شناسهٔ خبر: 21003022 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور وزارت جهاد کشاورزی:

چهار میلیارد دلار ارز برای واردات دانه های روغنی صرف می شود

قم - ایرنا - مشاور مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه حدود چهار میلیارد دلار ارز برای واردات دانه های روغنی، روغن و کنجاله صرف می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شاپور شکاری روز چهارشنبه در گردهمایی فعالان کشت کُلزا استان قم در تالار آب قم، به ضرورت و اهمیت توسعه کشت دانه های روغنی اشاره و اظهار کرد: بیش از 90 درصد دانه های روغنی، کنجاله و روغن مورد نیاز کشور را وابسته هستیم.
وی؛ لزوم ارتقای کیفیت روغن نباتی، افزایش ضریب سلامتی و طول عمر مردم و کاهش هزینه های درمان، ایجاد پایداری در عملکرد و تولید غلات به ویژه گندم با توسعه کشت دانه های روغنی در برنامه تناوب زراعی، ضرورت افزایش ضریب خود اتکایی و امنیت غذایی و تامین دانه روغنی مورد نیاز صنایع روغن کشی را از جمله موارد ضروری برای توسعه کشت دانه های روغنی در کشور برشمرد.
مشاور مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت روغن کشی 5.3 میلیون تُن و ظرفیت تصفیه روغن 3.9 میلیون تُن است که واردات روغن خام 1.3 میلیون تُن و واردات دانه های روغنی 2 میلیون تُن می باشد.
وی به وضعیت کشت کلزا در سال زراعی 96 – 95 اشاره کرد و افزود: 180 هزار هکتار سطح زیرکشت محصول کلزا داشتیم که از 103 هزار و 44 هکتار، 185 هزار و 551 تُن محصول کلزا در کل کشور برداشت شد که نسبت به سال گذشته 2.8 برابر رشد داشت.
وی استان گلستان را نخستین تولیدکننده کلزا در کشور دانست و خاطرنشان کرد: استان قم نیز جزو پنج استانی می باشد که بیشترین برنامه ابلاغی را در این زمینه انجام داده است.
شکاری تاکید کرد: خرید تضمینی کلزا نیز امسال ادامه دارد و تلاش می کنیم که پول خرید آن نیز به روز پرداخت شود.
وی؛ خرید تضمینی دانه های روغنی و پرداخت به موقع بهای محصول، پرداخت یارانه بذر، تامین و تدارک و ارسال به موقع بذر مورد نیاز استان ها، تداوم برنامه انتقال دانش فنی تولید کلزا، برگزاری دوره های آموزش نظری و عملی و تامین اعتبارهای لازم برای خدمات پشتیبانی را از جمله سیاست های حمایتی طرح تولید دانه های روغنی در سال زراعی 97 – 96 برشمرد.
مشاور مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که کلزا کمترین میزان اسید چرب اشباع شده را دارد، از آن به عنوان سالم ترین روغن برای مصرف یاد کرد.
«کُلزا» گیاهی با مصارف خوراکی است که در شرایط مساعد دمایی و رطوبتی و مناطق معتدل رشد می کند و یکی از با کیفیت ترین دانه های روغنی به شمار می آید و روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول، از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط گوناگون، تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می شود.

** 160 نوع محصول کشاورزی زیر پوشش بیمه قرار دارد
مسئول صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قم نیز در این گردهمایی به سه دهه فعالیت این صندوق در زمینه بیمه کشاورزی اشاره کرد و گفت: این صندوق به عنوان دومین صندوق فعال کشاورزی دنیا می باشد.
مسعود ظفری با بیان این که بیمه کشاورزی با سایر بیمه ها متفاوت است، خاطرنشان کرد: بیش از 160 نوع محصول کشاورزی را زیر پوشش بیمه قرار داده ایم.

** مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در حاشیه برگزاری این گردهمایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این گردهمایی با هدف تبیین ظرفیت ها و توانمندی های استان و اعلام سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در راستای توسعه کشت دانه های روغنی با محوریت توسعه کشت کلزا در قم برگزار شد.
محمدرضا حاجی رضا اظهار کرد: در این گردهمایی تلاش شد تا مسئولان کشوری و استانی ضمن پاسخگویی به پرسش های کشاورزان در این زمینه و بیان بحث های فنی؛ سیاست های وزارت جهاد کشاورزی را در این بخش برای کشاورزان تبیین و بازگو کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت اطلاع رسانی، پشتیبانی و آموزش در اجرای سیاست ها و توسعه سطح زیر کشت، اجرای چنین گردهمایی هایی می تواند در امر آموزش و ارتقای آگاهی بهره برداران موثر باشد.
وی افزود: از سوی دیگر مسئولان می توانند در این برنامه ها سیاست ها و فعالیت های حمایتی خود را برای کشاورزان اعلام کنند و بهره برداران پیش از شروع سال زارعی با آگاهی در رابطه با کشت خود تصمیم بگیرند و این امر در راستای توسعه سطح زیر کشت موثر است.
حاجی رضا با تاکید بر امر آموزش اظهار کرد: یکی از برنامه های این سازمان برگزاری گردهمایی ها و کارگاه های آموزشی برای افزایش آگاهی کشاورزان است که به صورت تخصصی در موضوع های گوناگون در طول سال، نسبت به فصل کشت برگزار می شود.
وی به اجرا و راه اندازی طرح «نظام نوین ترویج» در سال جدید زراعی در استان قم اشاره و اعلام کرد: بهره برداران از طریق اداره جهاد کشاورزی در بخش های استان می توانند با کارشناسان ما ارتباط بگیرند و مسائل فنی خود را با کارشناسان جهاد کشاورزی در میان بگذارند و مشاوره های مورد نیاز را دریافت کنند.
استان قم دارای یک شهرستان قم، پنج بخشِ مرکزی، کهک، خلجستان، سلفچگان و جعفرآباد،10 دهستان و 363 آبادی دارای سکنه است.
این گردهمایی با هدف ترویج و تبیین کشت محصول کلزا با حضور 250 تَن از بهره بردارن و کارشناسان کشاورزی استان قم برگزار شد و از کلزاکاران نمونه و کارشناسان ترویجی سازمان جهاد کشاورزی استان تجلیل شد.
7406/ 1175 خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی

نظر شما