شناسهٔ خبر: 21008493 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

احمد ولیخانی ، مهسا ملکی مجد، راضیه هاشمی

پیش‌بینی تفکر انتقادی بر اساس خلاقیت هیجانی در دانشجویان

هدف از پژوهش حاضر پیش ­بینی تفکر انتقادی به ­وسیله ­ی خلاقیت هیجانی و مولفه ­های آن در دانشجویان بود.

صاحب‌خبر -

چکیده:  

با وجود اینکه خلاقیت هیجانی نقش مهّمی در سازگاری و روابط بین فردی آدمی بازی می­کند، به دلیل تازگی مفهوم آن در ادبیات روانشناختی از زمان مطرح شدن آن تا کنون، تحقیقات خیلی کمی به منظور کشف همبسته ­های مرتبط با آن انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر پیش ­بینی تفکر انتقادی به ­وسیله ­ی خلاقیت هیجانی و مولفه ­های آن در دانشجویان بود. جامعه­ ی آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز بود. با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس، تعداد 156 نفر از بین دختران و پسران دانشگاه شیراز انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ ها پرسشنامه­ های خلاقیت هیجانی و تفکر انتقادی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل­ های رگرسیون چندگانه صورت گرفت. نتایج مطالعه­ ی حاضر نشان داد که بین خلاقیت هیجانی و تفکر انتقادی به طور مثبت رابطه وجود داشت. همچنین تفکر انتقادی با مؤلفه­ های اثربخشی/ اعتبار و آمادگی خلاقیت هیجانی رابطه ­ی معنادار و مثبت داشت، امّا با مؤلفه­ ی بداعت رابطه ­ی معناداری را نشان نداد. خلاقیت هیجانی با مؤلفه ­های نوآوری، پختگی و دغدغه ­ی فکریِ تفکر انتقادی رابطه مثبت داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که خلاقیت هیجانی به ­طور معنادار و مثبت توانست تفکر انتقادی را پیش­ بینی کند. همچنین آزمون رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین مؤلفه­ های خلاقیت هیجانی فقط مؤلفه­ ی اثربخشی/ اعتبار به­ طور معنادار تفکر انتقادی را پیش ­بینی می­ کند. بنابر نتایج به دست آمده از مطالعه ­ی حاضر می­ توان ادعا کرد که خلاقیت هیجانی نقش مهمی در تفکر انتقادی دارد.

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، خلاقیت هیجانی، دانشجویان.

نویسندگان:

احمد ولیخانی ، مهسا ملکی مجد، راضیه هاشمی

نشریه پژوهش های تربیتی – جلد 3، شماره 33، پاییز و زمستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما