایشان سرخورده شدند. البته هنوز مشخص نیست این انتخاب ها ناشی از محدودیت ها بوده یا انتخاب خود ایشان بوده است.
فرزند شهید محمد حسین صادقی از شهدای هفتم تیر 1360 ادامه داد: علیرغم انتقاداتی که خود من هم به کابینه دوازدهم دارم، باز ترکیب خوبی است. وزرا قول ها و رییس جمهور هم وعده هایی داده و مسیر پیش رو هم عمدتا اجرای برنامه ششم است. از سویی دولت توانست نظر مثبت مجلس را کسب کند. پارلمان سرجمع به دولت اعتماد کرد. در هر صورت باید گذشته را پشت سر گذاشت و به آینده نگریست.
وی اضافه کرد: دولت می تواند با تعامل با مجلس و سایر قوا در 4 سال پیش رو در خصوص تحقق وعده هایی که رییس جمهور داده است، حرکت کند. رییس جمهور دستور کاری در حکم انتصاب هر کدام از وزرا پیوست کرده است و در آن بر جوانگرایی، استفاده از زنان، بهره گیری از قومیت ها در مدیریت ها تاکید کرده است.
صادقی گفت: رشد اقتصادی فعلی کافی نیست. دولت با ایجاد انضباط مالی و توجه به اولویت های کشور که رهبری نیز بر آن تاکید دارند، تولید و اشتغال را رونق دهد. امیدوارم با هماهنگی بین اجزای دولت و مشخصا تیم اقتصادی، بتوانند در آینده تکانی به اقتصاد دهند و مساله رکود حل شود.
میزگرد3081*1436* خبرنگار: ناصرغضنفری*انتشار: داود پورصحت*

انتهای پیام /*

نظر شما