شناسهٔ خبر: 21007191 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رشد کشور در گرو فارغ التحصیلی دانشجویان نخبه و دانشمند

رئیس دانشگاه تهران گفت:امروز توسعه هیچ کشوری بدون توسل به دانش و دانش‌آموختگان دانشمند امکان پذیر نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمود نیلی احمدآبادی در آیین همایش تجلیل از دانش آموختگان دانشگاه تهران گفت: امروز برای دانشگاه تهران یک روز بسیار بزرگ و به یاد ماندنی است. امروز ما شاهد حضور دانش‌آموختگان دانشگاه تهران در یک جمع صمیمانه، گرم و دوستانه هستیم. این اولین بار است که در دانشگاه تهران ما توفیق داریم که جشن دانش‌آموختگی را با حضور همه دانش‌آموختگان دانشگاه تهران برگزار کنیم. ما به شما دانش‌آموختگان عزیز افتخار می‌کنیم، همان‌گونه که شما به دانشگاه تهران افتخار می‌کنید.

وی با اشاره به جایگاه امروز دانشگاه تهران، اهداف پیشرو و نقش دانش‌آموختگان در برنامه‌های این دانشگاه، ادامه داد: قطعا دانشگاه تهران قدیمی‌ترین  و معتبر‌ترین دانشگاه ایران است؛ اینکه یک دانشگاه در طول 83 سال که امسال هشتاد و چهارمین سال کار آن است، بتواند هم چنان معتبرترین و بزرگ‌ترین دانشگاه کشور باشد، افتخار کمی نیست.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: شما کمتر مجموعه‌ای را در ایران پیدا می‌کنید که بتواند یک تاریخ طولانی بتواند پیشتاز باشد، قطعا بخش بزرگی از آن‌چه امروز دانشگاه تهران دارد مرهون دانشجویان و دانش‌آموختگان آن است. دانشگاه تهران همچنان از لحاظ رده‌بندی‌های جهانی معتبرترین دانشگاه ایران و جزء معتبرترین دانشگاه‌های جهان بوده و در دنیا نیز شناخته‌شده‌ترین دانشگاه کشور است.

نیلی در ادامه با اشاره به اهداف دانشگاه، افزود: قطعا گذشته دانشگاه تهران، بزرگ‌ترین سرمایه‌اش است همچنان‌که دانشجویان و اساتید آن از بزرگ‌ترین سرمایه‌هایش هستند. دانشجویان دانشگاه تهران از سرمایه‌های مهم این دانشگاه هستند و قطعا امروز توسعه هیچ کشوری بدون توسل به دانش و دانش‌آموختگان دانشمند امکان پذیر نیست لذا هر چه دانشگاه تهران توسعه بیشتری پیدا کند و دانش آن عمیق‌تر شود، قطعا توسعه کشور بهتر خواهد شد و ما آینده روشن‌تری را برای کشور رقم خواهیم زد.

وی گسترش تعاملات بین المللی را از دیگر اهداف پیش روی دانشگاه برشمرد و گفت: خوشبختانه این زیر‌ساخت‌ها فراهم‌شده و امروز دانشگاه تهران طرح‌های عظیمی را برای یک صعود بزرگ‌تر در دست اجرا دارد. مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه، توسعه تعاملات بین المللی است. توسعه تعاملات بین المللی به معنای حضور جدی‌تر دانشگاه و دانش‌آموختگان و استادان دانشگاه در صحنه جهانی است؛ به این معنا که انتقال و تولید دانش بهتر و وسیع‌تر صورت خواهد گرفت و شاخص‌ها و استانداردهای دانشگاه افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: نکته دومی که دانشگاه به شدت دنبال آن است، تعامل با جامعه است، بخش عمده‌ای از توسعه کشور مرهون دانش‌آموختگان و فارغ التحصیلان دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران است، این تعامل و مشارکت باید افزایش پیدا کند، توان دانشگاه باید بیش از گذشته در خدمت جامعه قرار بگیرد و این جایی است که دانش‌آموختگان می‌توانند نقش محوری داشته باشند.

نیلی احمدآبادی با اشاره به پر رنگ‌تر شدن نقش دانش‌آموختگان در دانشگاه تهران، عنوان کرد: ما فکر می‌کنیم دانش‌آموختگان بخش جدایی‌ناپذیر دانشگاه هستند، لذا برگزاری این جشن خود پیامی است از سوی دانشگاه به دانش‌آموختگان مبنی بر اینکه ما ارزش و اهمیت و جایگاه دانش‌آموختگان را به خوبی می‌شناسیم و اگر تا کنون از این استعداد و توان به اندازه کافی بهره‌مند نشدیم باید در آینده اقدامات لازم برای این بهره‌مندی را فراهم کنیم.

وی افزود: ایجاد شبکه بین خود دانش‌آموختگان و بین دانش‌آموختگان و دانشگاه گام اول است، به همین جهت در کنار کانون‌های دانش‌آموختگی که در دانشکده‌های مختلف تشکیل شده است، دانشگاه تهران دفتر دانش‌آموختگی را هم ایجاد کرده است تا بتواند به شکل سازمان‌یافته‌تری با دانش‌آموختگان خودش ارتباط برقرار کند.

دانشگاه تهران نهادی جریان ساز در علم و فرهنگ کشور

در ادامه این مراسم مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: بسیار مفتخر و شادمانیم که در این روز مبارک و فرخنده، پس از سال‌ها جشن دانش‌آموختگی دانشگاه تهران را به صورت متمرکز و به شکلی با شکوه، برگزار می‌کنیم.

وی افزود: دانشگاه تهران در طول بیش از 80 سال که از تاسیس آن می‌گذرد، تعداد کثیری از دانش‌آموختگان را به جامعه تقدیم کرده است؛ دانش‌آموختگانی که بدون هیچ تردید جزء برجسته‌ترین و کارآمدترین دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و موسسات آوزش عالی کشور بوده و توانسته‌اند به سهم خود، تاثیری به سزا را در فضای علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور به جای گذارند.

سرسنگی گفت: امروزه نمی‌توان سخن از تاریخ معاصر ایران به زبان آورد مگر آنکه به نقش دانش‌آموختگان و استادان دانشگاه تهران در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و جای پای آنان را در تحولات کشور مورد شناسایی قرار داد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار داشت: پیوند دانشگاه تهران با جامعه و رابطه دو سویه آن با مردم، ویژگی منحصر به فردی است که در کمتر دانشگاهی می‌توان از آن سراغ گرفت. دانشگاه تهران امروزه نه فقط به عنوان یک مرکز آموزش عالی بلکه به عنوان نهادی پر قدرت در شکل‌گیری جریانات علمی و فرهنگی کشور، مورد توجه در سطوح ملی و بین المللی است.

انتهای پیام/

رشد

نظر شما