شناسهٔ خبر: 21007312 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

وزیر خارجه در گفت و گویی از صدور ویزا برای بازدید از اماکن دیپلماتیک ایران و عربستان خبر داد

نگاه ظریف به رابطه ایران و عربستان

دنیای اقتصاد: در نشانه دیگری از بهبود احتمالی روابط ایران و عربستان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از صدور ویزا برای هیات‌های دیپلماتیک دو کشور و همچنین از انجام این دیدار پس از مراسم حج خبر داد. او درگفت‌و‌گو با «ایسنا» افزود اگر عربستان در سیاست‌هایش در منطقه بازنگری کند با عکس‌العمل مثبت ایران روبه‌رو می‌شود. ظریف درخصوص برخی نشانه‌ها و تغییرات در رفتار عربستان سعودی در قبال تهران که در یک ماه اخیر تحلیلگران و رسانه‌ها بر آن تاکید می‌کنند، با بیان اینکه نباید زندانی اظهارنظرهای سیاسی باشیم گفت مهم این است که ما رفتارهای واقعی و سیاسی از عربستان ببینیم که نشان‌دهنده بازنگری این کشور در سیاست‌هایش در منطقه و روابط با تهران است که متاسفانه چنین چیزی را درحال حاضر نمی‌بینیم. ظریف با تاکید مجدد بر اینکه نیاز است عربستان نگرش‌های منطقه‌ای‌اش را تغییر دهد، تاکید کرد: «در چنین صورتی ما به مرحله‌ای می‌رسیم که امکان انجام اقدامات عملی در ارتباط با بهبود روابط دو کشور به‌وجود می‌آید.»

صاحب‌خبر -

 

میانجی‌گری عراق

وزیر امور خارجه در ارتباط با این موضوع که عربستان درخواست کرده دولت بغداد بین دولت‌های تهران و ریاض میانجی‌گری کند، اما بعد از آن، این خبر با توضیحات وزیر کشور عراق و همچنین تکذیب مقامات عربستانی روبه‌رو شد، ابراز کرد: «ایران همواره خواهان روابط خوب با همسایگانش بوده است، اما معتقدیم که سیاست‌های عربستان در منطقه مخرب بوده و حتی به ضرر آن کشور تمام شده است.»

او با تاکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه یک سیاست راهبردی در چارچوب اصولی مشخص است، تاکید کرد: «ما در ایران بر ایجاد یک منطقه امن، قدرتمند و همگرا تاکید داریم و تحقق چنین موضوعی را در راستای منافع ملی ایران و منطقه می‌دانیم. سیاست ایران در تعامل با کشورهای منطقه و عربستان در همین چارچوب بوده و تغییری نکرده است. البته نیاز است هماهنگی و انسجام‌ بیشتری در کشور در ارتباط با تصمیم‌گیری‌ها در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین عملکردهای داخلی تاثیرگذار بر این عرصه‌ها داشته باشیم.

 

زندانی اظهارنظرهای سیاسی نشویم

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اخبار ضد و نقیض منتشر شده مبنی بر درخواست ریاض از عراق برای میانجی‌گری بین ایران و عربستان تاکید کرد: «هیچ‌گاه نباید زندانی اظهارنظرهای سیاسی به خصوص وقتی این اظهارنظرها رسانه‌ای می‌شوند و غیردقیق هستند، شویم.»

او با بیان اینکه من بعد از سفر مقامات عراقی به عربستان با آنها گفت‌وگو کردم و می‌دانستم انعکاس رسانه‌ای برخی اظهارنظرها دقیق و کاملا منطبق با واقعیت‌ها نیست، افزود: «ما اعتقاد داریم عربستان باید در برخی از سیاست‌های خود تجدیدنظر و بازنگری کند و انجام این موضوع در راستای منافع ملی آن کشور خواهد بود. اگر این بازنگری انجام شود حتما این موضوع با عکس‌العمل مثبت ایران روبه‌رو خواهد شد.»

 

عربستان منافعش را در ایجاد تنش می‌جوید

ظریف در پاسخ به این پرسش که روز دوشنبه هفته جاری سخنگوی وزارت‌خارجه در اظهاراتی مطرح کردند که ایران اقداماتی را برای کاهش تنش با عربستان انجام داده و اکنون نوبت عربستان است که در این زمینه اقدام کند، اقدامات ایران در این زمینه چه بوده است؟ گفت: «اقداماتی که ایران انجام داده از جنس گفتمانی است. ما همواره برای گفت‌وگو با عربستان آمادگی داشته‌ایم و آن را اعلام کرده‌ایم. همواره این آمادگی را داشته‌ایم که تمام تلاش خود را انجام دهیم که در منطقه برای حل بحران‌ها به یک راهکار سیاسی برسیم، درحالی که متاسفانه عربستان این‌گونه عمل نکرده و منافعش را در ایجاد تنش در منطقه جست‌وجو کرده است.» او با تاکید مجدد بر اینکه نیاز است عربستان نگرش‌های منطقه‌ای‌اش را تغییر دهد، تاکید کرد: «در چنین صورتی ما به مرحله‌ای می‌رسیم که امکان انجام اقدامات عملی در ارتباط با بهبود روابط دو کشور به‌وجود می‌آید.»

 

سفر دیپلمات‌های ایرانی و سعودی

وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه قرار بود هیاتی ازعربستان برای بازدید از سفارتخانه و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد به ایران سفر کند و هیاتی نیز از ایران برای بازدید از سفارت و کنسولگری ایران به عربستان سفر کند، آیا این رفت و آمد انجام شد، گفت: «ویزا برای دو طرف جهت انجام این سفر صادر شده است. منتظر هستیم که اقدامات نهایی انجام شود تا دیپلمات‌های دو کشور بتوانند از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌هایشان بازدید کنند و احتمالا این اتفاق به بعد از ایام حج موکول می‌شود.»

 

دیدار با عادل الجبیر

ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو درخصوص دیدار و مصافحه با عادل‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان در حاشیه نشست استانبول و پیام‌های این دیدار گفت: «من نمی‌توانم افکار کسی از جمله او را بخوانم، البته در این قضیه یک طرف دست نداد، من هم دست دادم و همان‌طور که گفتم این یک اقدام دیپلماتیک و عادی بود و توپ در هیچ زمینی نیست.» وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «مهم این است که ما رفتارهای واقعی و سیاسی از عربستان ببینیم که نشان‌دهنده بازنگری این کشور در سیاست‌هایش در منطقه و روابط با تهران است. متاسفانه چنین چیزی را درحال حاضر نمی‌بینیم و رفتارهای کنونی عربستان حتی منافع آن کشور را تامین نمی‌کند. اکنون دو سال است که از حمله عربستان به یمن گذشته و عربستان از این حمله نه‌‌تنها سودی نبرده بلکه بسیار ضرر کرده است. در مورد سوریه و بحرین هم این‌گونه است. امیدواریم هرچه سریع‌تر عقلانیت بر تصمیمات و رفتارهای سیاسی مقامات سعودی حاکم شود و آنها روش دیگری انتخاب کنند و به‌طور قطع در این حالت خواهند دید که ایران که خواهان ثبات و آرامش در کل منطقه و تک تک کشورها است، آمادگی اقدام متقابل را دارد.»

 

کاهش تعداد معاونت‌ها ضرورتی قانونی بود

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه کم کردن تعداد معاونت‌ها در وزارت‌خارجه یک ضرورت قانونی بود و در برنامه پنجم توسعه وزارت امور خارجه موظف شده بود که مثل دیگر دستگاه‌ها تعداد معاونت‌های خود را به پنج عدد کاهش دهد، تاکید کرد: «نمودار جدید سازمانی وزارت‌خارجه براساس تحقیق، تجربیات و مطالعه ساختارهای وزارت‌خارجه‌ دیگر کشورها تدوین شده است. مجلس به ایجاد بخشی از این تغییرات تاکید داشت و از طرف دیگر برای کارآمدی هر چه بیشتر وزارت‌خارجه نیز باید این اتفاق می‌افتاد.» ظریف ادامه داد: «در چارت جدید تلاش کرده‌ایم لایه‌های سازمانی را کاهش دهیم، چراکه این احساس را داشتیم که فاصله بدنه کارشناسی وزارت‌خارجه با مدیران ارشد این وزارتخانه بسیار زیاد است. وزارت‌خارجه یک دستگاه کارشناس‌ محور است و همین موضوع اقتضا می‌کرد که فاصله بین کارشناسان و مدیران ارشد کمتر شود تا آنها بتوانند با مدیران عالی وزارتخانه ارتباط بیشتری بگیرند، نظرات خود را بدون سانسور به آنها منتقل و بازخورد نظرات خود را دریافت کنند.»

نظر شما