شناسهٔ خبر: 21008097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

اعتراض‌های مردمی به ساختار حاکم بر آمریکا ادامه دارد

اسپری فلفل پاسخ پلیس به معترضان ضدترامپ

صاحب‌خبر -

گروهی از معترضان به سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در ایالت «آریزونا» تظاهرات برپا کردند و پلیس به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کرد.
صدها معترض به سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در «آریزونا» تظاهرات برپا کردند و این اعتراضات با ورود پلیس به خشونت کشیده شد و مأموران پلیس به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کرد. شبکه راشاتودی گزارش کرد، تظاهرات علیه رئیس‌جمهور آمریکا در شهر «فونیکس» ایالت آریزونا با ورود پلیس به خشونت کشیده شد و برخی معترضان نیز به سمت مأموران، اشیاء و بطری پرتاب کردند.
بنا بر این گزارش، صدها معترض آمریکایی در مقابل مرکز کنوانسیون فونیکس که پیشتر ترامپ برای هوادارانش سخنرانی کرده بود تجمع کردند که به دنبال پرتاب گاز اشک‌آور پراکنده شدند.
سخنگوی اداره پلیس فونیکس اعلام کرد: «افرادی در میان جمعیت شروع به پرتاب کردن سنگ و بطری به سمت پلیس کردند. آنها همچنین گاز اشک‌آورهایی در محل پرتاب کردند».
وی ادامه داد: «پلیس نیز با پرتاب گلوله‌ها و گاز فلفل به معترضان پاسخ داد تا جمعیت را متفرق کند وخشونت‌ها را متوقف کند». بعد از آنکه پلیس معترضان را متفرق کرد، گروهی با پرچم‌هایی که حاوی مطالبی علیه ترامپ بود، به خیابان آمدند و سپس پلیس ضدشورش به سمت معترضانی که علیه ترامپ شعار می‌دادند، حرکت کرد و آنها را وادار کرد که صحنه را ترک کنند.
از زمان انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، موجی از اعتراضات به عملکرد وی در سراسر این کشور آغاز شد.اخیراً نیز طرفداران جنبش سفیدبرترپندارها در «شارلوتسویل» ایالت ویرجینیا تظاهراتی را برپا کردند که درپی تظاهرات مخالفان نژادپرستی، با خشونت‌هایی همراه بود اما ترامپ هر دو طرف تظاهرات را مقصر شناخت و همین مسئله اعتراضات گسترده‌ای را علیه ترامپ به همراه داشت.
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که محبوبیت دونالد ترامپ در آمریکا به زیر ۴۰ درصد کاهش یافته است. برخی از نمایندگان کنگره لوایحی را برای بررسی سلامت روان ترامپ ارائه کرده‌اند تا بتوانند با اثبات عدم سلامت روان وی، موجبات کناره‌گیری وی از سمت ریاست‌جمهوری آمریکا را فراهم آورند.
یک روزنامه آمریکایی از تخریب روابط میان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «میچ مک‌کانل»، رهبر حزب اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا خبر داده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ترامپ و مک‌کانل در هفته‌های گذشته با یکدیگر صحبت نکرده‌اند و «مک‌کانل» در محافل خصوصی درباره اینکه ترامپ بتواند دولتش را حفظ کند، تردید ابراز کرده است.
بیش از ده نفر از منابع آگاه گفته‌اند روابط میان این دو سیاستمدار هم‌حزبی به دلخوری دو طرفه و خصومت تمام‌عیار تبدیل شده و عصبانیت در تماس‌های تلفنی و بدگویی‌های خصوصی اکنون جایش را به منازعه آشکار داده است.نیویورک‌تایمز گزارش داده ترامپ در چند توئیت در ماه جاری علناً از مک‌کانل انتقاد کرد و بعد از آن در یک تماس تلفنی به او پرخاش کرد تا گفت‌وگوی آنها به مسابقه دو طرف برای فریاد کشیدن سر هم تبدیل شود.
اعضای حزب جمهوری‌خواه که از این ماجرا مطلع هستند گفته‌اند در این تماس تلفنی در روز ۹ آگوست که از طرف ترامپ آغاز شد، رئیس‌جمهور سناتور مک‌کانل را به مانع‌تراشی در برنامه‌های او برای خدمات درمانی متهم کرد.موضوع دیگری که باعث عصبانیت بیشتر ترامپ شده بود، امتناع مک‌کانل در جایگاه رهبر جمهوری‌خواهان سنا برای محافظت از پیشرفت تحقیقات مربوط به ارتباطات تیم او با روسیه در جریان رقابت‌های انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا بود.
خبر دیگر آنکه رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی تازه درباره کره شمالی گفته که کیم جونگ اون (رهبر این کشور) شروع به احترام گذاشتن به ما کرده است». وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که کره شمالی از زمان تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت، از پرتاب موشک دست برداشته و برداشت واشنگتن این است که پیونگ یانگ در حال نشان دادن «خویشتنداری» است.رکس تیلرسون تصریح کرد: «امیدواریم که این خویشتنداری کره شمالی، آغازی بر کم شدن تنش‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز آنها باشد و شاید در آینده با آنها وارد گفت‌وگو شویم»
پس از این سخنان وزیر خارجه آمریکا بود که دونالد ترامپ هم در سخنرانی خود در شهر «فونیکس» درباره کره شمالی اظهارنظر کرد. خبر دیگر آنکه «کمیته محو همه اشکال تبعیض نژادی» سازمان ملل بدون اشاره به نام دونالد ترامپ، از آمریکا خواسته بدون قید و شرط، اقدامات و جرایم مرتبط به نژادپرستی را محکوم کند. در ادامه واکنش‌ها به وقایع «شارلوتسویل» و انتقادات از مواضع دونالد ترامپ در قبال سفیدبرترپندارها، یک کمیته سازمان ملل که مسئولیتش مقابله با نژادپرستی است، هم به این موضوع واکنش نشان داده است. کمیته «محو همه اشکال تبعیض نژادی» سازمان ملل بدون اشاره به نام دونالد ترامپ، از آمریکا خواسته بدون قید و شرط، اقدامات و جرایم مرتبط به نژادپرستی را محکوم کند.

نظر شما