شناسهٔ خبر: 21006758 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

سیدصولت مرتضوی:

می‌خواستند "انگ سیاسی" به من بزنند؛ هیچ‌وقت اسیر احزاب نبودم

"سیدصولت مرتضوی" با بیان "عناصر سیاسی می‌خواستند انگ سیاسی به من بزنند"، می‌گوید: نیروی قوه قضائیه هستم و به آنجا بازخواهم گشت، هیچ‌وقت دنبال سمت و پست نبودم و برای هیچ مسئولیتی حتی شهرداری مشهد داوطلب هم نبودم.

صاحب‌خبر -
صراط: سیدصولت مرتضوی شهردار مشهد 31 مردادماه آخرین روز کاری خود را در ساختمان شهرداری مشهد گذارند. وی چهار سال در شهر بهشت حضور داشت و خاطرات تلخ و شیرینی از دوران فعالیتش در مشهد برایش رقم خورده است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرتضوی، اهل بابا حیدر استان چهارمحال و بختیاری است و نخستین مسئولیت وی به‌عنوان کارمند فرمانداری فارسان، بخشدار مرکزی فارسان بوده است. پس از مدتی فرماندار لردگان، از شهرستان‌های همین استان می‌شود. وی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 1376 از فرمانداری لردگان به فرمانداری بیرجند که در آن زمان هنوز مرکز استان نبود، می‌رود. مرتضوی از بیرجند به قوه قضائیه رفت و به سمت مدیرکل امور اداری سازمان زندان‌ها منصوب شد.

وی بعدها به عضویت جمعیت ایثارگران درآمد و مدیرمسئولی روزنامه حمایت، ارگان مطبوعاتی قوه قضائیه را عهده‌دار شد. دبیر اجرایی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و دبیر انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان بخش دیگری از سوابق مطبوعاتی و فرهنگی صولت مرتضوی بوده است.

مرتضوی سپس به عنوان دومین استاندار خراسان‌جنوبی منصوب شد. مرتضوی در دولت دهم به سمت معاونت سیاسی وزارت کشور انتخاب شد و در دولت روحانی نیز حکم مشاور ارشد را از سوی وزیر کشور دریافت کرد. حضور در شهرداری مشهد‌مقدس آخرین سمت و پست رسمی مرتضوی بوده است.

به بهانه آخرین روز کاری وی در مشهد در کسوت شهردار، گفت‌وگویی تفصیلی با وی داشتیم؛ اقدام برای تکمیل خط یک قطار شهری مشهدمقدس، راه اندازی خط دو و استارت سایر خطوط قطار شهری، تلاش برای کاستن از بدهی‌های شهرداری مشهد و همچنین اقدامات متعدد در حاشیه‌شهر و الحاق حاشیه شهر به متن شهر و همچنین افزایش سرانه فضای سبز مشهدمقدس را باید جزو نکات مثبت دوره فعالیت وی در مشهد قلمداد کرد. متن گفت‌وگوی تفصیلی خبرگزاری تسنیم با سیدصولت مرتضوی شهردار مشهدمقدس را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: یکی از مانورهای منتقدان در ارتباط با فعالیت‌تان این است کهفردیسیاسی هستید و شهرداری مشهد را نیز تبدیل به نهادی سیاسی کرده‌اید.حضورتاندر انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان نماینده حجت‌الاسلام رئیسی نیز این شائبه‌ها را تقویت کرد. تلقی خودتاناز «سیاسی‌کاری» چیستو چقدر این انتقادرا قبول دارید؟

مرتضوی: خدا را سپاسگزارم که 4 سال خدمتگزاری مجاوران و زائران امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) را به کوچکترین خادمش مرحمت فرمود. مسئله‌ سیاسی‌کاری که برخی مطرح کردند و "انگ" سیاسی‌کاری را خواستند به پیشانی بنده بچسبانند از جهتی سبب ناراحتی و از جهتی موجب خوشحالی می‌شود.

ناراحتی این است که اساساً عناصری که خود سیاسی هستند این چنین مطالبی را مطرح می‌کنند. "دم خروس" در این استدلال‌ها پیداست و اگر رصد شود خواهید دید این موضوع اساساً حربه سیاسیون اصلاح‌طلبی است که همواره به‌دنبال این هستند با حربه‌های نخ‌نما شده رقیب را از میدان خدمت خارج کنند و اساس کارشان بر تخریب، تهمت و دروغ استوار است.

اگر رصدی در انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشید خواهید دید نه تنها به رقیب تهمت زدند و دروغ گفتند و افترا بستند، بلکه بر آن شدند تا دامن نظام جمهوری اسلامی ایران را با دروغ، تهمت، افترا و انگ به‌خاطر رسیدن به مقام دنیوی مشوه کنند. این حربه انگلیسی است و این ابداع انگلیسی‌ها است و اساساً از این حربه همواره استفاده می‌کنند تا رقیب را از میدان به در کنند.

اما این مسئله از جهتی نیز سبب خوشحالی است زیرا بیانگر این است که این گروه دستشان خالی است و نمی‌توانند مدیران دست پاک نظام مقدس جمهوری اسلامی را برتابند و نمی‌توانند بگویند مرتضوی سوءاستفاده مالی دارد، بداخلاقی دارد، بداخلاقی سیاسی دارد، رانت‌خوار است و نمی‌توانند بگویند حزب‌باز و یا فامیل‌باز است.

    وقتی دستشان خالی است گریزی ندارند جز این که بگویند "مرتضوی سیاسی است"

در این 4 سال، تنها به شهرداری آمدم و تنها هم می‌روم. هیچ‌وقت تبارسالار و اسیر احزاب سیاسی نبودم، همواره براساس چارچوب انقلاب حرکت کردم و این مسئله در زندگیم نیز قابل رصد است. با حربه‌های دیگر نتوانستند بگویند فلانی ناکارآمد است و کاربلد نیست، در طول دوران مدیریت هر‌جا خدمت کردم آنهایی که ارزیابی کردند به من "رتبه عالی" دادند.

من معلم نمونه بودم، بخشدار نمونه و فرماندار نمونه نیز بودم، استاندار هم که بودم به عنوان مدیر نمونه ملی انتخاب شدم، معاون وزیر کشور بودم و "نشان خدمت و مدیریت" گرفتم و بنابراین این‌ها اساساً وقتی دستشان خالی است گریزی ندارند جز این‌که بگویند: "مرتضوی سیاسی است". در این چهار سال هیچ‌کس به کار ما انتقاد نکرد که این پروژه باید اجرا می‌شد اما اجرا نشد و یا پروژ‌ه‌ای بد اجرا یا دیر به بهره‌برداری رسید و یا پروژه‌ای ضرورت نداشت اجرا شود.

رسانه‌ها را اگر رصد کنید احدی نتوانست به کار و توان ما ایراد بگیرد. اما بالاخره انگ می‌زنند؛ در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به تکلیفی رسیدم و این بود که تداوم این دولت حسب تشخیصی که دادم هم در حوزه بین‌الملل و هم در حوزه داخلی به مصلحت کشور نبود و از سوی دیگر هر عنصری وظیفه دارد به امر انتخابات که یک میثاق ملی و یک همایش بزرگ سیاسی است، مولفه‌های اقتدار جمهوری اسلامی ایران را تقویت می‌کند و سبب مشارکت مردم می‌شود، ورود کند.

    وزرای اقتصادی دولت به‌شدت در انتخابات دخالت کردند/ منابع عمومی را به استخدام انتخابات درآوردند

در واقع هر‌کس تکلیفی دارد، هیچ‌جا هم منع قانونی وجود ندارد که کارمند دولت و یا شهردار نمی‌تواند برای نامزد مورد نظرش تبلیغات کند، وقتی که کاندیدای ریاست‌جمهوری نیازی به استعفا نداشته باشد هوادار کاندیدا که نباید استعفا بدهد. بنده هم مرخصی گرفتم؛ ضمن این که منصب من دولتی نیست و یک موسسه عمومی غیردولتی را اداره می‌کنم اما کسانی که منع قانونی داشتند در تبلیغات انتخابات حضور داشتند به ویژه وزیر محترم خارجه که قانوناً در مداخله امور سیاسی منع شده اما در انتخابات دخالت کردند، وزرای اقتصادی دولت هم به شدت در امر انتخابات دخالت و اصلاً انتخابات را مهندسی کردند، منابع عمومی را به استخدام انتخابات درآوردند و رقیب هم، رقیب نجیبی بود و آنان از حربه‌های مختلف نخ‌نما شده استفاده کردند.

تسنیم: بخشی از انتقادات این‌چنینی از این ناحیه بود که برای مثال معاونت فرهنگی شهرداری مشهد از کار ویژه خود خارج شده و بیلبوردهای شهری را به عرصه تبلیغات سیاسی مبدل کرده و سکوت آقای مرتضوی به منزله صحه گذاشتن بر آن است. این انتقاد را چگونه پاسخ می‌دهید؟

مرتضوی: کشور ما ایران است و نظام ما نظام جمهوری اسلامی است، رسالت ما ترویج فرهنگ انقلابی و انقلابی‌گری است؛ برخی از اشخاص روحیه انقلابی و انقلابی‌گری را برنمی‌تابند و دنبال این هستند که اگر در سطح شهر جمله‌ای یا حدیثی نوشته می‌شود بر مباحث خنثی و کم‌اثر تکیه کند.

معاونت فرهنگی شهرداری اساساً هیچ چیزی را خلق و تولید نکرده، همه چیز برگرفته از آثار ائمه اطهار(ع) و سایر شخصیت‌های بزرگ مانند امام راحل و مقام معظم رهبری بوده است.

    شهردار بعدی مشهد  بداند مشهد "پایگاه صدور انقلاب اسلامی" است

تسنیم: آیا این حق را برای شهردار بعد نیز قائل هستید که چنین تبلیغاتی را ارائه کند؟

مرتضوی: اگر شهردار بعد نیز از آیات، روایات و احادیث استفاده کند حق مسلم وی است؛ شهردار بعد باید بداند اینجا مشهد است، مشهد پایگاه صدور انقلاب اسلامی است، مشهد مرکز آرمان‌گرایی و عدالت‌خواهی است. مشهد ام‌القرای جهان اسلام است و حتماً شهردار بعد اگر در این چارچوب انجام وظیفه کند نه این‌که او را مواخذه نمی‌کنیم بلکه تمجید و تحسین می‌کنیم.

    عمده‌ترین نامهربانی‌ها از سوی وزارت راه رخ داد/ شورای عالی شهرسازی در اختیار سیاست‌زده‌هاست

تسنیم: در این چهار سال سنگ‌اندازی‌های به تعبیر حضرتعالی از سوی دولت و دولتمردان در بحث بافت پیرامون حرم رضوی، مسائل فرهنگی و پروژهقطار شهری به‌ویژه در حوزهتخصیص اعتبارات صورت گرفته است. با این مسئله چگونه کنار آمدید و اقداماتی که از سوی شهرداری مشهد صورت گرفت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مرتضوی: اولاً که در تخصیص منابعی که در تکالیف بودجه آمده بود، نسبت به شهرداری مشهد نامهربانی کردند اما عمده‌ترین نامهربانی‌ها از سوی وزارت مسکن و شهرسازی رخ داد؛ شورای عالی معماری و شهرسازی متاسفانه رسالت حقیقی خودش را از دست داده و در اختیار انسان سیاست‌زده‌ای قرار گرفته که اساساً منویات سیاسی را بر نگاه‌های کارشناسی ترجیح می‌دهد.

    استاندار خراسان‌رضوی در 4 سال اخیر حتی یک جلسه در کمیسیون ماده 5 شرکت نکرد

بحث طرح جامع شهر مشهدمقدس که با تلاش‌های طاقت‌فرسا ابلاغ شد، تقریباً "شیر بی یال و دمی" است، کمیسیون ماده 5 کاملاً تعطیل شده و آقای استاندار در طول 4 سالی که حضور داشتیم حتی یک جلسه در این کمیسیون شرکت نکرد، این کمیسیون عامل محرک اقتصاد مسکن است؛ اگر به‌دنبال رونق اقتصادی باشند باید این کمیسیون را فعال کنند اما کارشکنی‌های مختلفی در بافت پیرامون حرم صورت دادند.

باید ظرف مدت مشخص و با به‌استخدام درآوردن منابع دولتی، بافت پیرامون حرم مطهر رضوی را با کمک شهرداری ساماندهی کنند اما متاسفانه به جز 16 میلیارد تومانی که ابتدای دوره مرحوم کازرونی واریز شد، بعداً ریالی وارد نشد. همیشه از اعتبار شهرداری استفاده کردند؛ چه در انتشار اوراق مشارکت و چه در سایر امورات؛ حتی با برند شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی واحدهایی را در پیرامون حرم مطهر رضوی واگذار کردند اما متاسفانه بخش قابل توجهی از تعهدات عمل نشد و شهرداری مشهد مورد مواخذه متقاضیان قرار گرفت.

حتی اخیراً نامه‌ای از سوی معاون وزیر به دستمان رسیده که پروژه‌ای که قرار است به نام "شارستان" افتتاح شود به چه حق می‌خواهید افتتاح کنید؟کار را به جایی رسانده‌اند که وزارت مسکن و شهرسازی که در قراردادی پیمانکار شهرداری مشهد است، برای کارفرما شاخ و شانه می‌کشد؛ از این دست بداخلاقی‌ها انجام می‌دهند اما متاسفانه دیگران به سیاسی‌کاری متهم می‌شوند.

تسنیم: در چهار سال اخیر یکی از انتقادات شما بحث "تبعیض در دریافتی کارمندان شهرداری و دولتی‌ها" بود. در این حوزه صدا و انتقادتان به جایی رسید؟

مرتضوی: خیر. تمام شهرداری‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و تلاش ما و سایر شهرداران کلان‌شهرها به جایی نرسید؛ حتی حاضر نشدند به پرسنل خدوم و زحمتکش و پرکار و کم توقع شهرداری‌ها نظری بیندازند و معادل کارمندان دولت، حقوقشان را تصحیح کنند؛ تعداد قابل توجهی از همکاران ما 10 تا 15 سال سابقه دارند و توانستیم بخشی از این عزیزان را تبدیل وضعیت کنیم و بخش زیادی را موفق نشدیم.

    در چهار سال اخیر "حتی یک روز" حقوق پرسنل شهرداری مشهد با تاخیر پرداخت نشد

تسنیم: شایعه شده بود که در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل رو‌به‌رو شده بودید و مواقعی حقوق پرسنل به موقعپرداخت نشده است. صحت دارد؟

مرتضوی: امیدواریم از شرمندگی همکاران درآمده باشیم اما حتی یک روز حقوق پرسنل شهرداری مشهد در این چهار سال با تاخیر پرداخت نشده است، با وجود تمامی شرایط و موانع، حقوق تمام پرسنل را حتی در بحرانی‌ترین زمان‌ها به موقع پرداخت کردیم.

    توانستیم حاشیه شهر را به متن مشهد مقدس پیوند بزنیم

تسنیم: یکی از مسائلی که عمدتاً معتقدند شهرداری مشهد روی آن تمرکز مناسبی داشته، مبحث حاشیه‌نشینی در مشهد و تمرکز شهرداری مشهد در دوره شما برای حل این معضل بوده است. در این زمینه چه نظری دارد؟

مرتضوی:در این دوره نگاه ما به شهر، "توسعه عادلانه و متوازن" بود، متاسفانه به لحاظ نگاه‌های غیرکارشناسانه حاشیه شهر مشهد مقدس از حقوق حقه خودش استفاده نمی‌کرد و این حقوق را به آن نداده بودند.

در این دوره با همکاری خوب میان ارگان‌ها، توانستیم مشکلات حاشیه‌شهر مشهد را برطرف کنیم، در حوزه فضای سبز، توسعه خیابان‌ها، آسفالت معابر، ساماندهی آب‌های سطحی، ساماندهی پساب‌ها کارهای فراوانی انجام شد و در سایر نقاط دیگر شهر مشهد نیز حسب نیاز خدمات توسعه پیدا کرد. توانستیم حاشیه شهر را به متن مشهد مقدس پیوند بزنیم و از این بابت خدا را شاکریم.

تسنیم: در ارتباط با پروژه قطارشهری مشهد توضیحدهید، همواره از عدم کمک دولت در این حوزه گلایه‌مند بودید. قطار شهری مشهد را با چه وضعیتی تحویل گرفتید و با چه وضعیتی تحویلمی‌دهید؟

مرتضوی: دولت در زمینه قطار شهری مشهد انصافاً سنگ‌‎اندازی نکرد اما آن چیزی که برابر قانون باید کمک می‌کرد را نیز صورت نداد؛ این پروژه از سال 88 شروع شد و باید در دهه فجر 92 به بهره‌برداری می‌رسید؛ زمانی که ما کار را تحویل گرفتیم براساس مستندات حدود 17 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

یکی از نیازهای اساسی مردم مشهد و سایر کلانشهرها حمل و نقل آسان، ارزان و سازگار با محیط است؛ بحث حمل و نقل ریلی براساس مطالعات جامعی که در دنیا صورت گرفته یکی از مناسب‌ترین و بهترین حمل و نقل‌ها است. عزم‌مان را جزم کرده و خط یک را تکمیل کردیم و فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد به خط ریلی متصل شد.

خط دو قطار شهری نیز به بهره‌برداری رسید و ایستگاه میدان شریعتی مشهد تا چند روز آینده قابل بهره‌برداری است. خط سه ما هم از میدان فردوسی به طرف حرم مطهر رضوی کار حفاری‌اش در حال انجام است و گزارشی که داریم این است که حفاری آن هم‌اینک تقریباً نزدیک باب الجواد حرم منور رضوی است.

    قرارگاه خاتم‌الانبیاء "فرماندهی اقتصاد مقاومتی" را در کشور در دست دارد

تسنیم: نقش و جایگاه قرارگاه خاتم‌الانبیا در این زمینه چه بود و تا چه مقدار کمک حال شهرداری مشهد در پروژه‌های مختلف عمرانی و به‌ویژه قطار شهری بود؟

مرتضوی: قرارگاه خاتم‌الانبیاء، فرماندهی اقتصاد مقاومتی را در کشور در دست دارد، این قرارگاه با به‌کارگیری پیمانکاران داخلی از جمله توان دانشمندان جوان ایرانی هیچ فعل غیرقابل صرفی برایش وجود ندارد، معتقدیم هر امر ناشدنی را این قرارگاه می‌تواند تبدیل به شدن کند، در واقع کسانی که توانستند 8 سال دفاع مقدس را اداره کنند امروز بخشی از توان خود را در اختیار سازندگی کشور بدون چشم‌داشت و گمنام ارائه می‌دهند. شاخص‌ترین خدمت این قرارگاه در پروژه قطارشهری مشهدمقدس است.

    به قوه قضائیه بازخواهم گشت/ برای هیچ مسئولیتی از جمله شهرداری مشهد اساساً "داوطلب" نبودم

تسنیم: مشخص است که بعد از شهرداری مشهد به کجا خواهید رفت؟

مرتضوی: تاکنون گمانه‌ای به نتیجه نرسیده، بنده نیروی قوه قضائیه هستم و به آنجا بازخواهم گشت، هیچ وقت دنبال سمت و پست نبودم و برای هیچ مسئولیتی از جمله شهرداری مشهد اساساً داوطلب نبودم و اصرار دوستان شورای شهر مشهد سبب شد توفیق نوکری نصیبم شود.

    غصه هیچ کار نکرده‌ای را نمی‌خورم

تسنیم: به‌لحاظ قانونی 31 مردادماهآخرین روز کاری شماست؛ زمان ترک مشهدمقدس، حسرت انجام کار انجام نشده‌ای را خواهید خورد؟

مرتضوی: خیر. خدا را شاهد می‌گیریم آنچه در بضاعت ما بود در طبق اخلاص گذاشتیم و تقدیم کردیم، هیچ وقت غصه این که چرا توفیق انجام فلان کار را نداشتم نمی‌خورم. معتقدم هرچه مقدر بوده محقق شده و برابر توان، کارهای بزرگی صورت گرفته و اقدامات گسترده‌ای در هر حوزه معادل چندین برابر ادوار گذشته صورت گرفته است آن هم در این بازه زمانی که رکود شکننده بر کشور حاکم بود و نامهربانی هم مزید بر علت شده بود، امروز غصه هیچ کار نکرده‌ای را نمی‌خورم؛ البته اگر سوال شود آیا می‌شد بیشتر کار کرد باید بگویم بله و برای آیندگان دعا می‌کنم که چندین برابر توفیق خدمت داشته باشند.

تسنیم: شهر مشهد را با چه میزان بدهی تحویل گرفتید و اینک با چه میزان بدهی تحویل شهردار آینده می‌دهید؟

مرتضوی: از سال 84 تا 6 ماه اول سال 92، 1250 میلیاد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری مشهد منتشر شده بود و روی همدیگر انباشت شده بود و تنها تقریباً کمتر از 200 میلیارد تومان بازپرداخت شده بود. نه اصل و نه سود هیچکدام پرداخت نشده بود و متاسفانه جرائم و "سود مرکب" نیز به آن اضافه شده بود.

    شهرداری مشهد نزدیک 3000 میلیارد تومان بدهی داشت

قراردادی شهرداری مشهد با بانک سپه امضا کرده بود که تقریباً قرارداد "ترکمنچای" بود، نزدیک 3000 میلیارد تومان شهرداری مشهد بدهی داشت، امروز همه بدهی‌های گذشته را تسویه کرده‌ایم اما در دو جا اوراق مشارکت منتشر کردیم. یکی برای بافت‌های فرسوده و یکی برای قطار شهری مشهد؛ در بحث قطار شهری دولت مکلف است 50 درصد را پرداخت کند، اما از ناحیه شهرداری مشهد 50 درصد اصل و سود پرداخت شده و حتی یک کوپن عقب افتاده که باید به دارندگان اوراق بدهیم، نداریم و به هر شکلی بوده پرداخت شده است.

براساس گزارشات موجود تا پایان سال 97، مجموع بدهکاری ما اگر هیچ پرداختی صورت نگیرد تقریباً کمتر از 1700 میلیارد تومان است. از سوی دیگر دارایی‌هایی را نیز به وجود آوردیم که شامل خطوط قطار شهری مشهد است. ثانیاً در منطقه ثامن، آبکوه، عامل، وکیل‌آباد، میدان شهدا و جاهای مختلف بافت فرسوده را تملک کردیم؛ هر میزان بدهی ما باشد تقریباً بالغ بر 2.5 برابرش ثروت موجود داریم؛ یعنی ملک داریم. بانک تجارت بسیار زیبا با شهرداری مشهد همکاری کرد؛ حدود 800 میلیارد تومان بابت اوراق مشارکت منتشر کردیم که اگر از ما ملک بردارد و موافقت آن انجام شود، تا پایان سال 97 به بانک‌ها نزدیک 1000 میلیارد تومان بدهی خواهیم داشت.

تسنیم: ارتباطات مناسبی در دوره شما با آستان قدس رضوی وجود داشت که یکی از نمادهای آن پروژه عظیم زائرشهر رضوی است. در زمینه تعاملات خود با آستان قدس و حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی توضیح می‌دهید؟

مرتضوی: ارادت بنده خدمت حجت‌الاسلام رئیسی از سال‌های قبل‌تر است، ایشان را جزو چهره‌های موثر نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم، ایشان شخصیت برجسته‌ای است که در سنین جوانی از امام راحل حکم گرفت. انسان مجاهدی است که در تمام کوران انقلاب در صف اول خدمت رسانی به ایران و امت اسلامی است؛ برای بنده ایشان عزیز و دوست داشتنی است.

شهرداری مشهد چه در زمان تولیت فقید آستان قدس رضوی و چه در این دوره، خودش را موظف و مکلف به همکاری با آستان قدس رضوی می‌دانست، معتقدم هرکس شهردار مشهد مقدس باشد در وهله اول باید خودش را خادم امام رضا(ع) بداند و در این راستا از هیچ اقدامی فروگذار نکند. در زمان مرحوم آیت‌الله طبسی هتل جهان را شهرداری مشهد تملک کرد و در اختیار آستان قدس قرار داد.

در هر کجا که مرحوم طبسی نظری داشتند انجام دادیم و بعد از آن هم با حجت‌الاسلام رئیسی همکاری تنگاتنگی داشتیم و کارهای مشترک زیادی داریم؛ بالغ بر 50 درصد از املاک مشهد، موقوفه امام رضا(ع) است؛ در پروژه زائرشهر رضوی که از ابداعات آقای رئیسی بود و در تاریخ مشهد ماندگار می‌شود، شهرداری وظایفی در رابطه با تغییر کاربری و صدور پروانه رایگان داشت، اما کار بزرگ و عظیم را تولیت آستان قدس رضوی انجام داده‌اند.

    پاسخ مرتضوی به منتقدان کمک شهرداری مشهدمقدس به زلزله‌ده‌های فریمانی

تسنیم: استدلال شما در مقابل کسانی کهعنوان کردند شهرداری مشهد در قبال زلزله‌زده‌های فریمان مسئولیتی ندارد، چیست و با چه استدلالی می‌خواستید به آن‌ها کمک کنید؟

مرتضوی: شهرداری مشهد در قبال تمام انسان‌ها وظیفه دارد. این کمک هم از سر حس نوع‌دوستی و حس انسانی بود؛ فریمان پاره تن مشهد است. اصلاً جای جای ایران پاره تن مشهد است. اصلاً تکلیف داریم به زلزله‌زدگان کمک کنیم. اما متاسفانه با این پدیده هم سیاسی برخورد می‌کنند و خودشان هم کمک نمی‌کنند. اگر در مشهد هم اتفاقی افتاد دیگر شهرداران به مشهد کمک کردند، خودشان کمک نمی‌کنند ما هم که می‌خواهیم کمک کنیم مانع می‌شوند و این "خست در خدمت‌رسانی" است.

تسنیم: نقل‌قولی از شماآمده بودکه به خودتان نمره 20 داده‌اید. اصل ماجرا چه بود؟

مرتضوی: هیچ‌وقت به خودم نمره ندادم؛ به همکارانم نمره 20 دادم زیرا بنده هماهنگ‌کننده‌ای بیش نبودم؛ هر‌چه خدمت کنیم همواره بدهکار مردم هستیم.

تسنیم: بهترین و بدترین خاطره‌ای که در دوران 4 ساله حضور شما در مشهد مقدس رقم خورده،چیست؟

مرتضوی: شاید بهترین خاطراتم در نماز جماعت ظهر و عصر شهرداری مشهد رقم می‌خورد که زمینه و بستری برای پاسخگویی و هم‌کلامی با مردم نیز در حاشیه آن فراهم می‌شد. خاطره تلخ هم آتش‌سوزی برج سلمان که وقتی در محل حاضر شدم دیدم برج تبدیل به کوهی از آتش شده و دائم نگران بودم که طفلی، جوانی، پیرمردی و پیرزنی گرفتار این آتش شده باشد. آن خاطره تلخ در همان شب تبدیل به شیرینی شد و آن شیرینی رشادت همکارانم در سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد‌مقدس بود که به قلب آتش حمله کردند و سبب شدند خون از ناخن کسی جاری نشود.

تسنیم: اولویت‌های شهردار بعدی مشهد از نگاه شما چه باید باشد؟

مرتضوی: فکر می‌کنم اولویت شهردار بعدی مشهد مقدس تکمیل خطوط قطار شهری است، پیشگیری از حاشیه‌نشینی احتمالی در حاشیه شهر مشهد و کمک به رفع نیازهای حاشیه شهر مشهد مقدس، توجه به مباحث فرهنگی و اجتماعی با رویکرد فرهنگ دینی و پرهیز از کارهای غیراصولی و توجه به زیرساخت‌ها، کمک به بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، ساماندهی حمل و نقل عمومی نیز باید در اولویت قرار گیرد.

تسنیم: به‌عنوان سئوال پایانی لطفاً نظر خود را در مورد اسامی که مطرح می‌شود، بفرمائید.

حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی: امین رهبری

آیت‌الله علم‌الهدی: مجتهدِ انقلابی

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی: مدیرِ کار آزموده

مرحوم آیت‌الله سید علیرضا عبادی: انسانی عالم، زاهد، وارسته و زمان‌شناس

مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی: مدیرِ زیرک

مصطفی محمدنجار: رفیق، فداکار

عبدالرضا رحمانی‌فضلی: مردی برای همه دوران

محمدباقر قالیباف: مدیر جهادی

تقی‌زاده خامسی: شناختی نسبت به ایشان ندارم

نظر شما