شناسهٔ خبر: 21003678 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

مسئول سازمان بسیج کارمندان سپاه عاشورای آذربایجان شرقی؛

نیروهای بسیجی باید هنرمندانه در فضای مجازی به تولید محتوا بپردازند

مسئول سازمان بسیج کارمندان سپاه عاشورای آذربایجان شرقی گفت: نیروهای بسیجی باید در فضای مجازی حضور و هنرمندانه به تولید محتوا بپردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج به نقل از تسنیم، سرهنگ محمد اسکندری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فعالیت‌های بسیج کارمندی و مجموعه‌های اداری در چارچوب عمل به گام‌هایی که مقام معظم رهبری در شرایط کنونی کشور تبیین کرده‌اند تعریف می‌شود.

وی افزود: در مرحله‌ای هستیم که نقش بسیج کارمندی بیشتر در تشکیل دولت اسلامی احساس می‌شود. اعتقاد داریم باید بسترساز جامعه اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی باشیم که مورد انتظار و آرزوی انقلابیون است. حضور بسیج کارمندی در ادارات و نهادها می‌تواند در راستای رسیدن به تشکیل دولت اسلامی منشأ اثر باشد.

مسئول سازمان بسیج کارمندان سپاه عاشورا گفت: با توجه به راهبرد تعریف‌شده برای بسیج کارمندی، تلاش می‌کنیم با وجود تمام گره‌ها و تنگناها  به‌صورت جهادی و انقلابی، فضای رضایت‌مندی مردم، تکریم ارباب‌رجوع را ایجاد کنیم چرا که اعتقاد داریم رضایت مردم به رضایت خداوند منجر خواهد شد. قصد داریم با نظارت و پیگیری‌های بیشتر، به این جمع‌بندی برسیم که برنامه‌های ما در سطح ادارات اثرگذار هستند. بااین‌حال ممکن است ما برنامه‌ای را مؤثر بدانیم اما در بررسی‌ها مشخص شود این برنامه‌ها آن‌طور که باید اثرگذار نبوده است.

وی با تقدیر از تلاش فرماندهان حوزه‌ها و پایگاه‌های بسیج کارمندی تصریح کرد: تلاش تمام فرماندهان این است که ادارات را به شرایطی برسانند که در شان انقلاب اسلامی باشد. ممکن است در این راه مشکلاتی وجود داشته باشد که هدف ما هم رفع همین مشکلات است. در حال حاضر 25 حوزه فرماندهی در سطح استان داریم که فرماندهی 368 پایگاه مقاومت در سطح ادارات استان را بر عهده دارند.

اسکندری افزود: 2 حوزه از این 25 حوزه مربوط به ادارات کل است که با توجه به گستردگی این ادارات، توان و برنامه این حوزه‌ها نیز بیشتر است. با تعامل سازنده و هوشمندانه‌ای که با مدیران دستگاه‌های داشته‌ایم، توانستیم برنامه‌هایی را که تدوین کرده‌ایم و احساس می‌کنیم می‌تواند بخشی از مشکلات اداری را رفع کند، اجرا کنیم.

فرمانده بسیج کارمندی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به تعداد اعضای عادی و فعال تحت پوشش بسیج کارمندی گفت: حدود 60 هزار و 536 نفر جامعه مخاطبان ما در سطح ادارات هستند که 57 درصد از آن‌ها که حدود 34 هزار و 311 نفر از این عزیزان را شامل می‌شود، تحت پوشش سازمان بسیج کارمندی قرار دارند. از این تعداد نیز 13 هزار 736 نفر بسیجیان عادی، 19 هزار 645 نفر بسیجیان فعال و 930 نفر نیز بسیجیان کادر هستند که در سطح‌های مختلف 1046 حلقه صالحین سازماندهی شده‌اند.

وی افزود: به تبع مشکلات ادارات استان کارگروه‌های تخصصی تشکیل داده‌ایم که قوی‌ترین آن‌ها، کارگروه مقابله با مفاسد اداری است. کارگروه اقتصاد مقاومتی، فرهنگی-سیاسی، بانوان و خانواده و ... نیز از جمعه کارگروه‌های مهمی هستند که شامل بخش عظیمی از مخاطبان می‌شود.

اسکندری با اشاره به دغدغه‌های سازمان بسیج کارمندی گفت: یکی از نیازمندی‌های ما هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی است. هر اقدامی در حوزه مبارزه با فساد اداری، نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب است اما در نهایت برای ریشه کن کردن فساد به هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی و قضایی نیاز داریم که امروز این نهادها، بسیج کارمندی را به عنوان یکی از بازو های اصلی مبارزه با مفاسد اداری قبول دارند.

وی افزود: در تابستان امسال هماهنگی‌های لازم برای حضور مدیران کل و یا نمایندگان آن‌ها را در حدود 17-18 روستا که واقعاً محروم بودند انجام دادیم تا مردم به‌صورت مستقیم مشکلات خود را با مسئولان در میان بگذارند که این مسئله با استقبال مسئولان نیز مواجه شد. این کار وظیفه ما است و به هیچ وجه نباید منتی در کار باشد، اگر غیر از این باشد جای سؤال دارد چرا که وجود و فلسفه ما خدمت به محرومان است. در همین راستا نیز یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند دنیا و آخرت را تأمین کند، اردوهای جهادی است.

فرمانده بسیج کارمندی استان آذربایجان‌شرقی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان، مباحث امر به معروف و نهی از منکر است. برنامه‌هایی هماهنگ کرده‌ایم که هر ماه جلسات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر در یکی از ادارات کل برگزار می‌شود و مدیران کل مشکلات را بیان می‌کنند. حوزه امر به معروف حوزه بسیار گسترده‌ای است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ترویج نماز، حجاب و عفاف و تکریم ارباب‌رجوع اشاره کرد. اگر ما بتوانیم در قبال بیت‌المال حساسیت ایجاد کنیم، بخش بزرگی از امر به معروف و نهی از منکر را انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به لزوم دلجویی از خانواده شهدا گفت: ما هر هفته به دیدار خانواده شهدا می‌رویم و انرژی که از هر دیدار می‌گیریم برای هفته‌ها به ما روحیه می‌دهد. اگر دیدار با خانواده شهدا نباشد، فعالیت‌های مهمی مانند اردوی‌های جهادی نیز برکت نخواهد داشت. دشمنان و مزدوران داخلی سیاه نمایی‌هایی علیه خانواده شهدا و نهادهای انقلابی می‌کنند که خلاف واقع است.

اسکندری در مورد حضور نیروهای انقلابی در فضای مجازی نیز گفت: این نیروها باید در فضای مجازی حضور داشته باشند اما این حضور به تنهایی کافی نیست و به تولید محتوا نیاز داریم. بسیج و سپاه وظیفه دارد از انقلاب دفاع کند اما این دفاع باید با علم، مطالعه، اشراف به مسائل و هنرمندانه صورت بگیرد.

وی با اشاره به دیدار با نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: اخیراً دیداری با حجت‌الاسلام آل هاشم داشتیم که از رهنمودهای وی استفاده کردیم، همان‌طور مردم ولایت‌مدار آذربایجان قدرشناس حضور آیت‌الله شبستری در استان بودند، امروز نیز باید قدر حضور حجت‌الاسلام آل هاشم را نیز بدانیم. باید بیشتر از قبل در خدمت رهنمودهای نماینده ولی‌فقیه باشیم تا بتوانیم جبهه انقلابی را تقویت کنیم.

اسکندری در پاسخ به سؤالی مبنی نقش سازمان بسیج کارمندی در رفع بروکراسی ادارات گفت: بحث تکریم ارباب‌رجوع، یکی از مطالبات اصلی بسیج از مجموعه ادارات است. در حوزه‌های فرهنگ‌سازی و ایجابی فعالیت‌هایی داشته‌ایم. تحقق دولت الکترونیک یکی از راه‌های کاهش بروکراسی اداری و در نتیجه فساد اداری است. بسیج بیشتر در حوزه‌های اعتقادی، معنوی و بازدارندگی نقش دارد که جلسات مربوط به حلقه‌های صالحین در همین مورد است.

"وضعیت بروکراسی در ادارات برای ما قابل قبول نیست" اسکندری با بیان این جمله گفت: در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم که پایه‌های آن توسط نزدیک 250 هزار شهید در دفاع مقدس و در حال حاضر نیز توسط مدافعان حرم مستحکم شده است. شرایط باید خیلی بهتر از وضعیت کنونی باشد تا مشکلات مردم در اسرع وقت حل شود. به همین همان‌طور که مردم عزیز از وضعیت موجود در برخی ادارات راضی نیستند، ما هم از این شرایط رضایت نداریم. بااین‌حال تمام تلاش سازمان بسیج کارمندی این است که تکریم ارباب‌رجوع در ادارات نهادینه شود.

وی گفت: همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، قطعاً در تمام ادارات نظارت و بررسی می‌کنیم تا نتیجه فعالیت‌های سازمان را جمع‌بندی کنیم. در سال 96 نسبت به سال گذشته از نظر هماهنگی با نهادهای نظارتی، کشف و مبارزه با مفاسد و هماهنگی با مدیران برای رفع مشکلات مردم عملکرد بهتری داشته‌ایم. باید تعاملی هوشمندانه داشته باشیم.

نظر شما