شناسهٔ خبر: 21003340 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سم پاشی بیش از381 هزار راس دام در جنوب کرمان

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: 381هزار و 54 راس دام سبک و سنگین در هفت شهر جنوبی استان علیه بیمارس تب کریمه کنگو سم پاشی شد.

صاحب‌خبر -

سم پاشی بیش از381 هزار راس دام در جنوب کرمانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛ علی احمدی مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون 306 هزار و 924 راس دام سبک و 74 هزار و 130راس دام سنگین در منطقه جنوب کرمان علیه بیماری تب کریمه کنگو سم پاشی شد.


وی ادامه داد: علاوه بر سم پاشی این تعداد از دام، 797 هزار و 470 متر مربع جایگاه دام نیز توسط بخش دولتی در این منطقه علیه این بیماری سم پاشی شد.


وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 مورد مشکوک به این بیماری در جنوب کرمان گزارش شد که تشخیص قطعی همه موارد منفی اعلام شد.


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان افزود: اقدامات این اداره کل در راستای کنترل بیماری شامل مبارزه با انگل های خارجی دام و انجام فعالیت های ترویجی بود.


وی بیان کرد: به منظور ارتقای آگاهی دامداران در زمینه بیماری تب کریمه کنگو فعالیت های ترویجی متنوعی انجام شده است.


احمدی ادامه داد: برگزاری 31 دوره ترویجی، ضبط و پخش برنامه های رادیویی، تلویزیونی، فعالیت در فضای مجازی، چاپ بروشور و تراکت از اقدامات اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان در این زمینه می باشد.


شیوع این بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه ها) بیشتر مشاهده می گردد.


این بیماری در حیوانات اهلی هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد، همچنین تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها باشد، باعث انتقال بیماری می شود.


عشایر جنوب کرمان حدود یک میلیون و 200 هزار رأس دام در اختیار دارند که یک میلیون و 941 هزار و 954 هکتار از کل مراتع منطقه جیرفت و کهنوج جزء قلمرو آنان محسوب می شود.


اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان مستقل از مرکز استان هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد،‌ فاریاب،‌ رودبارجنوب، ‌کهنوج، ‌قعله گنج و منوجان را با جمعیت حدود یک میلیون نفر زیر پوشش دارد.

 

انتهای پیام/س

 

سم پاشی بیش از381 هزار راس دام علیه بیماری تب کنگو در جنوب کرمان

نظر شما